یکی از سوالات اساسی علاقمندان به سفر تاجیکستان اینست که آیا امکان سفر با اتوبوس یا قطار وجود دارد یا خیر؟ در جواب این سوال اساسی بیشتر علاقمندان به سفر تاجیکستان می توانم به صورت کوتاه و مختصر پاسخ بگویم که خیر. نه امکان سفر با قطار به سمت کشور تاجیکستان وجود دارد و نه با اتوبوس. کشور تاجیکستان به نوعی در شمال کشور افغانستان قرار گرفته و از غرب با کشور ازبکستان مرز مشترک دارد. این یعنی اینکه این کشور با کشور ایران هیچگونه مرز مشترکی ندارد. شاید همین دلیل باعث این شده است که هیچ اتوبوسی امکان تردد به این کشور را از ایران نداشته باشد. البته در صورتیکه شما تمایل داشته باشید به صورت شخصی یک اتوبوس را کرایه کرده و با آن به سمت تاجیکستان حرکت کنید، قطعا با هیچگونه مشکلی مواجه نخواهید بود با این شرط که شما ویزای کشورهای ترکمنستان، ویزای ازبکستان و ویزای تاجیکستان را نیز تهیه نموده باشید.
البته در مورد قطار ذکر این نکته لازم است که قطار باری به مقصد تاجیکستان امکان تردد دارد. یعنی حمل بار با قطار از مقصد ایران به سمت این کشور محدودیتی ندارد. اما قطارهای مسافربری در این مسیر تردد ندارد. باز ذکر این مسئله مهم لازم و ضروری است که شما در صورت داشتن ویزای کشورهای فوق‌الذکر می توانید از طریق شهر عشق آباد با قطار به سمت شهر ترکمن آباد یا چارجو سفر نمایید. از آنجا بعد از انجام مراحل و تشریفات اداری به کشور ازبکستان وارد شده و بعد از طی 90 کیلومتر خود را به شهر بخارا برسانید. از شهر بخارا امکان تردد با قطار تا شهر سمرقند و همچنین شهر تاشکند وجود دارد. اما بعد از ورود به کشور تاجیکستان شما دیگر باید ادامه مسیر را با ماشین‌های سواری محلی ادامه دهید زیرا در تاجیکستان قطاری برای تردد بین شهری وجود ندارد.

 توضیح عکس: قطار شهر بخارا به سمرقند - مسافرین دهمین سفر زمینی و گروهی جاده ابریشم (مجید محمدی از آبادان، احسان چراغی از اصفهان، دکتر جوادی یگانه استاد دانشگاه تهران)


جزییات ارزانترین سفر گروهی تاجیکستان و بازدید از شهرهای دوشنبه، کولاب، خجند، 
پنجکنت با اقتصادی‌ترین قیمت در بین تمامی آژانس‌های برگزار کننده سفر تاجیکستان


جزییات آخرین سفر گروهی جاده ابریشم (بازدید از دو کشور ازبکستان و تاجیکستان)
 به همراه بازدید از شهرهای بزرگ تاشکند، سمرقند، بخارا، خیوه، پنجکنت و دوشنبه