شماره تلفن تماس با ما

051-34227301

 

My title

افق روشن آستارا

افق روشن آستارا

آستارا از جمله شهرهای مرزی و ساحلی شمال کشور است که از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی متعددی برخوردار است اما شاید مهم‌ترین ویژگی این شهرستان وجود مرز گسترده آبی آن باشد که تاکنون بهره‌برداری شایسته‌ای از آن صورت نگرفته است.

این شهرستان که از شرق با دریای خزر، شمال با آستارای جمهوری آذربایجان، غرب با اردبیل و جنوب با شهرستان تالش در گیلان همجوار است، یکی از سرسبزترین نقاط شمالی کشور نیز هست که پوشش جنگل‌های پهن برگ آن تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر نیز می‌رسد.

وجود جاذبه‌های طبیعی همچون پارک جنگلی بی‌بی یانلو، آبشار لاتون (بلند‌ترین آبشار گیلان)، آبگرم کوته‌کومه و علی‌داشی، گردنه حیران، پناهگاه حیات وحش و تالاب‌های بین‌المللی استیل و آق و همچنین جاذبه‌های تاریخی ـ فرهنگی مانند قلعه‌های شیندان و تک آغاج گرچه برای بیشتر مردم این منطقه آشناست، اما ناشناخته بودن و معرفی نامطلوب این آثار در سطح وسیع و برای سایر هموطنان، باعث هدررفت بخش عمده‌ای از ظرفیت گردشگری و سوددهی این بخش در این استان شده است.

هرچند با توجه به ظرفیت‌های فراوان این شهرستان در بخش‌های مختلف گردشگری و اقتصادی، طی یک دهه گذشته گام‌های بزرگی از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی به منظور استفاده از این ظرفیت‌ها برداشته‌ شده است که تبدیل بندر متروکه آستارا به یکی از بزرگ‌ترین بندرهای اقتصادی ـ تجارتی کشور ، یکی از این گام‌ها و حرکت‌های رو به ‌جلوست.

● بندر آستارا گیلان را متحول می‌کند

نوار ساحلی آستارا یکی از ظرفیت‌های مهم و مغفول مانده تجاری و گردشگری این شهرستان است که در گستره شمال شرقی تا جنوب شرقی آستارا کشیده شده است. تا همین چند سال پیش در این نوار ساحلی تنها یک بندر متروکه صیادی به چشم می‌خورد که کارایی خاصی نداشت، اما طرح ایجاد یک بندر تجاری و اقتصادی بزرگ و مهم که سال ۱۳۸۷ مصوب شد، این بندر متروکه و آستارا را به یکی از قطب‌های اقتصادی و گردشگری کشور تبدیل و منطقه را متحول خواهد کرد؛ تحولی که با افتتاح این بندر در سی‌ام مهر ماه و تردد اولین کشتی‌های تجاری روی آب‌های نیلگون خزر و بین این بندر و کشورهای حوزه دریای خزر شکوفا خواهد شد.

بندر تجاری آستارا که با همت و تلاش بخش خصوصی و سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان ایجاد شده است، بزودی با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته مقامات استان گیلان، هم‌اکنون فاز نخست این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۶۰۰ هزار تن کالا آماده بهره‌برداری است.

استاندار سابق گیلان با اشاره به تحول عظیمی که این بندر در اقتصاد استان گیلان ایجاد خواهد کرد و با بیان این‌که برای ساخت این بندر که ظرفیت آن در مدت پنج سال به ۳.۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت، در مجموع ۴۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: از این میزان ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۱۰ میلیارد تومان متعلق به سازمان بنادر و دریانوری است. هاشم‌نیا با بیان این‌که بندر آستارا هم‌اکنون ۵۵ هکتار وسعت دارد، افزود: از این وسعت حدود ۱۵ هکتار توسط اتصال از دریا انجام شده که منحصربه‌فرد است.

فردین پورآزاد، مدیر بندر تجاری آستارا نیز با بیان این‌که عملیات اجرایی این پروژه عمرانی از اردیبهشت سال ۱۳۸۹ شروع شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است، یادآور شد: جامعه دریایی و بندری کشور با افتتاح بندر تجاری آستارا بزودی شاهد تحول مثبتی در استان گیلان خواهد بود. همچنین با آغاز به کار این بندر ۵/۲ میلیون تن بر ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی کشور افزوده و یکی از حلقه‌های دیگر توسعه کشور به زنجیره تامین کالا ضمیمه خواهد شد.

به گفته مسئولان استانی، فعالیت این بندر که اهمیت آن به دلیل ایجاد ارتباط تجاری با کشورهای حوزه دریای خزر و تازه‌استقلال‌یافته شوروی سابق است،‌ پس از افتتاح رسمی در اواخر مهر ماه آغاز خواهد شد.

با افتتاح این بندر که به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۲۲۵۰ نفر اشتغالزایی دارد، هزینه حمل و نقل کالا بین استان‌های شمال غربی و کشورهای همسایه شمالی نیز که اکنون از طریق بندر انزلی صورت می‌گیرد، حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

همچنین یکی از اهداف بلندمدت این بندر، جابه‌جایی حدود ۲۳ میلیون تن غلات از حوزه کشورهای حوزه سی‌آی‌اس (کشورهای استقلال‌یافته شوروی‌سابق) به آب‌های آزاد و آفریقاست که اکنون از طریق دریای سیاه انجام می‌شود.

به گفته سرمایه‌گذاران و مسوولان اجرایی این بندر، بخش زیادی از این غلات در آینده نزدیک و از طریق راه‌آهن و کامیون از بندر آستارا به بندر امام خمینی در جنوب کشور منتقل و به کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا صادر می‌شود که به این ترتیب ۵۰ درصد هزینه حمل و نقل این کالاها کاهش می‌یابد که این خود باعث کاهش قیمت جهانی غلات خواهد شد.

وجود بندر آستارا همچنین می‌تواند پیونددهنده قاره آسیا، اروپا و حتی آفریقا از طریق کریدور شمال ـ جنوب باشد‌.

 

منبع: aftabir

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.