شیراز را شهر شور، شعر و عشق می‏ دانند، شهری که چون چهل‏ تکه ‏ای است قدیمی که هر تکه‏ اش طرحی و نقشی متفاوت دارد. شهر بهارنارنج‏‌ها، شهر حافظ و سعدی، شهر سروهای سر به فلک کشیده، شهر نقوش باستانی تخت جمشید و شهر باغ ‏ها مصفا و شهری که مهربانی آدم‏‌هایش، گذشته را به حال پیوند می‏‌دهد.

سفر به شیراز، سفر به جاذبه ‏های بیشماری است که برای دیدن همه آن‎ها، روزها وقت لازم است، اما تخت جمشید، نقش رستم، باغ‏ هایی چون دل‎گشا، باغ عفیف آباد، نارنجستان قوام، باغ ارم، آرامگاه حافظ و سعدی، ارگ کریمخان، مسجد نصیرالملک و مسجد و حمام وکیل تنها بخشی از دیدنی‎های این شهر زیباست. اما «بازار وکیل» قلب تپنده این شهر است، جایی که سال ها نبض اقتصادی شهر را در دستانش داشته و مرکز اقتصادی شیراز بوده است. می‏ گویند کریم خان زند، پادشاهِ منصف زندیه که وکیل ‏الرعایا لقب داشته، وقتی بازار قیصریه شهر لار را می بیند، هوای ساختن بازاری شبیه به آن در قلب شیراز که آن زمان پایتخت ایران بوده، به سرش می ‏زند و این گونه بازار زیبای وکیل زاده می‏ شود. این بازار که در مرکز شهر قرار دارد، هنوز بخشی از داد و ستدهای اقتصادی شهر را در خودش جای داده و دالان ‏ها و راسته‏ هایش پر از جنب و جوش فروشنده و خریدار است.

بازاری که عطر ادویه‎ها و نقش پارچه‏ ها، جادوی طرح فرش‏ ها و گلیم ‏هایش آدم را به گذشته می‏ برد و گشتن در دالان‏ ها و راسته‏ هایش هم فال است و هم تماشا. می‏ شود چشم‏ ها را بست دل داد به آهنگ بازار و گم شد در حال و هوای خوش این بازار قدیمی.

بازار وکیل، از زیباترین بازارهای ایران است که از یک چارسو با طاقی گنبدی و چهار بازار عمود برهم ساخته شده است. بازار بزازها، بازار بنکدارها، بازار سراج‎ها و بازار علاقبندان از بخش‎های اصلی بازار وکیل است. راسته های این بازار سه بخش دارند، گذرگاهی برای عبور مشتریان، حریم مغازه که عموما به اندازه دو پله بالاتر از سطح زمین است و خود حجره به عنوان فضای فروش. مصالح ساخت بازار، گچ و آجر و آهک است و بخشی ازطاق‎ها بازار با طرح‏ هایی از ترنج تزئین شده است. همچنین چند کاروانسرا چون کاروانسرای روغنی ، احمدی و گمرک بعدها ساخته و به مجموعه بازار وکیل افزوده شده است.