یکی دیگر از جاذبه‌های شهر «بخارا» کاخ تابستانی شهر امیر یعنی مجموعه «ستاره ماه خاصه» است. این کاخ تابستانی در فاصله 4 کیلومتری شمال شهر بخارا واقع است. این تنها کاخ بیرون شهری باقی مانده از انقلاب اکتبر می‌باشد. کارهای ساخت و ساز کاخ ستاره ماه خاصه در اواسط قرن  نوزدهم در دوران «امیر نصرالله‌خان» آغاز شد که تعداد زیادی از این بناها در دوران مختلف از بین رفته است.

پس مرگ نصرالله خان، امیر «مظفرخان» در سال‌های 1880 میلادی به حکومت رسید که وی در این شهر برای «ستاره بانو»، همسر خود کاخ را دوباره ساخت. معماران چیره دست شهر بخارا این کاخ‌ را توام با معماری شرقی و غربی ساخته‌اند. به این خاطر در این مجموعه آمیختگی معماری اروپا با معماری کاخ‌های اصفهان و خانه‌های مجلل مسکونی بخارا به چشم می‌خورد. 

پس از فوت همسر جوان امیر اسم وی در نام کاخ «ستاره ماه خاصه» باقی ماند. ستاره ماه خاصه به «کاخ ستاره‌های شبیه ماه» ترجمه می‌شود.  بخش بزرگ کاخ ستاره ماه خاصه در دوران «عالم‌خان»، آخرین امیر بخارا ساخته شده است.در سال‌های 1911 و 1920 میلادی کارهای ساختمانی کاخ ستاره ماه خاصه به اتمام رسید که در این دوره ایوان اساسی، پذیرایی، طاق ظفر دروازه‌های اصلی، گلخانه و چند ساختمان دیگر نیز احداث شده است.

 علاوه بر این، در این دوران برای کارهای ساختمانی بهترین استادان هنر حکاکی و گچ‌کاری استخدام شده است. معماران دیوارهای کاخ‌ ستاره ماه خاصه‌ را با حکاکی نازک، نقش و نگارهای مختلف تزئین کرده‌اند. در وسط باغ خانه امیر قرار گرفته است. بنایی اصلی کاخ شامل چند اتاق پذیرایی و اتاق خاص استراحت امیر است.

امروز هم تالار سفید با سفیدی خیره‌کننده گل غنچه که روی دیوارها و سقف‌ها پوشانده است، می‌درخشد. وقتی که حکومت امیران سرنگون شد این مکان به موزه  تبدیل شد و در نیمه دوم قرن بیستم اینجا آثار نمایشی «خلاقیت سنتی و هنر  بخارا» جا گرفت. امروز در این مجموعه بزرگ لباس‌های قرن نوزدهم به نمایش گذاشته است، ساختمان مجموعه بازسازی شده و کاخ ستاره ماه خاصه، همچنان صد سال پیش برای پذیرایی از میهمانان پادشاهی و سفرا از کشورهای  خارجی آماده است.
جالب است بدانید برای انتخاب خنک‌ترین مکان برای ساخت کاخ، از شیوه مشهور  پیشینیان بهره بردند. شیوه‌ای که در آن تکه‌های مختلف گوشت را در قسمت‌های مختلف شهر قرار می‌دادند، مکانی که گوشت در آن دیرتر فاسد می‌شد مکان  مناسبی برای ساخت کاخ به شمار می‌رفت. معمار این بنا استاد شیرین مرادوف  چندین تالار پذیرایی و اتاق خصوصی، ایوان، مناره و گلخانه را در محوطه کاخ  ایجاد و از تزئینات گچبری و آئینه‌کاری برای تزئین آن استفاده کرد. برای  این کار بیش از ده هزار قطعه آینه از ژاپن و نیز به بخارا آورده شده بود.  رنگ آبی و سپید کاخ و هماهنگی آن با کاشی‌های زیبایش به اندازه‌ای چشم‌نواز  است که مطمئنا با دیدن آن به ذوق و هنر معمارانش آفرین خواهید گفت. اشعار  پارسی در جای جای کاخ خودنمایی می‌کند و ابیات زیادی با گچ‌بری روی  دیواره‌ها جای گرفته است. کاخ ستاره ماه خاصه در میان باغی قرار گرفته که  با قدم زدن در آن می‌توانید دلبری طاووس‌های خوش آب و رنگ، سرخی میوه‌های  درختان و درختان سر به فلک کشیده‌ای پر از لانه گنجشکان را ببینید.
اکنون  این کاخ با حکاکی‌های منحصر به فرد و سقف‌ها و دیوارهای طلاکوب و نقوش آسمان بر در و دیوارش تبدیل به موزه‌ای شده تا میزبان گردشگران تور ازبکستان و تاجیکستان نازنیوز باشد. این موزه لباس‌های نفیس و هنرهای محلی را به بازدیدکنندگان خود نشان می‌دهد.