10 دلیل برای اینکه باور کنید سفر شما را تغییر می‌دهد
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.


سفر انسان‌ را به یک فرد بهتر تبدیل می‌کند. یعنی اثرات سفر به نظر من همیشه مثبت هست. اگر خودم را بخواهم مقایسه کنم، باید بگویم که سفر من را  خیلی تغییر داده است. اعتماد به نفس بیشتری دارم و می‌دانم که از پس هر کاری بر می‌آیم. به این به این دلیل است که آدمی وقتی به سفر می‌رود، خود   را از منطقه امن و راحتی که در آن قرار دارد خارج می‌کند. اینجاست که  می‌توانید خود را سبک سنگین کرده و بفهمید به عنوان یک فرد، چه کسی هستید؟  به عبارت ساده، شما خیلی عالی‌تر از قبل هستید. من فکر می‌کنم، سفر همه ما  را فوق العاده‌تر از قبل می‌کند. ما سفرهایمان را بهتر از زمانی که شروع کردیم به پایان می‌رسانیم. ما رشد می‌کنیم. ما یاد می‌گیریم. این یک ابزار قدرتمند توسعه شخصی است که فقط در سفر می‌توان از آن استفاده کرد. سفر باعث می‌شود، شما یک شخصیت دوست داشتنی بشوید. می‌خواهم ده دلیل برای شما بیاورم و بگویم چرا و چگونه سفر ما را فوق‌العاده‌تر می‌کند.


1. سفر ما را اجتماعی‌تر می‌کند.
اوایل که سفرهای خودم را شروع کردم بسیار درونگرا بودم. از اینکه با افرادی که نمی‌شناختم صحبت کنم، خوشحال نبودم. دوست نداشتم با غریبه‌ها حرف بزنم و ارتباط برقرار کنم. اما شما در سفر ناخودآگاه یاد می‌گیرید که اجتماعی باشید. بدون اینکه نیازی باشد برای یادگیری آن تلاشی بکنید، با غریبه‌ها صحبت می‌کنید. با آنها دوست می‌شوید و حتی بهترین دوستان شما می‌شوند. 


2. سفر زبان و مکالمه شما را بهتر می‌کند.
سفر نه تنها باعث می‌شود شما راحت صحبت کردن با غریبه‌ها را یاد بگیرید. بلکه سفر به شما یاد می‌دهد چگونه از مکالمه‌های خسته کننده و سوالات مشابه روزانه فاصله گرفته و صحبت‌های جدی‌تری انجام دهید. بعد از مدتی شما اهمیتی نمی‌دهید که مردم از کجا آمده‌اند، به کجا می‌روند، چه مدت سفر کرده‌اند و یا چه مدت دیگری قصد سفر دارند؟ این سوالات چیزی در مورد شخصیت فرد به شما نمی‌گوید. در سفر است که شما یاد می‌گیرید، سوالات جالب بپرسید و مکالمات معناداری را آغاز کنید.


3. سفر اعتماد به نفس شما را افرایش می‌دهد.
شما به سراسر جهان سفر کرده‌اید. در مسیر اورست پیاده‌روی کرده‌اید. در دیواره‌های بزرگ مرجانی غواصی کرده‌اید، دختران زیبای فرانسوی را در پاریس دیده‌اید و در این شهر زیبا شام خورده‌اید، در شهرهای شناخته شده و ناشناخته آفریقا حرکت کرده‌اید و در تمام این اتفاقات شما توانسته‌اید، بر ترس خود غلبه کنید. شما کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اید. چگونه می‌توان اعتماد به نفس نداشت؟ چگونه می‌توان در مورد توانایی‌های خود مطمئن نباشید؟ قطعا اگر به درون خودتان رجوع کنید، احساس توانایی بیشتر و بیشتری برای دستیابی به هر چیزی که ذهن شما تنظیم می‌کند، خواهید داشت.


4. سفر شما را سازگارتر می‌کند.
حتما شما در هنگام سفرهایتان به مشکلاتی از قبیل: از دست دادن پرواز، تاخیرهای آزار دهنده، غذاهای خیابانی افتضاح و بد، اتوبوس‌های کثیف و پلشت و امثالهم برخورد کرده‌اید. اگر در اولین برخوردهایت با این مشکلات عصبی می‌شدید و زمین و زمان را به هم می‌دوختدید، الان یاد گرفته‌اید که عصبانی نشوید. یاد گرفته‌ای که چگونه برنامه‌های خود را با شرایط در حال تغییر تطبیق دهید. تو فوق‌العاده‌ای. کاری که باید بکنی همینه. فقطط به مسیر خودت ادامه بده.


5. سفر شما را ماجراجوتر می‌کند.
شاید در حالت عادی قادر به انجام خیلی از کارها نباشید، اما سفر این قابلیت را دارد که از شما یک آدم ماجراجو بسازد. یکی از ساده‌ترین کارهایی که شما در سفر انجام می‌دهید، تست غذاهای محلی و خوردن غذاهایی است که قبل از آن هرگز حتی از کنار آن عبور هم نمی‌کردید. در سفر اما دست دارید آن را تست کنید. به جزیره‌ای بروید که نمی‌دانید، در آنجا چه اتفاقی ممکن است بیفتد. تصمیم می‌گیرید ورزش‌های پرخطری را که تا به حال از شنیدنش مو به تن شما سیخ می‌شد را امتحان کنید. این‌ها اثرات سفر است. سفر آدم‌ها را ماجراجو می‌کند. 


6.سفر باعث می‌شود در برخورد با مشکلات آسان‌تر شوید.
بعد از اینکه اشتباهات بسیاری را در سفرهایتان پشت سر بگذارید، به این نتیجه خواهید رسید که همه چیز در نهایت کار می‌کند و مسیر خودش را پیدا می‌کند و نیازی به استرس نیست. اشتباهات باعث می‌شوند شما راحت‌تر، آرامتر و منطقی‌تر با آنها برخورد کنید. اشتباهات بسیاری در طول سفر اتفاق می‌افتد و شما یاد گرفته‌اید که ناراحت نشوید.


7. سفر شما را جذاب‌تر می‌کند.
فارغ از حوادث دنیا، بی‌خیال و در آرامش مطلق در حال حرکت در جاده‌ها هستید. اعتماد به نفسی دارید که هر روز جسم شما را درخشان‌تر، پوست شما را شاداب‌تر و سن و سال شما را جوان‌تر می‌کند. دقیقا از لحظه‌ای که کوله‌پشتی و یا چمدان خود را برمیدارید و از درب منزل بیرون می‌آیید، پروسه دوری از استرس و آغاز جوانی شما شروع می‌شود. وقتی در سفر هستید و وقتی برمی‌گردید، شما خیلی جذاب‌تر هستید. 


8. سفر شما را باهوش‌تر می‌کند.
وقتی در سفر در مورد مردم، تاریخ، فرهنگ، حقایق محرمانه آن‌ها و مقاصد گردشگری که اکثر مردم فقط رویای آن را دارند، اطلاعات دست اول کسب کرده و آن را تجربه می‌کنید، قطعا شما درک بهتری از چگونگی عملکرد جهان هستی و نحوه رفتار مردم با یکدیگر و با باقی مردم خواهید داشت. چرا؟ یک دلیل واضح و روشن اینست که شما آن را تجربه کرده و از نزدیک لمس کردید. هیچوقت با مطالعه کتاب و مجله و مطلب و یا حتی سفرنامه نمی‌توانید واقعیت را درک کنید، مگر اینکه آن را ببینید. سفر شما را باهوش‌تر خواهد کرد مگر اینکه شما در یک استراحتگاه بنشینید و مغر خود را با نوشیدنی‌های یخ زده پر کنید.


9. سفر باعث می‌شود مادی‌گرا نباشید.
سفر به شما یاد می‌دهد که چگونه با چیزهای کوچک می‌توان در زندگی شاد بود و آرامش داشت. خیلی زود متوجه می‌شوید، تمام آن چیزهایی که در مراکز بزرگ خرید می‌فروشند، باعث داشتن یک زندگی واقعا شاد نمی‌شوند و داشتن آنها نه تنها بی‎فایده است، بلکه یک بار اضافی است که باید مرتب مواظب آن بود و یا روزی یکبار تمیزشان کرد. در واقع شما مالک آن‌ها نیستید بلکه آن‌ها مالک شما هستند. وقتی از سفر به خانه برمی‌گردید، متوجه می‌شوید که برای زندگی چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی نیاز ندارید. سفر کمک می‌کند که مادی‌گرا نباشید.


10. سفر شما را خوشحال‌تر می‌کند.
سفر به ما یادآوری می‌کند که چگونه خوشحال باشیم. شما آرام‌تر و با اعتماد به نفس‌تر خواهید شد و جهان را به عنوان یک مکان روشن‌تر خواهید دید. چگونه می‌توانید پس از لذت بردن از غروب آفتاب زیبا در  سواحل زنزیبا یا دیدن حیات وحش در سافاری در آفریقای جنوبی، از زندگی خوشحال نباشید؟ 

سفر باعث می‌شود که مردم نسخه‌های بهتری از خود داشته باشند. هنگامی که بیشتر در مورد جهان و مردم آن یاد می‌گیرید و چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنید، تبدیل به یک فرد با افکار باز خواهید شد که نتیجه آن خوشحالی و شادی عمیق است. به تمامی افرا مشهور و موفق جهان فکر کنید. آنها چه ویژگی‌هایی دارند که شما ندارید. اجتماعی، شاد، اعتماد به نفس و هوشمند بودن همان ویژگی‌هایی هستند که شما در سفر آن‌ها را کسب کرده‌اید.
با همه این دلایلی که یک سفر می‌تواند شما را تبدیل به یک فرد عالی کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما الان برنامه سفر و ماجراجویی خود را برنامه‌ریزی نکنید. چه یک سفر خارجی و چه فقط برای تعطیلات چند روزه پیش رو و یک ایرانگردی جانانه. حتی اگر پول هم نداشته باشید، می‌توانید سفر کنید. هیچوقت سفر اینقدر قابل دسترس‌تر از امروز نبوده است. اینکه در خانه بنشینید و آرز کنید که کاش در جایی عجیب و غریب بودید و زندگی را طور دیگری زندگی می‌کردید، مشکلی را حل نمی‌کند. انتخاب با شماست. من فکر می‌کنم شما باید بیرون بروید و سفر کنید. سفر کنید تا تبدیل به فرد فوق‌العاده‌ای شوید. فردی که باید باشید.