خانه زینت‌الملک یکی از بناهای مهم شهر شیراز است که بخشی از نارنجستان قوام به‌شمار می‌رود. زیرزمین این خانه سال‌هاست که به موزه‌ی مشاهیر شیراز تبدیل شده است. هر کسی که به معماری و تاریخ علاقه‌مند باشد، قطعا از دیدن این عمارت تاریخی لذت خواهد برد.

خانه زینت‌الملک که زینت‌الملوک هم نامیده می‌شود، در خیابان لطفعلی‌خان زند قرار گرفته است و بخش اندرونی نارنجستان قوام به‌حساب می‌آید. این خانه به مترو ولیعصر و ترمینال اتوبوس شهری نزدیک است و دسترسی به آن کار سختی نیست.

مجموعه‌ی قوام از دوره قاجار به‌جا مانده است. در آن دوران خانواده قوام بر فارس حکمرانی می‌کردند و باغ قوام و خانه زینت‌الملک از یادگاران همین دوره است. این‌ عمارت که در سال ۱۳۰۲ برپا شده، محل زندگی زینت‌الملک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم بوده و در غرب نارنجستان قرار دارد.

از در ورودی عمارت تا سقف و دیوارها همه هنرمندانه ساخته و تزئین شده‌اند. با گذشتن از در معرق‌کاری‌شده، وارد هشتی و بعد حیاط می‌شویم که دو باغچه‌ی سبز و باصفا در دو سوی آن قرار گرفته‌‌اند. مقابل ما حوض فیروزه‌ای چهارگوشی پدیدار می‌شود که منظره‌ی دلنوازی پیش چشم می‌آورد. آن‌سوی حوض، عمارت اصلی را می‌بینیم با پنجره‌های چوبی، شیشه‌های رنگی و سردر هلالی باشکوه. از ایوان تزیین‌شده که بگذریم به اتاق‌ها می‌رسیم.

۲۰ اتاق شرقی خانه از داخل به هم راه دارند. دیوار اتاق‌ها گچ‌بری شده‌ و سقف چوبی‌شان پر از نقاشی‌های جذاب است. در غرب عمارت تالار شاه‌نشین را می‌توان دید که با آینه‌کاری و گچ‌بری‌های چشم‌گیری تزیین شده است. شیشه‌های رنگی که نور را به زیبایی به داخل عمارت می‌آورند، همه جا دیده می‌شوند.

در زیرزمین بزرگ عمارت موزه مشاهیر برپا شده که به موزه مادام توسو شیراز مشهور شده است. این‌جا می‌توانیم مجسمه‌ی افراد مهمی را ببینیم که هنرمندانه ساخته و پرداخته شده‌اند، مانند آتوسا دختر کوروش، شاپور اول، کریم‌خان زند، سعدی و دکتر نمازی که از بزرگان و خیرین ماندگار شهر شیراز بوده است.

اما خانه زینت‌الملک در گذشته هم پرطرفدار بوده، چراکه خانم زینت‌الملوک از افراد بی‌بضاعت حمایت می‌کردند و سفره‌های خیریه‌ی این خانه میان مردم معروف بوده است.

موزه از ساعت ۸ صبح در را به روی مردم باز می‌کند و تا ساعت ۷ شب می‌شود از تماشای گوشه‌گوشه‌ی این خانه لذت برد.