تابستان که از راه برسد، مسافران زیادی برای تفریح در میان جنگل‌های انبوه، ییلاق‌های تماشایی و ساحل ماسه‌ای دریا راهی رامسر در استان مازندران می‌شوند. یکی از دیدنی‌های رامسر که دیدنش را نباید از دست داد، کاخ مَرمَر یا کاخ سلطنتی است که آن را در بهترین جای شهر می‌توانید پیدا کنید.

کاخ مرمر رامسر در خیابان رجایی، در فاصله ۸ دقیقه پیاده‌روی تا هتل قدیم رامسر ساخته شده است و با ۱۰ دقیقه رانندگی ساحل زیبای دریای کاسپین در دسترس است. کاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ و در زمان پهلوی اول ساخته شد. معماری کاخ نتیجه‌ی دانش هوانس اونیک قریبیان و معماران ایرانی و آلمانی‌ست.

این کاخ چند سال بعد به پهلوی دوم تعلق گرفت و هم‌چنان محل استراحت و اقامت کوتاه‌مدت این خانواده بود. پس از انقلاب بنیاد مستضعفان مالک کاخ شد و اکنون همه می‌توانند به عنوان موزه از آن دیدن کنند.

محوطه‌ی باغ گیاه‌شناسی حدود ۶ هزار مترمربع وسعت دارد و تنوع گیاهی جالب توجه و کم‌نظیری دارد. اما آن‌چه بیشتر از همه توجه گردشگران را جلب می‌کند، معماری عمارت ۶۰۰ متری آن است.

همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، نمای کاخ از مرمر ساخته شده است. حوض بزرگ آبی‌ جلوی عمارت، ایوان و ستون‌های حجاری‌شده، همه از مرمر است و در همان ابتدا بیننده را میخکوب می‌کنند.

انعکاس ستون‌های مرمرین در آب حوض، لابه‌لای ماهی‌هایی که در آب شنا می‌کنند، این منظره را کامل می‌کند.

با گشت و گذار در فضای تالار مرکزی و اتاق‌های بزرگ شرقی و غربی، حال‌وهوای کاخ مرمر نمایان‌تر می‌شود. مبلمان، چلچراغ‌ها، شمعدان‌ها، میز کار و وسایل تزیینی دیگری که عمری به‌اندازه‌ی دوره‌ی پهلوی اول دارند، در کنار گچ‌بری‌های سقف و شومینه چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

تابلوهایی که به دیوار آویخته شده، همگی آثار هنری ارزشمندی هستند که در این مجموعه جمع‌آوری شده است. در جنوب کاخ مرمر، درِ ورودی دیگری قرار گرفته است که مقابل آن مجسمه‌ی مرمرین دو ببر مازندرانی جلوه‌ی باشکوهی به آن بخشیده‌اند. ببرهایی که دیگر در طبیعت مازندران و کل ایران وجود ندارد و منقرض شده‌اند.

حمام قدیم، انباری کاخ، عمارت نگهبانی و ساختمان تاسیسات از دیگر عمارت‌های کاخ به‌شمار می‌روند. لازم به ذکر است که باغ و عمارت کاخ مرمر در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.