قلعه بمپور ایرانشهر یکی از مهم‎ترین قلعه‎ها در سراسر پهنه سرزمین بلوچستان به شمار می‎رود که بر فراز تپه‎ای دست‎ساز بنا شده است. این قلعه که در زمان ساخت، مجموعه‎ای نظامی به شمار می‎رفته، به لحاظ موقعیت استراتژیک توانایی دفاع در مقابل هجوم قشون نظامی را داشته است.

گمان بر این است که پیشینه ساخت قلعه بمپور به دوره ساسانی برسد. چرا که قلعه‎هایی شبیه به قلعه بمپور از جمله قلعه‌ دختر کرمان و قلعه بم نیز متعلق به همین دوره هستند. همچنین در سال ۱۹۶۰ میلادی، یک باستان‎شناس انگلیسی، قسمتی از تپه قلعه بمپور را حفاری کرد و آثاری از دوران پیش از تاریخ از آن به دست آورد.

اما علاوه بر استنادات تاریخی، ردپای پیشینه این قلعه را در اسطوره و داستان نیز می‎توان یافت. در برخی از افسانه‌های محلی، بمپور را مربوط به بهمن می‌دانند. به همین سبب واژه «بهمن‌ پور» به مرور زمان تبدیل به بمپور شده است.  

قلعه بمپور سازه‎ای از خشت‏ خام و گل رس بوده است ديوارهاى غربى و شرقى هرکدام داراى برج‎هاى استوانه‏اى هستند. البته ناگفته نماند که از چهار برجك ديده ‏بانى، تنها دو برج آن به ارتفاع 2 متر باقى مانده ‏اند. يك حلقه چاه نيز در درون قلعه وجود دارد. ارتفاع تپه مصنوعى كه قلعه روى آن قرار گرفته 80 متر است.

این قلعه از سه قسمت تشكيل شده است: بخش انتهایی، بخش میانی و بخش بالایی. قسمت انتهايى كه از ديوارهاى اصلى و درب‏هاى ورودى و خروجى به همراه چندین برج براى حفاظت قلعه تشكيل شده است. خانه‎های مسکونی در بخش میانی قرار داشته و در قسمت بالایی قلعه، فرماندهان حضور داشته‎اند.

در قسمت بالایی قلعه، چاهى عميق ديده می‏شود. در گذشته در داخل این چاه فضای سنگ فرشی قرار داشته كه داراى حفره‎ای براى تردد نيروهاى قلعه و فرار آن‎ها به هنگام محاصره بوده است. اما در حال حاضر با حركت شن و خاک و در گذر زمان مسدود شده، اما چاه همچنان به چشم می‎آید.

بزرگ ‎ترين برج قلعه بمپور محل قرارگیری توپ جنگی بوده است. همچنین در صحن حياط جنوبى يك رديف اتاق وجود دارد. از دیگر بخش‎های قلعه می‎توان به ارگ اشاره کرد که چندین اتاق پنجره‎ دار به صورت ردیفی در آن به چشم می‎خورد.