باغ فردوس یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجار در شهر تهران است. خانه‌ای که باغی بزرگ و باصفا پیرامون آن را فراگرفته و اکنون بخشی از آن به موزه سینما تبدیل شده است.

تاریخچه‌ی ساخت این بنا به دوران محمد شاه قاجار باز می‌گردد. او در ابتدا قصد داشت در حوالی مکان کنونی باغ فردوس کاخی احداث کند؛ اقدامی که پس از مرگ او نیمه تمام ماند. در همان زمان برخی از درباریان تصمیم به ساخت عمارت‌های ییلاقی در همین منطقه گرفتند. حسینعلی‌خان معیرالممالک نیز در همین منطقه عمارتی احداث کرد که به باغ فردوس معروف شد.

عمارت باغ فردوس در بخش جنوبی باغ قرار دارد. گچبری‌های هنرمندانه‌ی به کار رفته در بنا و ستون‌هایی که به زیبایی با گچبری تزیین شده‌اند از بخش‌های زیبای این عمارت است.

این عمارت در طول تاریخ چند بار دست به دست شد و بخش‌های دیگری نیز به آن اضافه شد. در نهایت در زمان رضاشاه این عمارت به دولت واگذار شد و دبیرستان شاپور تجریش در آن تاسیس شد.

در اواخر حکومت پهلوی، ساختمان باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب این بنا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.

اما آن‌چه که اکنون از باغ فردوس می‌شناسیم از سال ۱۳۸۱ و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و بنیاد فارابی شکل گرفته است. در این سال با حضور سید محمد خاتمی، رییس جمهور وقت، موزه سینما در بخشی از باغ فردوس افتتاح شد.

در این موزه تجهیزات قدیمی مربوط به سینما، جوایز کسب شده توسط سینماگران ایران، عکس‌ها و عروسک‌هایی از برنامه‌ها و فیلم‌های به‌یادماندنی به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه سینما از هفت تالار تشکیل شده است که به نمایش فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان می‌پردازند. این سینماها یکی از پاتوق‌های اصلی اهالی سینمای هنر و تجربه نیز هستند.

امکانات رفاهی مختلفی نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده اند که از میان‌ آنها می‌توان به فروشگاه‌های محصولات فرهنگی، صنایع دستی و کافی شاپ اشاره کرد.

مجموعه باغ فردوس و موزه سینما در شمال تهران و در خیابان ولی عصر (نرسیده به میدان تجریش) قرار دارد. این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.