خانه مشروطه یکی از معروف ترین و پرافتخارآفرین ترین خانه های تاریخی ایران است که در اوج انقلاب مشروطه محل تصمیم‌گیری ‌های سرنوشت ساز سران مشروطه به شمار می رفت.

این مکان مِلک شخصی حاج مهدی کوزه‌کنانی از فعالان مشروطه در تبریز بود که در سال ۱۲۴۷ هجری شمسی حاج ولی، معمار تبریزی، آن را به سبک معماری دوره قاجار و در دو طبقه با بخش‌ های اندرونی و بیرونی از سنگ، آجر و خشت ساخته است. در طبقه اول این بنا 6 اتاق و سَرسَرا و در طبقه دوم یک سالن بزرگ و 6 اتاق در سرسرا وجود دارد. جالب ترین و زیباترین قسمت این بنا سرسرا و اتاق مشرف به حیاط در طبقه دوم است که در آن در و پنجره‌ های مشبک با شیشه الوان به کار رفته است.

اتاق های جانبی دارای سقفی چوبی با تزئینات برجسته‌ هشت ضلعی و درهای چوبی مزیّن به طرح های برجسته اسلیمی است. از ویژگی ‌های برجسته این خانه می ‌توان به پنجره‌های اُرسی، درب‌ های منبت ‌کاری‌ شده، غلام ‌گردش، کلاه‌ فرنگی و نورگیر اشاره کرد. موزه مشروطه پس از ایجاد تغییراتی در تالارها و اتاق های خانه مشروطه و به نمایش درآوردن تصاویر اسناد تاریخی مربوط به انقلاب و و فرمان مشروطیت در سال ۱۳۷۵ شمسی تأسیس گردید. از آثار تاریخی این موزه به اسناد تاریخی، فرش مشروطه، تندیس هایی از شخصیت ها و مجاهدین صدر مشروطیت همچون ستارخان، باقرخان و دیگران، وسایل شخصی سران مشروطه، سلاح کمری ستارخان، عکس‌هایی از مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و دسته‌های مخالف مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی (پلی کپی دستی) می ‌توان اشاره کرد.