معبد گانگارامایا، معبدی بودایی در شهر کلمبو سریلانکا واقع شده است. می‌توان گفت یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در شهر کلمبو همین معبد بودایی است. لذت تماشای معماری معابد بودایی و اعمال دینی که در آن ها انجام می‌گیرد به شناخت میراث دوهزار ساله‌ دین بودایی کمک می‌کند، شاید برایتان جالب باشد که امروزه بیش از پانصد میلیون بودایی در کره زمین زندگی می کنند.
سریلانکا خود جزو زیباترین جزایر آسیا محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران از سراسر دنیا قرار گرفته است و آمار خرید بلیط هواپیما به این مقصد زیادتر گردیده است. سری لانکا در اقیانوس هند و جنوب کشور هند قرار دارد و برای طبیعت گردی می تواند انتخاب مناسبی باشد، زیرا این کشور دارای آب و هوای فوق العاده ای است و با توجه به رطوبت اقیانوس هند و خلیج بنگال آب و هوای اقیانوسی دارد، بنابراین در سفر به این کشور خودتان را برای یک گردش جانانه آماده کنید. همچنین این کشور دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی نیز است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد یکی از مشهورترین جاذبه ها به نام معبد گانگارامایا صحبت کنیم.

تاریخچه معبد بودایی گانگارامایا
معبد گانگارامایا یا معبد گانگاراما یکی از مهم‌ ترین جاهای دیدنی سریلانکا به شمار می‌رود که پیشنهاد ما بازدید از این معبد در سفر به کلمبو است. Gangaramaya Temple در دهه ۱۸۰۰ توسط مریدان راهب بسیار محبوب هیکادووه ساخته شده است و به عنوان یک معبد بودایی کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفت که بعدها در این معبد تغییراتی انجام گرفت و گسترش یافت که در نهایت به شکل امروزی میزبان مسافران زیادی از جای جای این کره خاکی است.

معماری معبد بودایی گانگارامایا
بنای معبد بودایی گانگارامایا ترکیبی زیبا از سبک‌‌های معماری تایلندی، هندی، سریلانکایی و چینی است که در واقع حالت در هم آمیختگی مدرنیته و فرهنگ سنتی را در این معبد به خوبی حس خواهید کرد.

بخش‌های مختلف معبد بودایی گانگارامایا
معبد بودایی گانگارامایا در نزدیکی دریاچه زلال بیرا قرار گرفته است و شامل یک معبد اصلی، سالن گردهمایی راهب‌‌ها، محل اقامت راهب‌‌ها، موزه، کتابخانه، سالن‌های آموزشی و مجموعه‌ای از هدایای گران قیمت اهدا شده به این معبد و چندین قسمت‌ دیگر است. این معبد تاریخی شامل مجسمه‌های رنگی، عتیقه جات و اشیای‌گران قیمتی است که تماشای آن خالی از لطف نیست. در هنگام بازدید از معبد گانگارامایا فقط مجسمه‌‌های بودایی کشور سریلانکا را نخواهید دید، بلکه مجسمه‌هایی که از کشورهای مختلف از سراسر جهان به این معبد آورده شده‌اند قابل تماشا است، یعنی نه تنها با مجسمه‌‌های سنتی بودایی کشور سریلانکا آشنا می‌شوید، بلکه می‌توانید مجسمه‌های دیگر سرزمین‌ها را تماشا کنید و لذت ببرید؛ مجسمه‌های بودایی که در سبک‌ها و حالت‌های متفاوت ساخته شده‌اند.
در ورودی اصلی معبد باید از زیر طاق اژدها عبور کنید؛ طاق زیبای اژدها دارای حکاکی‌هایی است که با رویدادهای مهم زندگی بودایی تزئین شده است. جذاب ترین بخش معبد گانگارامایا خانه تمثال‌ها نام دارد که در مرکز این بخش، مجسمه بزرگ بودا را در حال مراقبه خواهید دید و در کنار آن نیز چندین مجسمه دیگر از بودا در حالت‌های بدنی متفاوت به چشم می‌خورند، علاوه بر مجسمه‌ها، نقاشی‌‌های دیواری خانه تمثال‌ها بسیار مشهور هستند که در این نقاشی‌ها حوادث مختلف زندگی بودا به تصویر کشیده شده است‌؛ همچنین مجموعه بزرگی از کتاب‌‌های کمیاب در موضوعات و زبان‌های مختلف در موزه معبد گانگارامایا نگهداری می ‌شوند. توجه داشته باشید که در هنگام ورود به این معبد به عنوان بازدید کننده باید قبل از ورود از راهبان معبد اجازه بگیرید.
علاوه بر ساختمان اصلی معبد و چندین قسمت دیگر شامل بخش جذابی به نام سیمامالاکا است که به هیج عنوان نباید فرصت دیدنش را از دست بدهید. این قسمت در داخل دریاچه بیرا و در فاصله ۵۰۰ متری از ساختمان اصلی معبد قرار گرفته است. ساختمان سیمامالاکا دارای سبک معماری باستانی سریلانکایی بوده و در سال ۱۹۶۷ ساخته شده است، در زمان‌های قدیم به عنوان محلی برای مراقبه راهبان معبد استفاده می‌گردید که در داخل این ساختمان چندین مجسمه از بودا قرار دارند و همگی دارای ارزش تاریخی زیادی هستند. همچنین در موزه معبد گانگاراما می‌توانید مجموعه بزرگی از وسایل عتیقه ارزشمند در داخل معبد شامل خودروها، کامپیوترها و مبلمان قدیمی، جواهرات و آثار هنری باستانی، تعداد زیادی مجسمه‌، سنگ‌های قیمتی و عاج‌‌های زیبا را تماشا کنید.

برگزاری مراسم معبد بودایی گانگارامایا
مورد جالب توجه در مورد معبد گانکارامایا برگزاری یکی از زیباترین مراسم است که به طور ماهانه در این معبد برگزار می‌شود و این مراسم پویا نام دارد، پویا به معنای ماه کامل است و در این مراسم تئاتر آیینی و گرامیداشت بودا با آئین خاصی انجام می‌گیرند، حال مورد جالب توجه دیگر در مورد این روز اینست که خرید و فروش گوشت و مشروبات الکلی در این روز ممنوع است. یکی دیگر از مراسم بزرگداشت‌ها در این معبد هر ساله در ماه فوریه است که جشن سنتی ناوام ماها پراهرا نام دارد و به عنوان جشن بارش باران برای یادبود دو نفر از مریدان اصلی بودا برگزار می‌شود. بنابراین اگر هنوز به خرید بلیط هواپیما اقدام نکرده‌اید، بهتر است در ماه فوریه سفر کنید و زیبایی‌های این ماه را در شهر کلمبو از دست ندهید.

نحوه دسترسی به معبد بودایی گانگارامایا
این معبد در نزدیکی پارک گانگارامایا روبروی سیتی سنتر کلمبو قرار دارد که می‌توانید برای دسترسی به این معبد از اتوبوس استفاده کنید که نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این معبد ایستگاه گانگاراما است.

جاذبه های دیدنی نزدیک به معبد بودایی گانگارامایا
موزه ملی کلمبو: ۲ کیلومتر
دریاچه بیرا: ۲ کیلومتر
موزه هلندی کلمبو: ۴ کیلومتر
پارک گال فیس گرین: ۴.۲ کیلومتر
باغ وحش دهیوالا: ۹.۴ کیلومتر
ساحل مونت لاوینیا: ۱۰.۷ کیلومتر
رستوران های نزدیک به معبد بودایی گانگارامایا
رستوران سری چاندرا: ۵۰۰ متر
رستوران چیمینیا: ۶۵۰ متر
رستوران هیلتون: ۷۰۰ متر
رستوران بریز: ۱ کیلومتر
رستوران برگ لوتوس: ۱.۷ کیلومتر