در مسیر جاده تاریخی ابریشم، نزدیک به چهار قرن پیش برج و باروی عظیمی ساخته شده بود؛ عمارتی زیبا از خشت و گل با چهار برج در چهار گوشه آن. با گذشت سال‌ها، گرد و غبار تاریخ سنگینی خود را بر دیواره‌های ارگ گوگد فرونشاند و قسمت زیادی از آن را خراب کرد اما خوشبختانه هنوز می‌توانید ردپای تاریخ 400 ساله را در این مکان بیابید. گوگد یک ارگ و قلعه در هم تنیده محسوب می‌شود، بدین معنا که این مکان هم قلعه ای برای دفاع از شهر بوده، هم ارگی برای حکمرانی شاه زمانه. قلعه‌ای که در اواخر صفویه و اواسط قاجاریه نزدیک شهر گلپایگان ساخته شده است. بالای هر چهار برج گوگد، کنگره یا جان پناه‌هایی وجود دارد که سربازارن برای دفاع در این مکان نگهبانی می‌دادند. نوک کنگره‌ها سوراخ‌هایی است که از آنها برای دفاع به وسیله کمان استفاده می‌شده است. روی دیوارهای هشت متری ارگ سوراخ‌های مربعی شکل و جود دارد که تمهیدی زیرکانه آنها را ساخته است.

در گذشته فتح قلعه‌ها ماه‌ها به طول می‌انجامیده، سپاه دشمن در اطراف قلعه اردو زده و برای روزهای متوالی به نقشه حمله خود می‌اندیشیدند. از طرف دیگر نگهبانان خسته شده و ضریب اشتباه به شدت افزایش پیدا می‌کرد. سپاه دشمن هم با سوء استفاده از خستگی نگهبانان مردانی تکاور را انتخاب می‌کرده تا با استفاده از طناب از دیوار بالا رفته و با کشتن چند سرباز دروازه قلعه را باز کنند. سپاهیان ایران برای آنکه از این شبیخون‌ها در امان باشند چنین سوراخ‌هایی ایجاد کردند تا کبوترهای وحشی در آن خانه بسازند و به محض آنکه سپاه دشمن حمله کرد پرنده‌ها بیرون آمده و نگهبانان باخبر می‌شدند، به عبارت دیگر کبوترها هشداردهنده بودند. بنابراین ماهیت ارگ گوگد نظامی بوده و وظیفه دفاع از شهر را بر عهده داشته است. امروز در ارگ گوگد هیچ خبری از دشمن و حمله و دفاع نیست و محوطه بسیار زیبایی فراهم شده که سراسر آن صلح، صفا و پذیرایی است.

 امروز ارگ تاریخی گوگد به یک هتل و مجموعه پذیرایی تبدیل شده است که به عنوان مهمانسرا با امكانات مدرن شامل اتاق‌هاي زيبا با سرويس‌هاي بهداشتي، تلويزيون، سيستم سرمايش و گرمايش فن كوئل، ويدئو، رستوران و چايخانه سنتي، سالن‌هاي عقد و عروسي آماده پذيرایي از گردشگران داخلي و خارجي است. علاوه بر این اطراف ارگ گوگد طبیعت زیبایی دارد که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. اتاق‌های ارگ گوگد همان اتاق‌های قدیمی 300 سال پیش است که کمی بازسازی در آنها صورت گرفته است؛ اتاق‌هایی که زمانی سربازها در آن اقامت داشتند. در این مسافرخانه شما با اتاق‌هایی روبه رو هستید که فرم همان‌ اتاق‌های قدیمی را دارند، اما داخل آنها با تخت خواب‌های و سرویس‌های امروزی مجهز شده است. ارگ گوگد فضایی کاملا سنتی دارد؛ حیاطی سرسبز، حوضی بزرگ و پر آب، در و پنجره‌هایی منبت‌کاری و چوب، دیواره‌هایی از کاه‌گل صورتی و شبستان‌هایی تو در تو که خانه‌باغ‌های ایرانی را برایتان زنده می‌کند.

اطراف ارگ گوگد طبیعت زیبایی دارد که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند؛ طبیعت منطقه حفاظت‌ شده موته که آهوان بسیار زیبایی دارد یا سنگ نگاره‌های غرقاب که شما را به دنیای پیش از تاریخ می‌برند از این جمله‌اند. علاوه بر این می‌توان به معماری شگفت انگیز کبوترخانه‌ها اشاره کرد که هوشمندی ایرانیان را نشان می‌دهد. اگر به دیدن این جاذبه‌ها رفتید و خسته شدید، بهترین مکان برای استراحت همان ارگ گوگد است که کباب کوبیده گلپایگانش شهرت بسیاری دارد؛ به این دلیل که آشپزها گوشت را جلوی چشمانتان خرد و چرخ کرده و به سیخ می‌زنند. گرچه در اکثر نقاط کشور کباب کوبیده درست می‌شود، اما کباب کوبیده گلپایگانی حتی از کباب بناب تبریز هم لذیذتر است اگر شک دارید بهتر است سری به این منطقه بزنید.