با 3 مقصد برتر اکوتوریسم در هند آشنا شوید.
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.


اکوتوریسم در هند دیدارهای قابل توجهی را ارائه می‌دهد و تغییرات سازنده‌ای را در سیاره ما به ارمغان می‌آورد. از تدریس در کوتایام، کمک به مزارع در داکشینا کانادا، یا زندگی در یک مرکز جامع در کارنال، راه‌های زیادی برای کشف هند و ایجاد تفاوت زیست‌محیطی وجود دارد.  برخی از بهترین مقاصد اکوتوریسمی در سراسر هند مانند هامپی، کرالا، آندرا پرادش و موارد دیگر را کشف کنید. با این راهنمای جامع درباره اکوتوریسم در هند، نکاتی را برای سفر مسئولانه اکوتوریسم از جمله نحوه آماده شدن برای سفر خود دریافت کنید.

اکوتوریسم در هند: چیست؟ چرا مهم است؟
اکوتوریسم نوعی سفر است که بر دنیای طبیعی، پایداری و حفاظت تمرکز دارد. این رویکردی برای سفر است که به شما امکان می‌دهد طبیعت را تجربه کنید و در عین حال تأثیر خود را بر محیط زیست به حداقل برسانید. فعالیت‌های بومگردی عبارتند از:

  • تماشای پرندگان و تماشای حیات وحش
  • کمپینگ در مناطق طبیعی و مسیرهای پیاده روی
  • بازدید فرهنگی از روستاهای محلی یا جوامع بومی 
  • تورهای آموزشی در مورد محیط زیست.

اکوتوریسم مزایای زیادی هم برای بشریت و هم برای جهان طبیعی دارد. به عنوان مثال، می‌تواند با حفظ تنوع زیستی، به حفاظت از زیستگاه‌ها در برابر تخریب، ارائه فرصت‌های اقتصادی به جوامع محلی، ترویج شیوه‌های پایدار و ایجاد آگاهی در بین مسافران در مورد مسائل زیست‌محیطی کمک کند. در هند، پیاده‌روی در ارتفاعات هیمالیا و بازدید از پارک‌های ملی یا حیات وحش، از بهترین فعالیت‌های اکوتوریسمی است. (جدول کامل پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده هندوستان را از اینجا دانلود کنید.) دیگر تورهای پرطرفدار شامل غواصی در سواحل هامپی یا کرالا است که در آن می‌توانید صخره‌های مرجانی مملو از حیات دریایی پر جنب و جوش را کاوش کنید، یا قایقرانی در آب‌های سفید در پایین رودخانه گنگ که توسط هندوها در سراسر هند مقدس است.
بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در برنامه‌های داوطلبانه ارائه‌شده توسط World packers شرکت کنند که در آن هنگام زندگی در پروژه‌های زیست‌ محیطی، سازمان‌های غیردولتی یا مراکز کل‌نگر، مهارت‌های خود را با افراد محلی مبادله می‌کنند و بینشی منحصر به‌ فرد از فرهنگ و سنت‌های هندی را برای آنها فراهم می‌کنند. 

محبوبیت فزاینده اکوتوریسم در هند

اکوتوریسم در هند در ده سال گذشته موجی از علاقه را تجربه کرده است و مسافران از سراسر جهان را به سمت مناظر جذاب و فرهنگ متنوع خود می‌کشاند. گستره وسیع ذخایر حیات وحش، پارک‌های ملی، سواحل، کوه‌ها و جنگل‌های این کشور، آن را به مقصدی ایده‌آل برای کسانی که به دنبال تجربه سفری پایدارتر هستند، تبدیل کرده است. اکوتوریسم در هند به دلیل جغرافیای متنوع و تاریخ عمیق فرهنگی آن رشد شدیدی داشته است. همچنین، ایالت‌های مختلف هند ابتکاراتی را برای تشویق اکوتوریسم از جمله ایجاد مناطق حفاظت شده و ایجاد زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست اجرا کرده‌اند.
این موضوع دسترسی گردشگران به برخی از زیباترین نقاط هند را آسان‌تر کرده و در عین حال به جوامع محلی کمک می‌کند تا از فعالیت‌های گردشگری بهره‌مند شوند. علاوه بر این، در حال حاضر سازمان‌های متعددی وجود دارند که در سازماندهی اکوتورها در سراسر کشور تخصص دارند. آن‌ها کاوش مسئولانه در هند را برای بازدیدکنندگان ساده‌تر می‌کند. اکوتوریست‌ها می‌توانند به برخی از دیدنی‌ترین مقاصد هند مانند آب‌های پس‌آب کرالا، جنگل‌های بارانی کارناتاکا، روستاهای آندرا پرادش، قله‌های پوشیده از برف اوتاراکند، مناظر بیابانی راجستان، سواحل بکر گوا و سواحل ترانسفورماتور سیکی‌دوسکیم بروند.
برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای معتبر در طبیعت بدون به خطر انداختن استانداردهای آسایش یا ایمنی هستند، هیماچال پرادش با گذرگاه‌های هیمالیا و آروناچال پرادش با دهکده‌های کوهستانی دورافتاده فرصت مناسبی را فراهم می‌کند. جذابیت فزاینده اکوتوریسم در هند نشانی از زیبایی و تنوع چشمگیر موجود در مناظر، آداب و رسوم و حیات وحش آن است.

بهترین مقاصد اکوتوریسم در هند

1. اکوتوریسم در کرالا

کرالا، ایالتی در منطقه استوایی ساحل مالابار هند، به خاطر سواحل پوشیده از نخل و آب‌های پس‌آب مشهور است. همچنین مکان‌های اکوتوریسمی متعددی مانند پارک ملی سایلنت ولی در این شهر وجود دارد. در اینجا بازدید کنندگان می‌توانند همزمان با لذت بردن از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، قایق‌سواری یا تماشای پرندگان، گیاهان و جانوران متنوع منطقه را کشف کنند. همچنین جاذبه‌های فرهنگی زیادی مانند معابد و کاخ‌ها برای کشف وجود دارد. کرالا مکان مناسبی برای کسانی است که به دنبال یک گشت و گذار متمایز هستند که شگفتی‌های طبیعی را با جاذبه‌های فرهنگی ترکیب می‌کند.

2. اکوتوریسم درهامپی

هامپی، یک سایت میراث جهانی یونسکو می‌باشد که به خاطر خرابه‌های باستانی و مناظر فریبنده ایجاد شده توسط فرسایش بادی شهرت دارد، هامپی یک مقصد اکوتوریسمی محبوب در کارناتاکا است. ویرانه‌های باستانی آن توسط تپه‌هایی احاطه شده‌اند که با تخته‌ سنگ‌هایی که در طول زمان به طرز پیچیده‌ای توسط فرسایش بادی حک شده‌اند، احاطه شده‌اند و مناظر خیره‌کننده‌ای را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند تا از آن شگفت زده شوند. از دیدن ببرها و فیل‌ها در پارک ملی باندیپور گرفته تا کاوش در این خرابه‌های فریبنده، مسافران بومگردی مطمئناً در این سفر از طبیعت و فرهنگ خود لذت خواهند برد.

3. اکوتوریسم در آندرا پرادش

اگر خوش شانس باشید، می‌توانید در حین کاوش در ذخایر حیات وحش واقع در سراسر آندرا پرادش، گونه‌های در خطر انقراض مانند بز کوهی بلک‌باک را مشاهده کنید. برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای فعال‌تر هستند، راپل کردن در صخره‌ها و دوچرخه‌سواری در کوهستان در میان جنگل‌های انبوه در نزدیکی دره آراکو توصیه می‌شود. جایی که می‌توان آداب و رسوم محلی را از طریق افراد محلی دوستانه که مشتاق به اشتراک گذاشتن داستان‌هایشان با شما هستند، از نزدیک آشنا کرد. همه این سه ایالت در مورد اکوتوریسم چیز خاصی دارند. چه بخواهید یک تعطیلات پر ماجراجویی پر از فعالیت در فضای باز داشته باشید یا فقط کمی آرامش و سکوت به دور از شلوغی و شلوغی، این مقاصد برای همه چیزهایی دارند و به شدت توصیه می‌شوند. هند با زیبایی و تنوع بسیار زیادی که به نمایش گذاشته شده است، قطعاً جایگاه خود را در میان برترین نقاط توریستی جهان در زمینه تجربه اکوتوریسم به میان می‌آورد، بنابراین دوربین خود را فراموش نکنید زیرا این سفر ارزش ثبت هر لحظه را خواهد داشت.

انتشار این مقاله با منبع نازنیوزبلامانع است.