کاروانسراهای متعددی در استان سمنان قرار گرفته‌اند؛ استانی که در طول تاریخ میزبان یکی از شاهراه‌های اصلی ایران بوده و در مسیر تهران (ری) به مشهد قرار داشته است. به همین دلیل کاروانسراهای زیادی در این منطقه ساخته شده‌اند. مجموعه کاروانسراهای میاندشت در شهرستان میامی استان سمنان نیز یکی از این آثار تاریخی است که اکنون نیز به کاربری گذشته خود بازگشته و به مرکزی اقامتی تبدیل شده است.

مجموعه کاروانسراهای میاندشت از سه کاروانسرای متصل به هم تشکیل شده است. یکی از این سه کاروانسرا در دوران شاه عباس اول ساخته شده و دو کاروانسرای دیگر در دوران قاجار احداث شده است.

عبور جاده ابریشم از کنار کاروانسرای میاندشت، رونق آن را در گذشته تضمین می‌کرده است اما با این که در دوران قاجار، جاده ابریشم اهمیت سابق را نداشت، افزایش تعداد مسافران و زائران مشهد باعث شد که دولت قاجار کاروانسرای میاندشت را گسترش دهد. در ابتدا کاروانسرای دوران قاجار در سمت شرق کاروانسرای صفوی ساخته شد. اما پس از مدت کوتاهی فضای بین این دو کاروانسرا نیز خود به یک کاروانسرای دیگر تبدیل شد.

کاروانسرای میاندشت در طول تاریخ میزبان افراد سرشناسی بوده است. هنری رنه دالمانی، تاریخ‌نگار و هنرشناس فرانسوی، نیز در این کاروانسرا اقامت داشته و آن را بزرگ‌ترین کاروانسرای مسیر تهران به مشهد معرفی کرده است. طبق روایت محمد حسن خان اعتمادالسلطنه این کاروانسرا گنجایش بیست هزار مسافر را داشته است که البته به نظر اغراق‌آمیز می‌آید.

علاوه بر سه کاروانسرا، سه آب انبار، یک حمام، چاپارخانه و تلگراف‌خانه نیز در این مجموعه وجود دارد. این مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. آخرین بازسازی و مرمت مجموعه کاروانسراهای میاندشت نیز در سال ۱۳۷۴ انجام شده است.

کاروانسرای میاندشت در میانه‌ی راه تهران به مشهد واقع شده است و می‌تواند گزینه خوبی برای استراحت در این مسیر طولانی باشد. کاروانسرای میاندشت در فاصله حدودا ۴۰ کیلومتری شرق شهر میامی قرار دارد. فاصله این مجموعه تاریخی از شهر مشهد نیز حدود چهارصد کیلومتر است. این کاروانسرا اکنون به یک مرکز اقامتی تبدیل شده است. با تجربه حضور در این بنای تاریخی در شب می‌توانید لذت دیدن آسمانی پرستاره را نیز تجربه کنید.