10 نمونه اکوتوریسم برای بازدید و ماجراجویی در سراسر جهان
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

اکوتوریسم چیست؟
در طول سال‌های آینده، احتمالاً بیشتر و بیشتر در مورد اکوتوریسم خواهید شنید. مطمئن نیستید که واقعا به چه معناست؟ بیایید آن را روشن کنیم! انجمن بین‌المللی اکوتوریسم آن را چنین تعریف می‌کند: "سفر مسئولانه به مناطق طبیعی که محیط زیست را حفظ می‌کند، رفاه مردم محلی را حفظ می‌کند، و شامل تفسیر و آموزش می‌شود." به زبان ساده، سفر به مقاصدی است که در آنها تأثیر بلندمدت مثبتی بر محیط زیست و جوامع محلی می‌گذاریم. این مکان‌های بوم‌گردی معمولاً کانون‌های گردشگری معمولی نیستند. گردشگری انبوه برعکس چیزی است که ما در اینجا به آن دست یافته‌ایم. اکوتوریسم معمولاً در مقیاس کوچک است، به طوری که اثرات منفی سفر تا حد امکان به حداقل می‌رسد.

چرا اکوتوریسم مهم است؟
سفر عالی است! همه ما عاشق سوار شدن در هواپیما، کشف فرهنگ‌های جدید و کشف جواهرات پنهان هستیم. اما همه این‌ها به نابودی سیاره ما کمک می‌کند. توقف کامل سفر یک راه حل نیست، اما ما می‌توانیم به طور فعال تصمیم بگیریم که تاثیر سفرمان بر روی کره زمین را کاهش دهیم. اکوتوریسم از این جهت مهم است که این آگاهی را ارتقا می‌دهد . مردم را تشویق می‌کند تا در مورد مناظر، حیات وحش و فرهنگ‌های متنوع ما بیاموزند و از آنها محافظت کنند. امیدواریم شما را متقاعد کرده باشیم که اکوتوریسم راه رو به جلو است. اگر چنین است، در اینجا برخی از بهترین مقاصد اکوتوریسمی برای بازدید آورده شده است.

10 نمونه برتر اکوتوریسم

1- کاستاریکا

کاستاریکا یکی از شناخته شده‌ترین نمونه‌های اکوتوریسم است. این یک مقصد استوایی است که دارای جنگل‌های بارانی، جنگل‌های ابر، سواحل بی‌شمار، آتشفشان‌ها و کوه‌ها است. طبیعت و سبک زندگی «pura vida»، به معنای زندگی خالص، واقعاً در قلب کاستاریکا قرار دارد. گواه این واقعیت است که بیش از 25 درصد از این کشور را پارک‌های ملی، ذخایر حیات وحش و زمین‌های حفاظت شده تشکیل می‌دهد. پارک ملی کورکووادو تقریباً مظهر اکوتوریسم است. کاستاریکا که یکی از متنوع‌ترین مکان‌های روی کره زمین است، مشتاق محافظت از آن است. برای انجام این کار، تعداد بازدیدکنندگان روزانه را محدود کرده‌اند و شما باید یک راهنما برای بازدید داشته باشید. همچنین می‌توانید با داوطلب شدن در اکوتوریسم در کاستاریکا شرکت کنید! در این مزرعه زیست محیطی می‌توانید در مورد شیوه زندگی پایدار و سازگار با محیط زیست بیاموزید.


2- ایسلند

ایسلند برای بسیاری از ما یک مقصد رویایی است. این یک مسئله خوب و بد برای ایسلند است. با افزایش تعداد گردشگران هر ساله، آنها به طور جدی باید در نظر بگیرند که چگونه گردشگری را پایدار و مسئولیت پذیر نگه دارند. اما این به ما به عنوان مسافر نیز بستگی دارد. به جای اقامت در هتل‌های بزرگ، یکی از بسیاری از گزینه‌های اقامتی سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید. انجام یک تور؟ یکی را انتخاب کنید که در آن با دوچرخه، اسب یا پیاده روی سفر کنید. ایسلند دارای انرژی زمین گرمایی فراوانی است که برای گرم کردن آب در خانه‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای ایجاد اسپاهای طبیعی مانند تالاب آبی استفاده کرد.

3- پالائو

شاید تا به حال نام پالائو را نشنیده باشید، اما این جزیره کوچک در اقیانوس آرام در حال متحول کردن اکوتوریسم است. اگر مسئولانه و پایدار از پالائو بازدید کنید، پاداش خواهید گرفت. Palau یک سیستم پاداش مبتنی بر اپلیکیشن را معرفی کرده است که در آن هر بار که به حفظ اکوسیستم شکننده آن کمک می‌کنید، امتیاز کسب می‌کنید. برخی از این موارد عبارتند از امضای تعهد پالائو در بدو ورود، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب برای صخره‌ها، خوردن غذاهای محلی با منابع پایدار و یادگیری فرهنگ پالائو. هر بار که چیزی را از لیست علامت می‌زنید، به باز کردن قفل یک فعالیت انحصاری مانند غواصی نزدیک‌تر می‌شوید. در نهایت پاداش اصلی این است که بدانید واقعاً در حال مراقبت و کمک به یک مکان غنی فرهنگی و باشکوه روی زمین هستید.


4- جزایر گالاپاگوس

گالاپاگوس نقش حیاتی در آموزش جهان در مورد جهان ما ایفا کرده است و چارلز داروین را برای ارائه نظریه تکامل الهام می‌بخشد. این تحقیق و آموزش امروزه هنوز بخشی جدایی ناپذیر از جزایر گالاپاگوس است. این جزایر در سواحل اکوادور بسیار ارزشمند هستند، بنابراین اقداماتی برای حفاظت از آن انجام شده است. اینها شامل هزینه 100 دلاری حفاظت، محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان و برنامه‌ریزی مسیرهای قایق است تا افراد زیادی در یک مکان نباشند.
واقعیت جالب: جزایر گالاپاگوس اولین مکانی بود که به میراث جهانی یونسکو اضافه شد.
جزایر گالاپاگوس واقعاً جادویی هستند و احتمالاً جایی هستند که بخواهید زمان بیشتری را در آن بگذرانید. اگر اینطور است، آموزش برای یک سازمان غیرانتفاعی را در نظر بگیرید تا زمان خود را افزایش داده و به جامعه کمک کنید. سایر فرصت‌های شغلی اکوتوریسم را بیابید.


5- کنیا

کنیا مسلما یکی از بهترین نمونه‌های اکوتوریسم در آفریقا است. دولت حتی سازمانی به نام «اکوتوریسم کنیا» ایجاد کرد. کار آنها شامل ترویج گردشگری پایدار است که محیط طبیعی کنیا را حفظ کرده و معیشت جوامع محلی را بهبود می‌بخشد. با داشتن 54 پارک ملی، سالانه بیش از 1 میلیون گردشگر از کنیا دیدن می‌کنند به این امید که نگاهی اجمالی به "The Big 5" بیابند. این دولت را تشویق کرده است که شکار غیرقانونی را متوقف کند، پلاستیک‌های یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کند و در عین حال گردشگری پایدار را ترویج کند. چه راه بهتری برای یادگیری در مورد یک مکان از غوطه‌ور شدن کامل با داوطلب شدن وجود دارد؟ بیش از 150 فرصت داوطلبانه در World packersدر کنیا وجود دارد، از جمله کشاورزی، کمک رسانه‌های اجتماعی به یک سازمان غیردولتی و ارائه کار اجتماعی.


6- جنگل‌های بارانی آمازون

جنگل بارانی آمازون یکی از باور نکردنی‌ترین مکان‌های جهان است. اگر فرصت بازدید دارید، این کار را انجام دهید و آن را به طور پایدار انجام دهید! خوشبختانه کشورهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آمازون دیدن کنید. برزیل، بولیوی، پرو، اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا، گویان، سورینام و گویان فرانسه. با این حال، بقای آمازون و گروه‌های بومی آن تا حد زیادی به موفقیت اکوتوریسم بستگی دارد. در سال 2021، آمازون بالاترین نرخ جنگل زدایی را تجربه کرد. علیرغم افزایش آگاهی از تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی در حال کاهش نیست.
اکوتوریسم برای آموزش مردم در سراسر جهان در مورد اهمیت جهانی بزرگترین جنگل بارانی در جهان مورد نیاز است. درآمد حاصل از گردشگری نیز برای بقای مردم بومی و پروژه‌های حفاظتی حیاتی است. هیچ چیز مانند قطع ارتباط با جهان و احاطه کردن خود در طبیعت وجود ندارد. داوطلب شدن در آمازون بهترین راه برای انجام این کار است و در عین حال به حفظ آن کمک می کند. این فرصت‌های عالی را در آمازون در پروو اکوادوربررسی کنید .


7- بوتان

بوتان یکی از بهترین نمونه‌های اکوتوریسم در جهان است، هر چند گران قیمت.! از سال 1991میلادی، بوتان روزانه از بازدیدکنندگان هزینه توسعه پایدار دریافت می‌کند. در ابتدا 65 دلار در هر روز بود، اکنون در سال 2023 به 200 دلار در روز رسیده است. در حالی که به نظر می‌رسد این پول زیادی است، نتایج فوق‌العاده نشان می‌دهد که ارزش آن را دارد. این پول در پروژه‌هایی مانند جبران ردپای کربن بوتان از گردشگری، حمایت از آموزش جامعه، کشاورزی ارگانیک و ارتقای مهارت کارگران در صنعت گردشگری استفاده می‌شود . این امر منجر به تبدیل شدن بوتان به اولین کشور کربن منفی در سال 2017 شده است. 


8- اسلوونی

اسلوونی برای تلاش‌های خود در اکوتوریسم باید به رسمیت شناخته شود. 60 درصد از مساحت کشور پوشیده از جنگل و 54 درصد از اراضی آن حفاظت شده است. گردشگران به اسلوونی می‌آیند تا زیبایی‌های طبیعی آن را ببینند، چه برای پیاده‌روی در یکی از کوه‌های دیدنی آن، چه برای پارو زدن در دریاچه‌های آن. آن‌ها همچنین انتخاب گزینه‌های پایدار را برای شما آسان‌تر کرده‌اند. اگر یک اقامتگاه یا خدمات گردشگری دارای برچسب سبز اسلوونی باشد، می‌دانید که به حفظ سنت‌های محلی و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کنید. کمپینگ سبز یا گلمپینگ در اسلوونی نیز راهی عالی برای نزدیک شدن به طبیعت و حمایت از تلاش‌های حفاظتی است.


9- شیلی

در سال 2020، شیلی به عنوان پیشروترین مقصد طبیعی جهان انتخاب شد. جای تعجب نیست، زیرا 41 پارک ملی، 45 منطقه حفاظت شده و 17 بنای تاریخی طبیعی را در خود جای داده است. بخش بزرگی از تلاش‌های شیلی برای حفاظت از محیط زیست به موسس برند پوشاک North Face و همسرش مربوط می‌شود. آنها زمینی را خریداری کردند و سپس آن را دوباره اهدا کردند که منجر به ایجاد و گسترش 15 پارک ملی، 2 پارک ملی دریایی و بیش از 44 میلیون هکتار زمین و دریا شده است.
برخی از مقاصد عالی اکوتوریسم برای بازدید در شیلی عبارتند از Huilo Huilo، یکی از محبوب‌ترین آبشارهای شیلی. و جزیره Chiloé، جایی که جامعه محلی سخت در تلاش برای ایجاد گردشگری پایدار است.
بیش از 100 فرصت داوطلبانه World packers در شیلی وجود دارد. این یک راه عالی برای تمرین اسپانیایی، یادگیری در مورد فرهنگ و کمک به یک جامعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نازنیوز مراجعه کنید.


10- نروژ

نروژ یکی از نفس‌گیرترین مکان‌های روی زمین است. این خانه آبدره‌های زیبا، دریاچه‌های یخچالی، کوه‌های پوشیده از برف و سواحل بی‌پایان است. این یک بهشت اکوتوریسم است و دولت نروژ می‌خواهد این وضعیت را حفظ کند. آنها با تنظیم مقررات شکار، ماهیگیری و شرکت‌های نفت، در حفظ خط ساحلی خود کار بزرگی انجام داده‌اند. بسیاری از فعالیت‌ها در نروژ، اکوتوریسم را در دل خود جای داده‌اند. راه‌های زیادی برای غوطه‌ور شدن در طبیعت وجود دارد، خواه قایقرانی در رودخانه، غارنوردی، سورتمه سواری با سگ یا پیاده روی. نروژ می‌تواند مکانی گران برای بازدید باشد، پس چرا مهارت‌های داوطلبانه خود را در ازای اقامت رایگان مبادله نکنید؟

استفاده از این مقاله با ذکر منبع نازنیوزبلامانع است