باغ عمارت رحیم آباد یکی از باغ‌های زیبای ایرانی است که در شهر بیرجند،‌ مرکز استان خراسان جنوبی واقع شده است. عمارتی بزرگ با معماری و تزئیناتی قابل توجه که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و جزو جاذبه‌های گردشگری مهم شهر بیرجند است.

قدمت باغ عمارت رحیم آباد به دوران زندیه بازمی‌گردد. با این حال در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی این مجموعه مرمت و بازسازی شده و بخش‌هایی نیز به آن اضافه شده است. به عبارت دیگر آن‌چه که امروز در این مجموعه دیده می‌شود، بیشتر یادآور معماری اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی است.

سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۰ مجموعه باغ عمارت رحیم آباد را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد و پس از آن این بنا به مجموعه‌ای فرهنگی تبدیل شد. در حال حاضر اما باغ عمارت رحیم آباد میزبان بخشی از مجموعه اداری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی است و کاربری گردشگری خود را از دست داده است.

تالار آیینه که در طبقه اول عمارت واقع شده از زیباترین بخش‌های این مجموعه است. تزئینات مختلفی زینت‌بخش تالار آینه هستند که از میان آن‌ها می‌توان به گچبری‌های سردیس حیوانات اشاره کرد. علاوه بر این، از آیینه‌کاری نیز در تزئینات بنا استفاده شده است.

از میان بخش‌های دیگر مجموعه باغ عمارت رحیم آباد می‌توان به حوضخانه، ‌حمام، حصار، اصطبل، برج‌های نگهبانی، عمارت کلاه فرنگی و فضاهای خدماتی اشاره کرد.

باغ رحیم آباد دو خیابان اصلی را در خود جای داده که عمارت مرکزی در تقاطع آن‌ها قرار گرفته است. استخری نیز در وسط خیابان و در مقابل عمارت وجود دارد.

بیشتر فضای سبز باغ رحیم آباد را درختانی همچون کاج، سپیدار، زرد آلو و زرشک تشکیل می‌دهند. این باغ در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجموعه باغ عمارت رحیم آباد در شهر بیرجند، خیابان پاسداران، پشت بوستان شهدای گمنام واقع شده است.