هرچند احتمالاً سکاهای ایرانی تبار اولین افرادی بوده‌اند که در سرزمین پهناور ازبکستان سکونت داشته‌اند و شهرهایی تاریخی و تمدنی عظیم ساختند، تمدنی که در دوران سامانیان در اوج خود بود. اما در دوران معاصر این اتحاد جماهیر شوروی بود که ازبکستان را تحت قیمومیت خود گرفت. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیاری از کشورها نظیر ازبکستان استقلال پیدا کردند. زمانی در محل فعلی میدان استقلال تاشکند، میدانی به نام میدان سرخ بود که آن را با نام میدان لنین نیز می‌شناختند، چرا که مجسمه‌ای از او که رهبر انقلاب کمونیستی اکتبر 1917 روسیه بود در وسط میدان قرار داشت. میدان استقلال که از دیدنی‌های ازبکستان به شمار می‌آید اکنون در میانه فضای سبز وسیعی قرار گرفته و مجسمه‌ای از مادر و فرزندی در میان آن دیده می‌شود. بر فراز تندیس این مادر و فرزند، تندیسی از زمین قرار گرفته و آن را نمادی از امید و آینده روشن برای ازبکستان می‌دانند. نقشه ازبکستان بر روی این کره زمین برجسته‌تر ساخته شده تا نمادی برای غرور ملی آن‌ها باشد. جالب است بدانید که زوج‌های جوان ازبکی، در آغاز زندگی مشترک با دسته‌ای گل به این مکان می‌آیند تا به استقلال ارزشمند کشورشان احترام بگذارند.
بنای یادبود مادر غم دیده که شامل تندیس مادری است در انتظار بازگشت فرزندانش از جبهه‌های جنگ. شعله آتش در کنار او از سال 1975 میلادی روشن شده و آن آتش را از آتش مقبره سرباز گمنام مسکو آورده‌اند.

بنای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم به خاطر بزرگداشت بیش از 400 هزار کشته و بیش از 130 هزار مفقود از بین سربازان ازبک ساخته شده است و از آن جا که این کشور در آن زمان تنها 4 میلیون نفر جمعیت داشت این تعداد کشته، رقم بزرگی به شمار می‌آمد. در کنار این میدان، چندین عمارت با سبک ایوان‌های قدیمی سمرقندی و بخارا ساخته شده که نام کشته شدگان 12 ولایت ازبکستان بر آن حک شده است. کنده‌کاری‌هایی زیبا بر روی ستون‌های چوبی این عمارت‌ها مشاهده می‌شود که آن را هنرمندانی از سراسر ازبکستان حک کرده‌اند. امروزه میدان استقلال تاشکند ازبکستان به محلی برای برپایی جشن‌های ملی و تاریخی تبدیل شده است. مسافران تور ازبکستان و حتی مسئولین کشورها در هنگام حضور به تاشکند به این مکان می‌آیند و با اهدای گل به کشته‌شدگان جنگ ادای احترام می‌کنند. نهم ماه می که روز یادبود کشته شدگان جنگ است نیز مردم با اهدای تاج گل در پای مجسمه مادر غم دیده به شهیدان خود ادای احترام می‌کنند. در تور ازبکستان و تاجیکستان ناز نیوز از این بنای زیبا بازدید خواهیم کرد.