اين بقعه در قريه شيخانور يا شيخانه ­بر، در 3 كيلومتري شرق لاهيجان در دامنه كوه و در ميان مزراع سرسبز چاي واقع شده است و مدفن شيخ زاهد (تاج ­الدين ابراهيم گيلاني) از معارف و دراويش بزرگ و از اساتيد شيخ صفي ­الدين اردبيلي است. شيخ زاهد در سال 711 هجري قمري فوت نمود. بعدها به سال 892 هجري قمري سلطان حيدر صفوي به سبب خوابي كه ديده بود با معماران  نجاراني كه از شهر شيروان، با كشتي به گيلان منتقل شده بودند، اين بنا را ساخت و جسد شيخ را به آنجا منتقل كرد.

بناي بقعه با دو اتاق مربع و مستطيل شكل در كنار هم قرار گرفته­اند. در كنار اتاق­ها، در جهت شمال بنا ايواني طويلي با هفت فيلپا، در شرق حرم، ايواني با 6 فيليپا و در حاشيه و قسمت جنوبي همين اتاق نيز ايوان ديگري نيز با 6 فيليپا ديده مي­شود.

ازاره ديوارهاي ايوان­ها تا ارتفاع 115 سانتي­متري با كاشيكاري هفت رنگ عصر قاجار تزيين شده است. طاقچه­ هايي با طاق جناغي در قسمت­هاي مختلف ايوان به چشم مي­ خورد. بر روي صندوق پوشاننده قبر تاريخ 822 هجري قمري و نام (سيدرضي ابن مهدي با شكجاني) ديده مي­شود. دو قبر در اين اتاق و دو قبر ديگر در اتاق دوم جاي گرفته است كه آنها را به غلام شيخ و نيز به يكي فرزندان تيمور نسبت مي­دهند.

كف اتاق حرم كاشيكاري است و ازاره ديوار اتاق آرامگاه 140 سانتي­متر با كاشي­هايي به ابعاد 12 سانتي­متر، منقوش به گل و بوته زرد و آبي مي ­باشند.

از زيباترين قسمت بنا بايد به گنبد هرمي و هشت ترك رك آن اشاره نمود كه شيب تند آن به دليل عبور سريع باران و سطوح حره را با كاشي­كاري زرد، آبي، سفيد و سياه، با نقوش هندسي و گلدار و اطراف گنبد و ديگر نقاط بنا را با سفال خمره­اي پوشانده ­ا