تاشکند پایتخت ازبکستان پر است از جاذبه‌های دیدنی و تماشایی. در کوچه پس کوچه‌های تو در توی بخش قدیمی شهر که قدم بزنید آثار تاریخی زیادی خواهید دید که بسیاری از آن‌ها به شکل مدرسه و مسجد ساخته شده‌اند. مدرسه باراک‌خان یکی از تماشایی‌ترین دیدنی‌های ازبکستان است که یادگار قرن شانزدهم میلادی و نوروز احمدخان، حاکم وقت تاشکند است. باراک را به زبان ازبکی به معنای خوش شانس بودن می‌دانند و دلیل نامگذاری باراک‌خان به این نام را خوش یمن بودن و خوش شانس‌ بودن دوران حاکمیت نوروز احمدخان می‌دانند. این مدرسه در محله هستی موم ساخته شده است، محلی که بسیاری از علما و فضلای مسلمان همیشه در آن‌ جا تجمع داشته‌اند. درگاه اصلی این مدرسه را تزئیناتی از قبیل نقاشی و کاشی‌کاری به زیبایی آراسته‌اند و آجر مصالح اصلی ساخت این مدرسه را تشکیل می‌دهد.
جالب است بدانید که معماران برای ساخت دروازه مدرسه باراک‌خان و درب حجره‌ها از فلزات ضد زنگ و رنگ طلایی استفاده کرده‌اند. سه گنبد کبودی رنگ در این مدرسه مشاهده می‌شود که سطح یکی از آن‌ها به نام گنبد سویوندز خان کاشی‌هایی آبی‌ رنگ پوشانده شده بود، بقعه‌ای که به دلیل رنگ آبیش به کوک گومباز یا گنبد آبی شهرت داشت و اکنون مسافران تور ازبکستان را هیجان‌زده می‌کند. دو بقعه داخل این مدرسه قرار گرفته که یکی از آن‌ها به نام کاناکا شناخته می‌شود. کاناکا با دو گنبد، گور یکی از حاکمان تاشکند را درون خود جای داده است. از بقعه دوم اطلاعاتی در دسترس نیست.
یک موزه درست در مقابل مدرسه باراک‌خان و در محل مدرسه‌ای دیگر به نام موئی باراک ساخته شده و در آن نسخ خطی قدیمی نگهداری می‌شوند. اگر قصد دارید دیدنی‌های ازبکستان و شهرهای تاریخی‌اش را ببینید همراه تور ازبکستان و تاجیکستان نازنیوز باشید و از گشت و گذار در هزار توی تاریخی این کشور لذت ببرید.