اگر می‌خواهید در زمان سفر کنید و به سال‌های نه چندان دور و خانه‌های کودکی بروید، از لابه‌لای آپارتمان‌های چند طبقه بگذرید و ناگهان خودتان را در حیاطی باصفا ببینید که حوضی فیروزه‌ای در آن خودنمایی می‌کند، با ما همراه شوید به تماشای یکی از خانه‌های ارزشمند مازندران در قلب شهر ساری: خانه‌ فاضلی‌ها.

در محله‌ی قدیمی آب انبار نو ساری، چند خانه‌ی قدیمی دیده می‌شود که ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به خانه‌های امروزی دارند. یکی از این خانه‌ها، عمارت فاضلی است. برای رسیدن به این خانه باشکوه از خیابان قارن وارد محله‌ی آب انبار نو می‌شوید. همچنین از میدان ساعت و خیابان انقلاب به خیابان آب انبار نو دسترسی دارید. از مرکز خرید الهیه تا این‌جا کمتر از ۵۰۰ متر فاصله است. عمارت فاضلی ساری امکان بازدید عمومی دارد و راهنمای عمارت، توضیحاتی درباره‌ی ویژگی‌های بنا به بازدیدکنندگان می‌دهد.

در عمارت فاضلی‌ها دو خانه مسکونی وجود دارد که در دوره‌ی قاجار و پهلوی ساخته شده‌‌اند. بنای سه‌طبقه‌ مربوط به دوره‌ی قاجار است. طبقه‌ی اول مطبخ بوده است که بعضی‌ها آن‌ را سردابه هم می‌‌گویند. طبقه‌ی دوم حرامسرا بوده که این ‌را از پنجره‌های پوشیده‌اش می‌شود فهمید. طبقه‌ی سوم شاه‌نشین عمارت است.  شیشه‌‌های عمارت فاضلی مانند دیگر خانه‌های قدیمی، رنگی بوده‌اند. بعد از بازسازی به‌جای شیشه‌ها، طلق رنگی کار گذاشته شده است.

خانه‌ای که در دوره‌ی پهلوی ساخته شده در شرق عمارت قرار دارد و دوطبقه است. در دو طرف ایوان شاه‌ نشین، پلکان ساخته‌اند.

نکته‌ی دیگری که هنگام بازدید از عمارت فاضلی توجه‌تان را جلب می‌کند، وجود سه حیاط در این خانه است. این حیاط‌ها در شرق، غرب و شمال عمارت قرار گرفته‌اند.

در حیاط‌ها طاق‌نماهای هلالی‌شکل از جنس آجر دیده می‌شود. هلالی‌ها در قاب‌های مستطیلی نشسته‌اند. بین طاق‌نماها ستون‌های تزیینی طراحی شده که به‌شکل برجستگی دیوار را تزیین کرده‌اند. پشت بام عمارت فاضلی مانند دیگر خانه‌های قدیمی ساری سفالی بوده و به‌شکل شیروانی ساخته شده است.

این خانه در حال حاضر کاربری خاصی ندارد و از سال ۱۳۹۱ که مرمت آن به‌پایان رسیده است، می‌توان بدون خرید بلیت از آن بازدید کرد. در فاصله‌ی ۱۴۰ متری این‌جا، خانه تاریخی کلبادی قرار گرفته که به موزه تبدیل شده و دیدنش خالی از لطف نیست.