در تور گروهی ازبکستان و تاجیکستان به دیدار ایچان قلعه خواهیم رفت. ایچان‌قلعه یا قلعۀ ایچان در شهر خیوه، ازبکستان واقع گردیده است. شهر قدیمی دارای بیش از ۵۰ بناهای تاریخی و ۲۵۰ خانه‌های  قدیمی از سدۀ هجدهم یا نوزدهم است. یکی از این بناهای قدیمی مسجد جامع  می‌باشد که در در قرن دهم ساخته شده‌است. جذاب‌ترین قسمت قلعۀ ایچان دیواره‌های آجری آن است. این بنا در سال ۱۹۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از آن محافظت می‌شود.


تعداد قابل توجهی از آثار معماری در ایچان قلعه وجود دارد: کاخ‌های خان، مساجد، مدارس، مقبره‌ها، مناره‌ها. بخش اصلی بناهای خیوه در قرن هجدهم و نوزدهم ساخته شده است. در این زمان، سبک معماری اصیلی در واحه خوارزم وجود داشت که با روکش‌های ماژولیکا، چوب، سنگ مرمر و کنده‌کاری‌های گچبری مشخص می‌شد. به همین دلیل تعدادی از ساختمان‌های خیوه در سبک‌های تزئینی پیچیده‌شان که ستون‌ها، طاق‌ها، دیوارها، سقف‌های قوسی و درها را می‌پوشاند، متفاوت است. خط اصلی بسیاری از وجوه گنبدها و برج‌ها با کاشی‌های آبی رنگ آمیزی شده‌اند که رنگ‌های آنها در آسمان آبی روشن حل می‌شود.


دیوارهایی عظیم با ارتفاع بیش از ده متر دور تا دور قلعه را فرا گرفته‌اند.  60 اثر تاریخی و 250 خانه قدیمی از دوره‌های تاریخی مختلف از قرن 16 تا  قرن 20 میلادی در ایچان قلعه قرار گرفته‌اند. یادگارهای معماری منحصر به  فرد آسیای مرکزی را می‌توانیم در ایچان قلعه ببینیم. قسمت‌های داخلی قلعه  به شهرستان مشهور است . قسمت خارجی آن که شامل دیوارهای حفاظتی، دژها و برج  و باروهاست به دیشان قلعه مشهور است. دیواره‌های کنگره‌داری ایچان قلعه را  محافظت می‌کردند و برای ورود به این قلعه باید از یکی از چهار دروازه با  نام باغچه، پالوان (پهلوان پوریای ولی)، تاش (سنگ) و آتا (پدر) عبور کرد.


چندین  مدرسه، مسجد،کاخ، مناره و بازار در داخل ایچان قلعه قرار دارند که هرکدام  مربوط به یک دوره تاریخی هستند. زندگی در این بنا چهار دوره تاریخی جریان  داشته است، دوران اول مربوط به خوارزم قدیم تا حمله مغول‌ها، دوره دوم  مربوط به بازسازی‌های پس از مغول، دوره سوم مربوط به دوران اسفندیار و  عبدالغازی خان و دوره چهارم نیز مربوط به قرون 18 تا 20 میلادی است.  شاخص‌ترین اثر تاریخی ایچان کالا مربوط به مقبره پوریای ولی، از پهلوانان  کشتی‌گیر مشهور ایرانی است که بسیاری از گردشگران تور ازبکستان را به خود  جذب می‌کند.