کلیسای پترو پاولف ساختمان اصلی قلعه است. شکل آن یادآور یک کشتی قرن هجدهم می‌باشد. دیوار بلند شرقی عقب کشتی است، در حالی که تاجک بلند مخروطی کلیسا، دکل کشتی است. برج ناقوس کلیسا و مناره با هم هستند و شکل یک زاویه دارند. نگهبان شهر در ارتفاع 122.5 متری می‌ایستاد و در آن زمان بلندترین ساختمان در روسیه بود. شکل زاویه به عنوان یک آلت بادنما عمل می‌کرد که مسیر باد را نشان می‌داد که جسورانه به سمت آسمان است. مناره کلیسا یک جزء جدایی ناپذیر از افق مرئی سن پترزبورگ از اولین لحظه ظهورش می‌باشد. طراحی کلیسا به همراه متعلقات و اثاث داخلی نشان دهنده ترکیب رسوم معماری مذهبی غربی و طراحی باستانی کلیسای روسی است. بنابراین داخل کلیسا کنده کاری‌‎های چوبی تصویر حضرت مسیح و حضرت مریم وجود دارد که پس از آیین ارتودکس بوده و یک منبر کنده کاری شده وجود دارد که برای واعظ بوده است، مانند آنچه در کلیسای کاتولیک وجود دارد.

داخل کلیسا طوری طراحی شده که مانند یک تالار مراسم تشریفاتی است با ستون‌هایی که به سه صحن تقسیم می‌شود. ویژگی اصلی آن تندیس‌های کنده‌کاری شده حضرت مسیح و حضرت مریم است. (که در سالهای 1722-1729 توسط معمارانی به نام‌های Domenico Tezziniو  Ivan Zarudny طراحی شده است).  بخش مرکزی تندیس‌ها مشابه یک طاق نصرت است که یک جشن سمبولیک و نمادی از پیروزی با شکوه سربازان روسی در جنگ شمالی است. ولخرجی و عظمت اشکال معماری با سنگتراشی‌های بی‌شمار یک اثر زینتی سنگی را به وجود آورده است که نوعی از سبک معماری در قرن هجدهم است.

آن سوی ورودی تزار یا درهای مرکزی سمت تصاویر یک طاق تزیین شده در بالای میزی که برای مراسم 0مذهبی استفاده می‌شود قرار دارد. این طاق پس از طاق لورنزو برنی در کلیسای سن پترزبورگ رایج شد. در سال 1830 در دست راست ردیف ستون‌ها کاخ امپراطوری تزار قرار گرفته بود که یک سایه بان کوچک با کنده‌کاری‌های چوبی بالای تخت پادشاه قرار داشت و ملکه یا پادشاه زیر آن می‌ایستادند. این سایه‌بان با پارچه‌های نرم و مخمل تمشک رنگ مزیّن شده بود و نوک کنده‌کاری‌ها برجسته می‌باشد که در آنجا پشتی قرار داده شده بسیار فاخر است. در جهت مخالف کاخ تزار منبر قرار گرفته شده و با کنده کاری‌هایی از حواریون پیتر و پائول، چهار بشارت دهنده، و روح القدس به شکل یک فاخته که در ابرها احاطه شده و کنده کاری‌های فرشته تزیین شده است. علاوه بر آن منبر با نقاشی‌هایی با موضوعات انجیل تزیین شده است. این نمونه با شکوه از کنده کاری چوبی روسی در اینجا در سال 1732م می‌باشد.


کلیسای سنت پائول مجموعه‌ی بی‌نظیری از نقاشی‌هایی از دوره petrine است. صورت تندیس‌ها و تمثال‌ها شامل 43 نماد است که در آغاز شبیه کلیساهای اورتودکس روسی است. دروازه‌های ورودی سلطنتی به خودی خود غیر معمول هستند. چهار تابلو پوشیده از نقاشی شام آخر هست که دارای نقش‌هایی با برجستگی کم بوده و فقط یک تمثال در دید نیست.
کلیسا محل خاکسپاری سلطنتی است. مقبره پتر کبیر پوشیده از نظمی متعارف است که به رهبری وی در جنگ شمالی بر سوئد پیروز شده بود (1721-1700). تمام امپراطوران و دوک‌های بزرگ در مقبره‌هایی از سنگ مرمر سفید آرمیده‌اند. در سال 1998م بقایای آخرین امپراطور روس نیکلای دوم و افراد خانواده‌اش که در یکاترینبورگ تیرباران شدند در کلیسا دفن گردیدند. کلیسای پیتر و پائول هرگز به طور مستقیم برای اهداف نظامی نبوده است، از آنجاییکه هیچ دشمنی موفق نشد تا دیوارهای آن بیاید. خیلی زود پس از آنکه ساخته شد به عنوان زندان سیاسی و محل شکنجه مورد استفاده قرار گرفت.

در سال1992م یک تندیس از پیتر اول بر روی میدانی رو به روی پاسدارخانه بنا شد و خیلی زود تبدیل به مناظره شد. این تصویر غیر معمول تقریبا متفاوت با تمثال های رایج از تزار است و تزار پیروزی که تندیس‌های او در قرن های گذشته شگفت آور بوده است. در عین حال ، هرجه مدت بیشتری مجسمه در کلیسا باقی مانده حضورش عادی‌تر شده است. پیتر به آرامی توریست‌های کنجکاو را مشاهده می‌کند. برای دوربین‌های آنها ژست می‌گیرد و به بچه‌ها توجهی نمی‌کند.

ترجمه شده توسط سایت نیوز
در صورتیکه از این مطلب استفاده می‌کنید، منبع آن را ذکر نمایید.