«برج شیخ شبلی»، یادمانی در ارتفاعات شرقی شهر دماوند در استان تهران واقع شده است . این برج از آثار قرون ۴ و ۵ هجری، یعنی دوره سلجوقی به یادگار مانده است. شِبلی عارفی اهل خراسان و از مردمان روستای شبلیه بوده که در آن دوران به عنوان والی دماوند فعالیت میکرد. 

گفته می‌شود شبلی در دماوند عدالت و امنیت را گسترش داد و درنهایت نام نیکی از خود به یادگار گذاشت. به همین دلیل پس از وفاتش در شهر بغداد، مردم دماوند به پاس خدمات او، این بنای یادبود را، برپا کردند. این برج ابتدا به صورت هشت‌ضلعی ساده ساخته شده و سپس در دوران بعدی آجرکاری به سبک سلجوقیان بر روی آن انجام شده ‌است. نمای این ساختمان یادآور شیوه رازی در معماری است.

برج شبلی پوششی دو لایه در بدنه سازه خود دارد و یادآور سبک سردابه در معماری ایرانی است. چندین پله از ورودی برج به قسمت سردابه می‌رسد. برج شبلی ارتفاعی حدود ۱۰ متر دارد و سقف آن که گنبدی شکل است، از بیرون به شکل هشت ضلعی و از درون به صورت دایره طراحی شده است. آن‌چه بیش از هرچیزی در نمای این برج به چشم می‌آید، حفره‌هایی است که برای تهویه هوا ساخته شده است. در گوشه‌های برج، ستون‌هایی نیم‌دایره‌ای به چشم می‌خورند که با آجر پخته شده‌ و جلوه بسیار زیبایی به این برج داده‌اند. در اطراف این برج قبرستانی وجود دارد که دارای ارزشهای تاریخی است.

از جاذبه های دیگری که همزمان با برج می توان بازدید کرد  رودخانه تار  و طبیعت زیبای دماوند است که در بهار و پاییز جلوه ای بی نظیر دارد. عموما گردشگران از طبیعت و فضای اطراف برج به عنوان تفرجگاه استفاده میکنند.

این اثر به سبب ارزش های معماری و اهمیت تاریخی  در دوره ه های مختلف دوبار مرمت شده و در نهایت در تاریخ 29 خرداد سال 1351 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.