رشت شهری زیباست، شهری جادویی با خانه‎هایی با شیروانی‎های سرخ و دیوارهای بلند آجری که از هرجایش خزه و گل و سبزه روییده و حیاط خانه‌ها پر است از درخت‌های بلند نارنج و پرتقال و کیوی و هنگام بهار بوی بهار نارنج و بنفشه و شب‎بو می‎پیچد توی کوچه‎ها و با هوای مرطوب و خواستنی همراه می‎شود، تا رشت، شهری یگانه باشد. شهر باران و درخت در کناره سپید‎رودِ نقره‌فام.

اما رشت تنها شهر طبیعت بکر و آب و هوای خوش نیست، البته جاذبه‏‌های طبیعی چون پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک جزو مکان‎های بهشتی رشت است، اما این شهر قدمتی طولانی و سابقه‎ای دراز در مدنیت دارد که اگر گذرتان به این شهر افتاد، حتما باید از نشانه‎هایش چون میدان شهرداری، مدرسه شاپور، مسجد صفی، خانه ابریشمی، کاروانسرای لات، خانه میرزا کوچک خان، خانه تاریخی قدیری، موزه گنجینه و غیره دیدن کنید.

گردش در بزرگ‌ترین بازار روباز ایران

میان این همه جاذبه طبیعی و شهری، «بازار زیبای رشت» چون گل سرسبد است که در قلب شهر، در کنار میدان شهرداری و در میان بافت سنتی رشت قرار دارد. بازاری طناز و پُررنگ و لعاب که هر تکه‎اش غرق یک رنگ و طعم و عطر است. بازاری که کافی است وارد آن شوید تا گذر زمان را حس نکنید و در کوچه پس کوچه‎های این بازار رنگارنگ غرق شوید. یکی از ویژگی‎های بازار رشت، نداشتن سقف است؛ در واقع بازار رشت بزرگترین بازار روباز ایران است که بدون سقف طراحی شده تا بیشترین استفاده را از آفتاب کمیابی کند که از پس مه غلیظ سر برمی‎آورد و گاهی رخ می‎نماید. بازار رشت معماری خاصی دارد و شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چندین چهارسوق و کاروانسرا می‎شود؛ این معماری چنان ویژه است که در بازار بزرگ تهران یک کاروانسرا هم به همین سبک ساخته شده که به کاروانسرای رشتی‎ها معروف است. برخی از این کاروانسراهای قاجاری چون «کاروانسرای طاقه کوچک»، «کاروانسرای سعادت»، «کاروانسرای ملک» و کاروانسرهای پهلوی چون «کاروانسرای چینی چیان» در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‎ اند.

گشت و گذار در بازار رشت حس و حالی دوگانه دارد؛ هم گشت و گذار در بازاری تاریخی است و هم لذت بردن از یک بازار شلوغ و پر نقش و نگار که در هر راسته‌اش یک نوع کالا عرضه می‎شود. بازار ماهی فروش‌ها که پر است از ماهی‌های صید روز و ماهی دودی‌های خشک شده و به نخ آویخته و سر و صدای ماهی فروشانی که هریک از تازگی و طعم ماهی خود تعریف می‎کنند. اگر اهل پخت و پز هستید، می‎توانید از این بازار ماهی پاک‌شده بگیرید و نوش جان کنید. بازار سبزی‌فروش‌ها که دیگر هوش از سر می‌رباید، در هر فصلی از سال خاک این شهر پر برکت و پربار است و بازارش پر است از سبزی، میوه و مرکبات، بوی سیر تازه، سبزی‎های شمالی و زیتون به هم آمیخته غوغا می‎کند.

یکی از لذت بخش‌ترین خریدها از بازارهای شمالی خصوصا رشت، خرید از دست‌رنج زنان زحمت‎کشی است که محصول باغچه خود را چیده و دست کرده و اینجا می‌روشند. از این بخش بازار نمی‎شود دست خالی برگشت، سبزی‌های خوش رنگی که در غذا معجزه می‏‌کنند، لوبیای پوست‎کنده برای باقالی قاتق، سیر، آب نارنج، رب‎آلوچه و انار، دلار، ترشی، شور، زیتون، مرباهای محلی و تخم مرغ و اردک محلی از محصولات پرآوازه این زنان دوست داشتنی است که نباید از آنها گذشت.

در این بازار ظرف‌های سفالی رشت و همچنین حصیر‎بافی‎های ظریف و هنرمندانه هم یافت می‎شود که با عشق در هم تنیده شده و زیبایی عرضه می‏‌کنند.