خانه و حسینیه امینی‌ها یکی از بناهای تاریخی شهر قزوین است که می‌توان آن را نمونه‌ای بدیع و چشم‌نواز از خانه‌های تاریخی ایران دانست. این بنا در سال ۱۲۷۵ هجری قمری و در دوران قاجار ساخته شده است. حاج محمدرضا امینی در آن زمان صاحب این بنا بوده است. حسینیه‌ امینی‌ها بخشی از عمارت بزرگ‌تری است که ابتدا کاربری مسکونی داشته و سپس وقف حسینیه شده است.

خانه و حسینیه امینی‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که سه تالار موازی این بنا از زیباترین بخش‌های آن است. از میان سه تالار اصلی، تالار میانی با ابعاد ۱۸ در 5 متر بزرگ‌تر از دو تالار دیگر است. تزئینات چشم‌نوازی در این سه تالار به کار رفته است که می‌توان به شیشه‌های رنگی، سقف‌های نقاشی شده، آینه کاری‌ و گچبری اشاره کرد. ارسی‌های  به کار رفته در این تالار نیز جزء قسمت‌های زیبا و دیدنی حسینیه امینی‌هاست. ارسی نوعی پنجره‌ی چوبی و شبکه‌دار کشویی است که با حرکت بالا و پایین باز و بسته می‌شود. چلچراغ‌ها و فرش‌های دستباف این تالارها نیز توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. تزئیناتی همچون گچبری، آیینه کاری و نقاشی روی چوب زینت‌بخش سقف تالار است.زیبایی و ظرافت تزیینات به کار رفته در این بنا به گونه‌ای است که با ورود به تالارها گویی وارد دنیای دیگری شده‌اید. به هر گوشه که بنگرید جلوه‌ای از هنرهای مختلف را خواهید دید که زیبایی این بنا را دوچندان کرده است.

زیرزمین حسینیه امینی‌ها در سال ۱۳۹۴ به موزه‌ عاشورا تبدیل شد. در این بخش از بنا ابزارهای مربوط به تعزیه و مراسم عزاداری و تصاویری قدیمی از مراسم عزاداری در قزوین در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.خانه و حسینیه امینی‌ها در خیابان مولوی شهر قزوین قرار دارد و هنگام بازدید از آن می‌توانید از توضیحات کارشناس حاضر در محل استفاده کنید تا بیشتر با حال و هوای این بنای تاریخی در روزگاران دور آشنا شوید.