«خانه تدين» در کوی عباسيه، بخشی از محله بزرگ ناسار يكي از پنج بخش شهرستان سمنان قرار دارد. این خانه که «خانه محمدیه» نیز شناخته می ­شود، به یک بازاری خوشنام سمنانی به نام «محمدیه» داماد «میرزا عبدالله تدین» تعلق دارد و یادگاری از دوران قاجار است. این خانه در کنار راسته شمالی جنوبی بازار سمنان قرار گرفته و تقریباً هم‎زمان با این بازار ساخته شده است.  

خانه تدین در عکس‎های «ميرزا عبدالله قاجار» عكاس‌باشی ویژه ناصر الدين شاه، در هنگام سفر شاه قاجار به مشهد، به سال 1246 خورشیدی دیده می‌شود.

خانه تدین که از خشت، آجر و خاک رس و در کنار آن‌ها سنگ مایه می­گیرد، سه بخش بیرونی، اندرونی و خدمتکاران دارد. هم‌چنین اين خانه تاریخی سه ورودی دارد. ورودی اصلی در خیابان طالقانی، ورودی سمت بازار بالا برای دیدارهای بازرگانی و خانه­نشینان و ورودی خدمتکاران و آخور.

پس از ورودی اصلی، هشتی، دالان و سپس میان‌سرای اندرونی جای دارد. در میان‎سرای اندرونی اتاق‎هاي تابستان‎نشين و زمستان‎نشين با آسمانه­ های تاق‌جناغی و گچ‎بری و ایوان، بهارخواب­های خاوری و باختری، حوض‌خانه، اتاق‌هاي پیرامونی و انبار در پهلو­های خاوری و باختری بخش شده است. تابستان‌نشين دارای بادگير است. همچنین آب­سنگ­ محور در میان‌سرای اندرونی همراه با باغچه جای دارد.

 از میان‎سرای اندرونی راهی کناری به میان‎سرای بیرونی وجود دارد، جایی که پیش‌تر دفتر کار بازرگانی بوده است. در این بخش دو اتاق بزرگ در پیشانی جنوبي، راهروی پیوسته به اندروني و زيرزمينی برای انبار كالا جای داده شده است. سقف‎های تاقدار جناغی، ازاره آجر و سنگ، چوب­ آرایی و آجرکاری از آرایه­ های سازه در بخش بيروني هستند.

بخش خدمتکاران پیرامون میان‎سرای بیرونی را در برگرفته و با چندین اتاق، آشپزخانه، انبار و آخور در پیشانی جنوبی سازه جای دارد. این بخش با یک راهرو به میان‎سرای اندروني پیوستگی دارد. میان‎سرای بخش خدمت‎کاران از دیگر بخش­های خانه تدین كوچك ‎تر و ساده ­تر است.

هم‌اکنون خانه تدین میزبان اداره میراث فرهنگی استان سمنان شده است و در قسمت‌های مختلف آن، عکاس­خانه و نمایشگاه هنرهای دستی به راه است که گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.