در بهشهر مازندران گورستانی به نام «سفیدچاه» قرار گرفته که مردم محلی اعتقاد دارند به خاطر خاک سفیدش، جنازه مرده‌ها در آن نمی‌پوسد. بومیان خاک سفید این گورستان را جادویی می‌دانند. گورستان اسرارآمیز سفیدچاه یا گورستان سپید یکی از عجیب ترین گورستان های ایران متعلق به دوره تیموریان است و نخستین گورستان مسلمانان ایرانی در منطقه شمال ایران است. روستائیان معتقدند خاک سفید این گورستان سبب نپوسیدن جنازه‌ ها و بخشودگی تمامی گناهان می ‌شود، به همین سبب مردم از مناطق اطراف نیز گرایش دارند مردگان خود را به این گورستان بسپارند.

جعبه‌ای چوبی و بسیار قدیمی در این گورستان وجود دارد که توسط مردم نگهداری و حفاظت می‌شود. مردم محلی اعتقاد دارند که این جعبه طلسم‌شده و توسط اجنه نیز محافظت می‌شود و اگر این جعبه از گورستان خارج شود، شومی را با خود به همراه می‌آورد.

قبرستان طلسم شده در ایران از نظر ظاهری هم تفاوت‌هایی با دیگر گورستان‌های کشور دارد. سنگ قبر‌های آن همه به صورت عمودی هستند و بعد از نام و نام پدر، شغل افرادی که فوت شدند به صورت نمادین بر روی این سنگ‌ها تراشیده شده است.

گورستان سفید‌چاه به «گورستان سپید» نیز شهرت دارد و در بخش یانه‌سر، روستای سفید‌چاه واقع شده که مربوط به‌دوره تیموریان است. اینجا اولین قبرستان مسلمانان در ایران به‌شمار می‌رود. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

از دیگر ویژگی‌ های این گورستان قرارگیری سنگ قبرهایی به رنگ خاکستری و به حالت عمودی با حکاکی‌ های عجیب و جالب توجه است. برای نشان دادن شغل و حرفه دفن‌ شدگان، ابزار و ادوات شغلی و همچنین برای مشخص شدن جنسیت افراد نقوشی به صورت نمادین روی سنگ‌ ها حکاکی شده است که از دلایل شهرت جهانی این گورستان به شمار می‌رود.