شماره تلفن تماس با ما

051-34227301

 

My title

گردشگر به سلامت باد

گردشگر به سلامت باد

گردشگری سلامت ایران سومین گام خود را برداشت

گردشگری پزشکی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این صنعت مدتی است که در جهان بویژه در خاورمیانه و آسیا مورد توجه دست‌اندرکاران گردشگری و البته درمانی قرار گرفته است و به باور بسیاری از آنها دهه پیش رو زمان درخشیدن قاره آسیا در این صنعت نوظهور است.

ترکیه، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، تایلند، اردن و هندوستان از مدعیان گردشگری پزشکی در این منطقه هستند، حال آن که ایران با وجود تمام امکانات و توانمندی‌هایش به تازگی تصمیم به حضور در این عرصه درآمدزا گرفته و با داشته‌ها و نداشته‌هایش قصد رقابت با پیشکسوتان این نوع گردشگری در منطقه را دارد.

ایران با بررسی توان و امتیازات خود در این صنعت قصد دارد ابتدا با استفاده از بازار هدف حدود ۵۰ کشور اسلامی وارد این میدان بشود و پس از تثبیت موقعیت خود در گردشگری پزشکی به بازارهای دیگری بیندیشد. این عزم راسخ در سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با حضور بیش از یکصد مهمان خارجی و البته حضور ۲۵ کشور در سطح وزیران گردشگری که به میزبانی بیمارستان رضوی و آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد کاملا واضح بود. هر چند این کنفرانس ۲۹ آذر امسال به کار خود پایان داد ولی با توجه به دستاوردهای نوینی که برای ایران به ارمغان آورد هرگز همانند دیگر کنفرانس‌ها تا سال بعد و دوره‌ای دیگر به دست فراموشی سپرده نخواهد شد بلکه پس از امضای تفاهم‌نامه پایانی کنفرانس باید شاهد موفقیت‌هایی در این صنعت کشورمان باشیم.

پاکستان، عراق، تاجیکستان، افغانستان، کویت و امارات عمده بازار هدف صنعت گردشگری سلامت ایران هستند که دست‌اندرکاران این کنفرانس آنها را به خوبی بررسی و البته راهکارهای مناسبی را هم برایشان در نظر گرفتند، چون هر کدام از کشورهای یاد شده نیازهای متفاوتی نسبت به دیگری در زمینه گردشگری پزشکی دارند به عنوان مثال گردشگران تاجیک و قزاق بیشتر برای جراحی‌های قلب و عمومی وارد ایران می‌شوند و گردشگران عرب حاشیه خلیج فارس نیز برای جراحی‌های پلاستیک از مرزهای ایران می‌گذرند. بنابراین برای موفقیت در جذب حداکثری گردشگران سلامت هر کدام از آنها باید نسخه‌ای متفاوت در نظر گرفت تا مراکز درمانی کشورمان توان ارائه بهترین خدمات مورد نیاز آنها را داشته باشند.

در کنفرانس مشهد چهار نسخه برای جذب حداکثری این گردشگران به کشورمان توسط دست‌اندرکاران وطنی در نظر گرفته شده که با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالا و توانمندی‌های کشورمان باید برای موفقیت صنعت گردشگری سلامت ایران این موارد را همیشه مدنظر داشت و آنها را به روز کرد نه این که پس از اتمام این کنفرانس تا سال بعد آنها را به دست فراموشی سپرد.

نسخه‌های ارائه شده عبارتند از: حضور گسترده گردشگری سلامت ایران در دنیای مجازی با رونمایی از پرتال گردشگری سلامت در این کنفرانس برای معرفی توانمندی‌های نوین پزشکی و درمانی کشورمان به بازارهای هدف، دیگری تاسیس بیمه مشترک بین کشورهای اسلامی برای پوشش هزینه‌های خدمات درمانی گردشگران سلامت بین کشورها، لغو روادید برای حضور گردشگران پزشکی در کشورهای عضو و بالاخره برقراری خطوط پروازی مستقیم بین کشورها برای تسهیل حضور گردشگران در مراکز مورد نیازشان.

این چهار مورد عواملی هستند که هر کدام باعث رونق حضور بیشتر گردشگران سلامت در ایران و البته دیگر کشورها می‌شوند و از آنجا که ارزش افزوده این صنعت طبق نظر بسیاری از کارشناسان پس از صنایع خودروسازی و غذایی در جایگاه سوم قرار دارد و از آن به عنوان صادرات نامرئی کشورمان یاد شده است باید با تمام قدرت این چهار نسخه ارائه شده را با همراهی ارگان‌ها، دستگاه‌های مربوطه و البته بخش خصوصی اجرایی کرد تا شاهد حصول مقصودمان در این صنعت نوظهور باشیم.

همان طور که می‌دانیم گردشگری پزشکی با توجه به حضور دو بخش گردشگری و درمانی که هر دو جزو بخش‌های بسیار پولساز جهان هستند و طبق آمار ارائه شده حتی در دوران رکود اقتصادی این صنعت دارای رشدی مناسب و قابل تامل در اقتصاد بین‌المللی را تجربه کرده‌اند، می‌تواند درآمد بسیار بالایی را به کشورهای موفق در این صنعت هدیه بدهد.

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری هر گردشگر پزشکی می تواند از ۳ تا ۴۰۰۰ دلار سودآوری برای کشور مقصد خود داشته باشد بنابراین اگر بتوانیم راهکارهای ارائه شده را به خوبی و درست مدیریت کنیم به عقیده دست‌اندرکاران گردشگری و البته سلامت کشورمان، ایران می تواند بسیار بیشتر از ۵۰ هزار نفر گردشگر سلامت را که امسال وارد خاک ایران شدند پذیرایی کند و البته درآمدی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را در اقتصاد کشور به جریان بیندازد. در این زمینه می توان به درآمد صنعت گردشگری سلامت در کشورهای ترکیه ۴ میلیارد دلار، هندوستان ۱۷میلیارد دلار و اردن یک میلیارد دلار اشاره کرد که شاهد مثال بسیار مناسبی برای نتیجه مدیریت و برنامه‌ریزی‌های دقیق در صنعت گردشگری سلامت آنهاست.

ایران با توجه به زیرساخت‌های قوی درمانی نسبت به دیگر کشورهای منطقه می‌تواند سالانه میلیاردها دلار درآمد از طریق رونق گردشگری سلامت داشته باشد حال آن که هنوز به دلیل نداشتن برنامه‌ای مدون و البته نبود حضور شرکت‌های هلدینگ بزرگ در این زمینه گمنام باقیمانده و در گرداب دلال‌های سلامتی که کورکورانه و صرفا به دلیل منافع شخصی خود در این صنعت بسیار پولساز عمل می‌کنند گرفتار شده است.

به هر حال سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و البته احداث شهرک سلامتی در مشهد مقدس را می‌توان به فال نیک گرفت تا با تدوین دقیق و هدفمند برنامه‌های مورد نیاز این کودک نوپا که سومین گام برای راه رفتن را برداشته به سرمنزل مقصود رساند و شاهد رونق اقتصادی و البته اشتغالزایی بسیار مناسبی در کشورمان به‌دلیل رونق صنعت گردشگری سلامت آن باشیم.

 

منبع: aftabir

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.