شماره تلفن تماس با ما

051-34227301

 

My title

تراژدی جذب گردشگر

تراژدی جذب گردشگر

ورود گردشگران خارجی به ایران طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی در هشت سال اخیر روند بسیار کندی داشته است به طوری که تقریبا هر سال تنها ۴۰۰ هزار نفر به تعدادشان اضافه می‌شود.

در سال های آغاز دولت نهم و ورود رحیم مشایی به سازمان میراث فرهنگی، آماری از گردشگران ورودی به کشور اعلام شد که از همان ابتدا مبنای آن برای کارشناسان و فعالان این صنعت مبهم بود.

به همین دلیل زمانی که اعلام شد تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۱۳۸۴، یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۱۴ نفر است، عده ای مخالفت کردند و گفتند چطور می شود که هتلداران و دفاتر خدمات مسافرتی از وضع ورود گردشگران ناراضی هستند اما این سازمان اعلام می کند، یک میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده است؟

با وجود گذشت هشت سال از آن زمان، این روند همچنان ادامه دارد و هر سال آماری که از تعداد گردشگران خارجی توسط این سازمان اعلام می شود مورد انتقاد قرار می گیرد.

از سوی دیگر برخی از صحبت ها و نقل قول ها توسط متولیان گردشگری در سازمان میراث فرهنگی زمینه را برای دامن زدن به این انتقادات بیشتر می کند.

به عنوان مثال در بسیاری از اوقات معاونان گردشگری این سازمان گرچه ادعا می کردند، که آمارشان بسیار دقیق است و یکان این عدد میلیونی را نیز اعلام می کردند اما در مصاحبه های دیگرشان این اعداد را تغییر می دادند.

به عنوان مثال اسفند سال ۱۳۸۹ شهباز یزدانی معاون وقت گردشگری اعلام کرد که سال ۱۳۸۸ دو میلیون و ۵۹۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمدند، اما در فروردین گفت: در این مدت دو میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۷۵ نفر گردشگر ورودی به ایران داشته ایم.

حتی تناقض گویی و اصرار بر شمارش گردشگر آخر سال، امسال هم تکرار و در همایشی که نوروز ۱۳۹۲ برگزار شد، محمدشریف ملک زاده که اکنون ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده دارد، اعلام کرد تعداد گردشگران خارجی که به ایران وارد شده اند در سال ۹۱، سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است اما منوچهر جهانیان، معاون گردشگری وی، چند روز بعد آمار سه میلیون و ۷۲۹ هزار نفری را بیان کرد.

با این حال در طول هشت سال اخیر، هفت نفر از جمله شهباز یزدانی، رضا موسوی، محمدشریف ملک زاده، منوچهر جهانیان، حسین فاضلی، دهقانان و علیرضا عامری برای پست معاونت گردشگری انتخاب شدند و اگر عمر مدیریتی آنها اجازه می داد می توانستند آمار گردشگری سالانه را ارائه کنند، بدون توضیح چگونگی به دست آوردن این آمار از مراجع رسمی.

در هر حال طبق آنچه سازمان ارائه کرده است، سال ۱۳۸۵، یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۰۵ نفر، سال ۱۳۸۶، یک میلیون و ۹۲۵ هزار و ۱۹۲ نفر، سال ۱۳۸۷، دو میلیون و ۳۵ هزار و ۵۱۸ نفر، سال ۱۳۸۸، دو میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۷۵ نفر، سال ۱۳۸۹، سه میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۸۲ نفر، سال۱۳۹۰، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و در سال ۱۳۹۱، سه میلیون و ۷۲۹ هزار نفر به ایران آمدند.

این آمارها نشان می دهد که تقریبا سالی ۴۰۰ هزار نفر به صورت میانگین بر آمار گردشگران سال های قبل اضافه شده است. به این معنا که تمام برنامه ریزی های سازمان میراث فرهنگی در بحث جذب گردشگر خارجی منجر به رشد تنها چهارصد هزار نفر در سال شده است البته با این فرض که همه این افراد گردشگر باشند.

آمار گردشگران خارجی بسیاری از اوقات با آمار مسافران ترکیب و ارائه می شود.همچنین سازمان هایی از جمله، گمرک، نیروی انتظامی، امور اتباع و... که برای به​دست آوردن آمار به سازمان میراث فرهنگی کمک می کنند هر یک تعاریف جداگانه ای برای گردشگر دارند و بسیاری از آنها مسافر را همان گردشگر می دانند.

با این حال طبق گفته، اردشیر اروجی، کارشناس اسبق آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، اکنون آمار گمرک از تمامی سازمان ها موثق تر است. به همین دلیل بررسی آمار یکی از سال های اخیر نشان می دهد که تراز خروج گردشگران ایران از ورود گردشگرانی خارجی بسیار بالاتر است.

ترغیب گردشگران ایرانی برای سفر به خارج از کشور بیشتر از جذب گردشگران خارجی در دستور کار این سازمان قرار دارد به نحوی که از ۳۵۰۰ آژانس موجود در کشور تنها ۵۰ آژانس در بحث تورهای ورودی فعالیت می کنند و جوایز صادراتی در نظر گرفته شده برای ترغیب به ورود گردشگر برای آژانس ها کارساز نبوده است.

● گردشگر وارد کنیم، نه صادر

آژانس های مسافرتی یکی از ارکان صنعت گردشگری ایران است که همواره تلاش شده تا با تعلیق و لغو مجوز جلوی فعالیت های غیرقانونی برخی از ​آنها گرفته شود.

تخلف آژانس های مسافرتی تنها به فروش بلیت های چارتر یا برگزاری تورهای بدون رعایت شئونات و عرف جامعه منتهی نمی شود.

مشکل اصلی این دفاتر از آنجا ناشی می شود که سه نهاد متفاوت هر کدام بر حسب وظیفه ای که قانون بر عهده آنان گذاشته، مسئول صدور مجوز بخشی از فعالیت آژانس های مسافرتی است.

طبق قانون وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان حج و زیارت)، سه نهادی هستند که هریک مجوز یک نوع فعالیت را به دفاتر خدمات مسافرتی می دهد.

وزارت راه و شهرسازی در حوزه فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس فعال است، سازمان میراث فرهنگی در برگزاری تورهای گردشگری و ورود و خروج گردشگران نظارت دارد و سازمان حج و زیارت که زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامس است نیز مجوز برگزاری تورهای زیارتی را صادر می کند.

نبود سیستم یکپارچه در این حوزه سبب شده است تا نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی مشکل ساز شود و برخی از آژانس ها با لغو یکی از مجوزهای خود به مدد دیگر مجوزها به فعالیت خود همچنان ادامه می دهند.

● آژانس هایی که فقط مجوز می گیرند

منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور سال گذشته اعلام کرد که بیش از ۳۷۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در کشور مجوز دارد که از این تعداد بیش از ۵۰۰ دفتر در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل است.

وی استانداردسازی دفاتر خدمات مسافرتی را یکی از رویکردهای اصلی این معاونت می داند و بر این باور است که آژانس های مسافرتی به جای آن که در ورود گردشگر فعال باشد و به رونق صنعت گردشگری کمک کند، به طور عمده در برگزاری تورهای خروجی متمرکز است.

آمارهای ارائه شده از سوی معاونت گردشگری نشان می دهد که سال۱۳۹۰ از میان سه میلیون و ۲۹۴ هزار و ۱۲۶ گردشگر خارجی که به ایران آمده بودند تنها ۱۱ درصد از تورهای گردشگری استفاده کردند و بقیه به طور شخصی عازم ایران شدند.

در این بررسی ها مشخص شد که بیش از ۳۰۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در ایران فعال است که بیش از ۲۹۰۰ دفتر در خروج مسافر از کشور فعال و فقط ۱۱۰ آژانس برای ورود گردشگر خارجی تلاش می کنند.

● الزام دفاتر مسافرتی برای ورود گردشگر خارجی

متمرکز شدن فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی روی تورهای خروجی که منفی شدن تراز گردشگری ایران را به دنبال داشته است، سبب شد تا سال گذشته معاونت گردشگری بخشنامه دفاتر خدمات مسافرتی برای ورود گردشگر خارجی تصویب و ابلاغ کند.

براساس این بخشنامه که در بین فعالان صنعت گردشگری به بخشنامه ۱۵۰ معروف شد، از این پس در صدور مجوز آژانس ها، ورود گردشگر به عنوان شاخص و اولویت در نظر گرفته می شود و متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی باید سالانه دست کم ۵۰ تور ورودی و ده تور داخلی داشته باشند.

به گفته مرتضی شریفی، مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری، وقتی یک آژانس سالی ده هزار نفر را از کشور خارج می کند، حداقل باید سالی هزار گردشگر خارجی به ایران بیاورد تا صنعت گردشگری ایران نیز از این درآمدها بی نصیب نماند.

به گفته وی، هرچند مدیران آژانس ها تمرکز روی تورهای خروجی را نوعی تخصص​گرایی در این صنعت ارزیابی می کنند اما حقیقت این است شرایط اقتصادی ایران، وضع خوبی را برای برگزاری تورهای ارزان قیمت ورودی مهیا کرده است.

● ورود گردشگر، شرط تمدید پروانه فعالیت

از ابتدای امسال برگزاری تورهای ورودی، شرط لازم برای تمدید پروانه فعالیت آژانس های مسافرتی است و از این رو آژانس ها باید مستندات خود را برای ورود گردشگر ارائه کنند تا پروانه فعالیت آنان تمدید شود.

به گفته مدیر کل امور مراکز و خدمات گردشگری، صدور این بخشنامه به نفع کشور است؛ زیرا در سایه ورود گردشگر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور شکل می گیرد و همه از منافع آن بهره مند خواهند شد.

 

منبع: aftabir

دسته ها: ایرانگردی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.