موزه ملی تاجیکستان یک موزه تازه بازسازی شده است که نمایشگاه‌هایی از  تاریخ قدیم و جدید جمهوری تاجیکستان را در خود جای داده است و در پایتخت  کشور تاجیکستان، شهر دوشنبه، واقع شده است. این موزه در سال ۱۹۳۴ افتتاح و  در سال ۱۹۹۹ عنوان موزه ملی را دریافت کرده است. این ساختمان منحصر به فرد  برای همه بازدیدکنندگانی که شروع به کاوش در کشور کوچک آسیای مرکزی  کرده‌اند واقعاً الهام بخش است و با معرفی تاریخ، طبیعت، زندگی محلی و  فرهنگ مردم تاجیکستان مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. تاجیکستان  کشوری در آسیای میانه است که توسط افغانستان، چین، قرقیزستان و ازبکستان  احاطه شده است. این شهر به دلیل کوه‌های ناهموار مشهور به پیاده‌روی و  کوهنوردی است. کوه‌های فان، در نزدیکی پایتخت ملی دوشنبه، دارای قله‌های  پوشیده از برف هستند که بیش از ۵۰۰۰ متر ارتفاع دارند.

در ۱۲ آگوست ۱۹۳۴ فرمان مشترکی توسط CEC و اتحادیه جماهیر شوروی درباره تشکیل موزه ها در تاجیکستان صادر شد. در سال ۱۹۵۹، این موزه به موزه جمهوری خواه از هنرهای تاریخی، محلی و هنرهای زیبا تبدیل شد. در ۲۷ نوامبر ۱۹۹۹، با حکم دولت جمهوری تاجیکستان، این موزه دارای مقام ملی شد. در مارس ۲۰۱۳، مراسم افتتاح ساختمان جدید موزه ملی تاجیکستان در دوشنبه برگزار شد. موزه ملی جدید به دستور رئیس جمهور امامعلی رحمان ساخته شد و جایگزین موزه قبلی که از سال ۱۹۳۴ وجود داشت، شد.مساحت این موزه ۲۴۰۰۰ متر مربع است که بیش از ۱۵۰۰۰ متر مربع آن سالن  نمایشگاه است. جالب ترین ویژگی ساختمان، سقف بیضوی نوک تیز است که بر فراز  آن قرار گرفته و مشرف به کل ساختمان است که نشان ملی تاجیکستان در شکل غول پیکر آن دیده می شود. 

این موزه با ۴ طبقه و ۲۲ سالن نمایشگاهی کوچک و بزرگ، طبیعت، دوران باستان، قرون وسطی، تاریخ مدرن و معاصر و هنرهای زیبا و  کاربردی را به نمایش می گذارد. تعداد اشیای این موزه به پنجاه هزار قلم می رسد. طبقات موزه  شامل نمایشگاه هایی است که زمین شناسی، گیاهان و جانوران، فرهنگ و آثار هنری و بازسازی های تاریخی را پوشش می دهد. نمایش های جالب  تری وجود دارد که شامل مواد معدنی است و شگفت انگیزترین آن ها درخت معدنی غول پیکر است. همچنین  لباس زره، آلات موسیقی و همه چیزهایی که به نحوی به  تاریخ غنی تاجیکستان مرتبط است، در این موزه یافت می شود. این موزه دارای  یک بخش تحقیقاتی است که بخش های میراث مکتوب در آن واقع شده است و بخش های باستان شناسی و سکه شناسی جدید هستند. یک بخش بین المللی نیز برای همکاری با سازمان های خارجی ایجاد شده است. علاوه بر این، بخش سهام، بخش حسابداری و  بخش مرمت نیز وجود دارد. یک بازسازی بسیار چشمگیر از بودای ۱۳ متری دراز  کشیده وجود دارد که برای برخی افراد کمی عجیب به نظر می آید.
در تور گروهی ازبکستان و تاجیکستان از این موزه زیبا و باشکوه بازدید خواهیم کرد.