مسجد جامع فرومد که در نزدیکی جاده شاهرود به مشهد و در روستایی به همین نام واقع است. روستای فرومد از توابع شهرستان میامی است و در شمال شرقی شاهرود قرار گرفته است.

اگر علاقمندید که مسافر تاریخ شوید می‌توانید کتاب بخوانید، فیلم تاریخی ببینید و یا این که به دیدار یک اثر تاریخی با حس و حال گذشته آن بروید. برخی بناهای تاریخی این ویژگی را دارند که علی‌رغم آسیب فیزیکی، شما را به یک دوره تاریخی می‌برند و با تخیل شما بازی می‌کنند. گچ‌بری‌های مسجد جامع فرومد، طاق بلند آن و تزئیات به جای مانده از دوران مختلف همگی این ویژگی را دارند که شما را به یک سفر تاریخی ببرند.

مسجد نقشه‎ای دو ایوانی دارد و قدمت آن به دوران خوارزمشاهیان باز می‌گردد. البته هیچ کتیبه‌ای مشخصی مربوط به تاریخ ساخت مسجد وجود ندارد اما با توجه به شباهت این مسجد با مساجد دیگر خراسان که دو ایوانی هستند، این قدمت به مسجد نسبت داده می‌شود. در کنار مسجد جامع، آرامگاه «ابن یمین فرومدی» از شاعران شاعر قرن هشتم نیز قرار دارد. اما شهرت تاریخی روستای فرومد به واسطه وقوع نهضت سربداران است.

سازه مسجد جامع روستای فرومد در وسعتی بالغ بر ۸۲۰ متر مربع ساخته شده و از دو ایوان یکی در جهت شمال و دیگری جنوب، دو ایوان کوچک‎تر در دو طرف ایوان‌ها، یک شبستان در سمت شرقی ایوان جنوبی، دو رواق در دو طرف صحن و یک اتاق گنبددار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی تشکیل شده است.

شبستان غربي مسجد جامع فرومد كاملاً ويران شده و تنها اندکی تزئینات آن باقی مانده است. اما گچ‌بری‎ها و کاشی‌کاری‎‌های زیبای قرون چهارم تا هفتم هجری در سایر بخش‎های این بنا به‌ کار رفته است.

وجود تزئینات زیبای گچی و آجری به همراه تلفیقی از کاشی‎های فیروزه‎ای، اطلاعات زیادی از شیوه معماری به خصوص در دوران حکومت خوارزمشاهیان به مورخان داده است. بنای مسجد براساس برخی روایت‌ها، بر روی یک آتشکده ساخته شده است که البته سند قطعی برای آن وجود ندارد.

سردر ورودی مسجد جامع  فرومد، یکی از بخش‎های زیبای آن به شمار می‎رود که در ضلع شمالی قرار گرفته است.  این بخش به تزئینات آجرکاری، گچ‌بری و کتیبه‌ آراسته شده است. محراب مسجد نیز در ضلع جنوبی مسجد قرار گرفته که با تزئیناتی شامل گچ‌کاری‌های فیروزه‌ای و آبی لاجوردی خودنمایی می‎کند.

لازم به ذکر است که مسجد جامع  فرومد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.