برخی از رویدادهای مهم تاریخی سرشار از همدلی و همراهی تمامی اقوام، گروه‌ها و تمام مردم ایران بوده است. نقش قوم بختیاری در نهضت مشروطه و شکست استبداد صغیر، یکی از این رخدادهای تاریخی است.
روستای ده‌چشمه در استان چهارمحال و بختیاری میزبان یکی از آثار مربوط به عصر مشروطه یعنی سنگ‌نوشته‌های پیرغار است. این اثر تاریخی شامل سه سنگ‌نوشته است که‌  به دستور سردار ظفر بختیاری و سردار اسعد بختیاری نوشته شده‌اند.
این سنگ‌نوشته‌ها که بر روی تخته سنگی در کوهپایه رشته کوه زاگرس واقع شده، با خط نستعلیق و در برخی قسمت‌ها با خط شکسته حکاکی شده‌اند، به شرح مبارزات سرداران و طوایف بختیاری‌ با استبداد محمدعلی شاه قاجار پرداخته و تاثیر آن‌ها در حوادث مشروطیت را بازگو می‌کنند.
بر روی سنگ‌نوشته اول که از زبان سردار ظفر نوشته شده، به وضعیت سیاسی ایران در زمان مظفرالدین شاه اشاره شده است. همچنین وضعیت مردم و درخواست‌های آن‌ها در شهرهای تهران و اصفهان و رویدادهای مهم آن زمان از جمله امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه را بیان می‌کند.
سنگ‌نوشته دوم از زبان سردار اسعد نوشته شده است. در این سنگ‌نوشته پس از ذکر دو بیت شعر، خلاصه‌ای از اتفاقات ایل بختیاری بر سر انتقال قدرت از ایلخانی به حاجی ایلخانی بیان شده و به قلمروی حکومت بختیاری‌ها هم اشاره‌ کوتاهی شده است.
سنگ‌نوشته سوم در زیر دو سنگ‌نوشته قبلی و بین آن‌ها قرار گرفته است. در این سنگ‌نوشته تاریخ وفات سردار اسعد در سال ۱۳۳۶ هجری قمری قید شده است. در ادامه حذف عناوین و القاب توسط رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۰۴ را روایت می‌کند.
این مکان علاوه بر این اثر تاریخی، دارای جاذبه‌های طبیعی مثل چشمه‌ها، رودخانه،  غار و آبشار زیبای پیرغار است که به علت آب و هوای مطبوع آن به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی است.
برای دیدن این منطقه زیبا باید به روستای ده‌چشمه در بخش مرکزی شهرستان فارسان در ۴۵ کیلومتری شهرکرد سفر کنید. روستای ده‌چشمه دارای درختان سیب، هلو، بادام و گردو و هم‌چنین محصولات زراعی مثل گندم، جو، یونجه و شبدر است. هم‌چنین عسل طبیعی، فرآورده‌های لبنی، خشکبار، میوه و صنایع دستی مثل انواع قالی و قالیچه از مهمترین سوغات روستای ده-چشمه است.
روستای گردشگری ده‌چشمه با جاذبه های طبیعی و تاریخی و با مهمان‌نوازی مردم خونگرم که با گویش شیرین بختیاری صحبت می‌کنند، خود را به عنوان یکی از جذاب‌ترین روستاهای استان چهارمحال و بختیاری معرفی کرده است.