آشنایی با 18 روش کلاهبرداری در سفر
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

هر چقدر که وسایل سفر راحت‌تر شده و امکانات بیشتری در اختیار ما قرار می‌گیرد، به همان اندازه شیوه‌های کلاهبرداری و اخاذی از توریست‌ها و مسافران بیشتر می‌شود. از روزی که سفر شما شروع می‌شود تا زمانی که تمام می‌شود، به طور دائم شما در معرض انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها قرار دارید. هر چقدر نسبت به آن‌ها آگاهی بیشتری داشته باشید، کمتر آسیب خواهید دید. باید یاد بگیریم چطور بهتر سفر کنیم. در اینجا 64 نکته لازم برای بهتر سفر کردن را تشریح کرده‌ام. هر چقدر اطلاعات ما در خصوص سفر بیشتر باشد، سفر ما امن‌تر خواهد بود. در اینجا به بعضی از انواع کلاهبرداری‌ها که به طور دائم در حال انجام است، اشاره کنم.


1. هزینه اضافی برای تاکسی
یکی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های مسافرتی توسط رانندگان تاکسی انجام می‌شود. معمولا در این مدل یا تاکسی‌متر توسط راننده روشن نمی‌شود و یا خراب است و بالاتر و سریعتر از حد معمول کار می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق خوب است که شما حد و حدود هزینه یک سواری و یا مسیری که می‌خواهید از تاکسی استفاده کنید را بدانید. من همیشه از کارکنان هتل یا هاستل این اطلاعات را به دست می‌آورم. آنها مرجع و چارچوب خوبی هستند. اگر راننده بخواهد در مورد نرخ با من مذاکره کند، من نرخ صحیح را به او پیشنهاد می‌کنم و اگر قبول نکرده و امتناع کند، یک تاکسی یا وسیله دیگر را پیدا می‌کنم.
اگر در حین استفاده از تاکسی‌متر متوجه شدید که کنتور خیلی سریع بالا می‌رود و هزینه تاکسی شما از حد معمول خارج می‌شود، باید بلافاصله از تاکسی پیاده شوید. معمولا خیلی از شرکت‌ها به شما اجازه می‌دهند که راننده‌های تاکسی خاطی را گزارش کنید. همیشه مطمئن شوید که هنگام سوار شدن به تاکسی شماره شناسایی آنها را یادداشت کرده‌اید. البته پیشنهاد بهتر این است که همیشه از کارکنان هتل یا هاستل خود بخواهید که برای شما یک تاکسی بگیرند. آنها می‌دانند که کدام شرکت‌ها معتبر بوده و کدام شرکت‌ها هزینه مناسب‌تری دریافت می‌کنند. هرگز سوار تاکسی بدون مجوز نشوید. مهم نیست که نرخ تاکسی چقدر شگفت انگیز است.


2. هتل یا هاستل محل اقامت شما "بسته" است.
این یکی دیگر از انواع کلاهبرداری‌هایی است که به راننده تاکسی مربوط است. در این کلاهبرداری، راننده به شما می‌گوید که هتل یا خوابگاه مد نظر شما بیش از حد رزرو شده یا حتی بسته است. قطعا این حرف کاملا غلطی است، چون اگر اینچنین بود آن را رزرو نمی‌کردید، درست است؟ در این مواقع فقط باید آنها را نادیده گرفته و اصرار کنید که به آنجا برود. اگر به تلاش خود ادامه داد، به اصرار ادامه دهید. آنها معمولا بعد از اصرار شما ساکت می‌شوند. تجربه‌های زیادی در این مورد وجود دارد که مسافران گرفتار این مدل کلاهبرداری شده‌اند. معرفی یک هتل یا هاستل جدید ممکن است هم برای شما هزینه بیشتری داشته باشد و هم برای راننده تاکسی منفعت بیشتر.



3. دور زدن بی‌مورد در خیابان‌های شهر به خاطر افزایش کرایه تاکسی
در عصر گوشی‌های هوشمند، ما قدرت واقعی خود را به دست آورده‌ایم. ما دیگر درمانده نیستیم. به راحتی می‌توانیم از روی نقشه مسیر صحیح و واقعی را ببینیم. در گوگل مپ نگاه کنید و بهترین مسیر را انتخاب کنید. اگر به نظر رسید که راننده تاکسی مسیر طولانی‌تری را طی می‌کند، نقشه را به اون نشان داده و از او بخواهید که مسیر خود را اصلاح کند. من یک بار در بانکوک تاکسی را ترک کردم زیرا راننده سعی می‌کرد با طی کردن یک مسیر طولانی پول بیشتری از من دریافت کند. اگر به کشوری می‌روید که در آن به تلفن دسترسی ندارید، نقشه آفلاین را بر روی تلفن خود دانلود کنید. جی‌پی‌اس گوشی شما حتی اگر اتصال نداشته باشید، کار می‌کند. البته سرویس‌های سواری مانند اوبر، یاندکس، ماکسیم و... مسئولیت‌پذیری را بر عهده رانندگان می‌گذارند که احتمال فریب خوردن شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


4. بازی‌های خیابانی
افرادی را در خیابان دیده‌ام که در حال بازی ورق هستند و یا توپی را در یک فنجان پنهان کرده و کسی که حدس بزند کجاست پول زیادی را برنده می‌شود. درگیر این ماجراها نشوید. نتیجه آن فقط باخت است. پول بیشتری شرط‌بندی کرده بارها و بارها می‌بازید.


5. برای صرف چای بیا و به من کمک کن تا نامه‌ای بنویسم.
وقتی در مسکو بودم، شخصی این کلاهبرداری مسافرتی را روی من امتحان کرد. داشتم از یک فروشگاه بیرون می‌آمدم که مردی شروع به صحبت کرد. وقتی فهمید من اهل ایران هستم، گفت که پسر عمویی دارد که در تهران زندگی و در یک شرکت بزرگ کار می‌کند. درخواست کرد که آیا می‌توانم به مغازه او رفته و برایش یک کارت پستال بنویسم. تا اینجا مشکل خاصی نیست. اما وقتی وارد مغازه شده و از شما با یک چای یا هر چیز دیگری پذیرایی می‌کنند، شما ناخودآگاه از نظر اجتماعی و روانشناسی متقابل تحت تاثیر قرار گرفته و با این فکر که او از شما پذیرایی کرده و با شما خوب بوده، چیزی می‌خرید و از مغازه خارج خواهید شد.
مدل‌های مشابه دیگری نیز وجود دارد. مثلا در چین خیلی رایج است که یک زن زیبای محلی به شما مراجعه کرده و می‌خواهد که انگلیسی تمرین یا هر زبان دیگری را تمرین کند. بسیاری از مردان خوشحال می‌شوند با یک خانم محلی زیبا هم صحبت شوند. او از شما دعوت می‌کند تا یک مراسم چای را امتحان کنید. شما را به یک چایخانه دعوت کرده و پس از مدتی، صاحب چایخانه صورت حساب را برای شما می‌آورند. از آنجایی که بیشتر مسافران دنبال هیچ دردسری نیستند، هزینه را پرداخت می‌کنند. این مسئله در کشورهایی مثل ترکیه، تایلند، روسیه و بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکل‌های دیگری بسیار تکرار شده است. برای جلوگیری از این اتفاق، این افراد را برای رسیدن به مکان دوم دنبال نکنید. 


6. دستبند رایگان/ رزماری/ کلاه یا هر چیزی که آنها می‌توانند روی شما بگذارند.
در این کلاهبرداری که در اروپا رایج است، یک فرد خیلی سریع و دوستانه برای یک گفتگو به شما نزدیک می‌شود، سپس یک دستبند دور مچ دست یا کلاه روی سرتان قرار می‌دهد یا کمی شاخه رزماری به شما می‌دهند. هنگامی که شما از دریافت آن امتناع کنید، شروع به ایجاد صحنه سازی و اصرار فراوان می‌کنند، به این امید که مقداری پول به آن‌ها بدهید و آنها دست از سر شما بردارند. به کسی اجازه ندهید چیزی روی بدن شما بگذارد و از پذیرش رایگان هر چیزی امتناع کنید. اگر چیزی را به شما بستند یا روی سر شما گذاشتند، به سادگی بردارید و به آنها برگردانید و در مورد آن قاطع باشید. سپس دور شوید و به برنامه خود را ادامه دهید. آنها دیگر شما را تعقیب نکرده و از شما دور خواهند شد.


7. راهب بودایی جعلی
یکی دیگر از نمونه‌های این مدل کلاهبرداری‌ها طرح، راهب بودایی جعلی است. این یکی را در همه جا خصوصا جنوب شرق آسیا پیدا خواهید کرد. راهب یک دستبند بودایی را بر روی مچ دست شما می‌بندد و سپس از شما درخواست می‌کند مبلغی را اهدا کنید. همیشه یادتان باشد راهبان بودایی واقعی با دستبندهای ارزان قیمت در خیابان‌ها پرسه نمی‌زنند، بنابراین همیشه راهبانی را که به نظر می‌رسد خرده فروشی می‌کنند نادیده بگیرید.
یک نمونه جالب از این کلاهبرداری را شخصا تجربه کرده‌ام. صبح زود قبل از طول خورشید برای دیدن یکی از جالب‌ترین مراسم آیینی بوداییان از در کشور لائوس و شهر زیبای لوانگ پرابانگ از هتل خارج شدم. صفی طولانی از راهبان با لباس‌های نارنجی و ظرف‌هایی که برای جمع آوری نذرهای مردم در دست دارند، خیابان‌های شهر را طی می‌کنند. مردم محلی نیز که از ساعتی قبل در کنار خیابان حاضر هستند، نذروات خود را در داخل ظرف‌های راهبان بودایی قرار می‌دهند. پیرزن سالخورده‌ای به من مراجعه کرد و تعدادی شکلات به من داد تا داخل ظرف‌های راهب‌ها قرار دهم. بعد از این که مراسم تمام شد، پول شکلات‌ها را درخواست کرد. آنهم چند برابر قیمت. 


8.کثیف کردن لباس یا کفش‌های شما
در بعضی از مکان‌های شلوغ ممکن است به صورت مثلا اتفاقی کسی چیزی روی لباس‌های شما بریزد. در حالی‌ که بسیار متاسف هستند، پیشنهاد می‌کنند که لکه‌های ایجاد شده را پاک کنند و دائما عذرخواهی می‌کنند. در حالی که شما بسیار آشفته هستید، ممکن است جیب‌های شما را خالی کنند. زمانی شما متوجه این موضوع خواهید شد که آن‌ها مدت‌هاست آنجا را ترک کرده‌اند. مراقب نزدیک شدن افراد به خودتان باشید. اگر درگیر این موضوع شدید، مردم را از خود دور کرده و خودتان لباس‌هایتان را تمیز کنید.
مدلی از این کلاهبرداری در هند رایج است. شخصی مقداری از مدفوع حیوانات را روی کفش شما می‌پاشد. افرادی هم هستند که بلافاصله شروع به تمیز کردن آن کرده و به شما کمک می‌کنند. اما این کمک رایگان نیست و در نهایت هزینه گزافی برای آن طلب می‌کنند. در هر صورت، اگر روی کفش‌تان مدفوع شد، مراقب باشید.


9. کلاهبرداری با موتور یا دوچرخه اجاره‌ای
این مدل کلاهبرداری در جنوب شرقی آسیا و سایر مناطق در حال توسعه بسیار اتفاق می‌افتد. شما برای دیدن شهر یک موتور سیکلت اجاره کرایه می‌کنید. وقتی آن را بر می‌گردانید، مالک درخواست پرداخت وجه اضافی بابت تعمیر آن می‌کند. زیرا آسیب‌هایی در موتور وجود دارد که از آن اطلاعی نداشتند. از آنجایی که احتمالا شما پاسپورت خود را به عنوان وثیقه به مالک موتور داده‌اید، مجبور به پرداخت مبلغ خسارت خواهید شد. برای جلوگیری از این امر، ابتدا از دوچرخه یا موتورسیکلت در مقابل مالک عکس بگیرید. این عکس‌ها می‌تواند، در بسیاری موارد آسیب قبلی وسیله نقلیه را اثبات کند. در بعضی موارد نادر اتفاق افتاده که مالک شخصی را فرستاده تا دوچرخه یا موتور سیکلت را به سرقت ببرند. آنوقت هزینه آن را از شما بگیریند. خیلی مراقب این نوع کلاهبرداری باشید.


10. عشوه‌گر محلی
بسیار اتفاق افتاده که مسافران برای استراحت یا صرف غذا به یک بار یا رستوران می‌روند. در آنجا یک خانم زیبا برای صحبت کردن نزد شما می‌آید. از اینکه شانس به شما رو کرده بسیار خوشحال هستید و چند نوشیدنی و مکالمه شگفت انگیز خواهید داشت. پیشنهاد رفتن به یک کلوب شبانه و یا یک بار دیگر، چیزی است که شما را به شدت درگیر یک کلاهبرداری بزرگ خواهد کرد. پس از یک شب زیبا و رویایی و صرف نوشیدنی‌ها و غذاهای زیاد، خانم زیبا به ناپدید شده و شما مجبور هستید، یک صورتحساب سنگین را بپردازید. اتفاق بدتر این است که ممکن است شما را با مواد مخدر یا نوشیدنی‌های خواب آلود درگیر کرده و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، متوجه شوید همه چیز شما را ربوده‌اند. راه حل ساده این است که مراقب افراد محلی جذاب باشید. وقتی برای شما نوشیدنی می‌آورند و یا بیش از اندازه خود را به شما نزدیک می‌کنند از آن‌ها فاصله بگیرید. 


11. محلی که قصد بازدید آن را دارید بسته است.
بعضی مواقع افراد محلی خیلی دوستانه نزدیک شده و به شما اطلاع می‌دهند، محلی که قصد بازدید آن را دارید به هر دلیلی مثل مراسم مذهبی، تعطیلات و غیره بسته است. سپس آن‌ها شما را به یک جاذبه دیگر یا یک فروشگاه متفاوت راهنمایی می‌کنند. جایی که شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا چیزی بخرید یا هزینه زیادی برای ورود آن بپردازید. برای جلوگیری از این امر، باجه اصلی بلیط را خودتان پیدا کنید و در این خصوص سوال کنید. یادتان باشد که جاذبه‌های گردشگری برای ناهار بسته نمی‌شوند. بهتر آن است که قبل از رفتن به محل، از طریق اینترنت زمان‌های باز و بسته شدن آن را بررسی کنید. امروزه تقریبا تمامی اماکن به صورت آنلاین در دسترس هستند.


12. امضای دادخواست جعلی
به عنوان یک اصل همیشه یادتان باشد که در یک سفر خارجی شما اجازه ندارید، چیزی را امضاء کنید. حتی در زمانی که بابت موضوع خاصی در اداره پلیس هستید از امضاء کردن هرگونه برگه‌ای اکیدا خودداری کنید. حتما بخواهید که به سفارت کشورتان اطلاع بدهند و آنوقت در حضور آن‌ها نسبت به امضاء کردن هر چیزی اقدام کنید. اما این اتفاق افتاده است که در یک مکان توریستی محبوب هستید و یک زن یا بچه(اغلب تظاهر به ناشنوا بودن دارند.) سعی کرده شما را وادار به امضای طوماری کنند. شما نمی‌دانید آن‌ها چه می‌گویند و یا چه چیزی را امضاء می‌کنید. به امید اینکه آن‌ها شما را رها کرده و بروند آن را امضاء می‌کنید اما بعد از آن درخواست کمک نقدی می‌کنند. در بهترین حالت، هر کسی که گرفتار این کلاهبرداری شود مقداری پول از دست می‌دهد. در بدترین حالت هم آنها هنگام دعوا و سروصدا اقدام به جیب‌بری می‌کنند. برای جلوگیری از این کلاهبرداری، کافی است افرادی را که برای امضای یک دادخواست یا عریضه به شما مراجعه می‌کنند، نادیده بگیرید، به خصوص زمانی که آنها گروهی هستند و سعی می‌کنند شما را احاطه کنند. فقط کافیست به آن‌ها توجه نکرده و به راه رفتن ادامه بدهید.


13. معامله مواد مخدر و یا مواد ممنوعه
این کلاهبرداری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رایج است به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا. شما در حال قدم زدن در یک منطقه توریستی محبوب هستید. شخصی به شما نزدیک شده و پیشنهاد عرضه مواد مخدر و یا مواد ممنوعه می‌کند. اغلب پلیسی از قبل در محل حضور دارد. وقتی شما تهدید به دستگیری شوید، احتمالا برای رهایی حاضر به پرداخت جریمه نقدی در همان محل خواهید شد. برای جلوگیری از گرفتار شدن در این نوع کلاهبرداری، هیچوقت داروها و مواد غیرقانونی را در کشورهای دیگر خریداری نکنید.


14. پول‌های تقلبی و اشتباه
این اتفاق در کشورهایی که اسکناس‌های متنوع و شبیه یکدیگر زیاد دارند، بارها اتفاق افتاده است. پول‌هایی که می‌دهید و پول‌هایی که می‌گیرید را به دقت شمرده و بررسی کنید. 


15. کارت‌های اعتباری
اگر کارت اعتباری دارید و از دستگاه خودپرداز می‌خواهید استفاده کنید، مراقب استفاده از اسکیمر کارت و سرقت اطلاعات کارت اعتباری خود باشید. اغلب افرادی در صف هستند که وانمود می‌کنند مشتری بوده و قصد کمک دارند. همیشه از دستگاه‌های خودپرداز داخل شعبه بانک استفاده کرده و در نهایت زمانی که در حال استفاده از دستگاه خودپرداز هستید، اجازه ندهید کسی به شما نزدیک شود. مراقب رمز خود باشید. 


16. کودکان متکدی
این کلاهبرداری تقریباً در همه جا یافت می‌شود. معمولاً یک کودک خردسال به اتفاق مادرش به شما نزدیک شده و درخواست پول می‌کنند. متاسفانه بسیاری از این کودکان به گروه‌های تبهکارانه تبدیل شده‌ و از طرف آن‌ها پول جمع‌آوری می‌کنند. بعضی مواقع همدستان آن‌ها در همان نزدیکی منتظر هستند تا ببینند کیف پول خود را کجا نگهداری می‌کنید تا بعدا نسبت به سرقت آن اقدام کنند. به عنوان یک اصل به متکدیان خیابانی کمک کنید. می‌توانید کمک‌های خود را به یک موسسه خیریه انجام دهید.


17. شبکه‌های ناامن اینترنت و وای فای
از آنجا که در سفر نیاز به اینترنت و وای فای رایگان زیاد احساس می‌شود، افرادی با ایجاد یک وای فای رایگان اقدام به سرقت اطلاعات شما می‌کنند. هرگز به هیچ شبکه ناامنی نپیوندید. اگر به هر دلیلی به یک شبکه ناامن پیوستید، اجازه دسترسی به داده‌های حساس خود را ندهید. اگر مطمئن نیستید به چه شبکه‌ای وصل شده‌اید، از کارکنان محلی اطراف خود بپرسید. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.


18. تبدیل ارز
در شهرهایی که صرافی‌های زیادی در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهم وجود دارد، افرادی هستنند که اقدام به مبادله ارز و تبدیل آن به پول رایج محلی می‌کنند. سعی کنید برای تبدیل ارز به صرافی‌های معتبر و یا بانک‌ها مراجعه کنید. ممکن است بعضی از پول‌های رایج محلی که دریافت می‌کنید، تقلبی باشد. بنابراین به مراکز ارز معتبر پایبند باشید.