شماره تلفن تماس با ما

051-34227301

 

My title

ساز شورانگیز مسافرت های تابستانی نواخته شد

ساز شورانگیز مسافرت های تابستانی نواخته شد

زنگ شورانگیز و شادمانی مسافرت های تابستانی در فضای خانواده ها و محیط های کاری هنگامی به صدا درمی آید که هنوز جوهر قلم امتحانات آخر سال مراکز آموزشی- تحصیلی روی انبوه بی شمار اوراق امتحانی خشک نشده و هنوز هرم آفتاب و گرمای طاقت فرسا بر تابه شهر ۶-۵ میلیونی ماشین و موتور نتابیده و آسفالت نرم خیابان ها جای پای شهروندان را ثبت نکرده است.

سفر، میزان الحراره تعادل تنش های روزمره زندگی و حس دلپذیر آرامش روان است. حتی باید گفت در زندگی متعادل و آرامش بخش، سیر و سفر یک نیاز پویایی اندیشه و معرفت شناختی معنوی از شناسنامه دیگر همنوعان و آموزه های تجری از کردارها و فرهنگ های دیرینه تا زمان حضورمان است.این سیر و سیاحت ها و شناخت ها، به نوعی توازن روحی و فکری هر انسان سلامتگرای خوش ذهن را نیز پایدار می کند؛ فکر خسته و روان مشوش، دوست تندرستی نیست و سفر، نسخه طراوت بخشی انسان است.

● تجارب سفر؛ هوشمندی بیشتر انسان

دانشجوی مقطع دکترای برق دانشگاه تهران، درباره هدف و تأثیر و ره آور مسافرت اولین جمله اش این است: «۹۵درصد ایران را سفر و گردش کرده ام...» کنار گوشم صدای بلند یک نفر بغل اتوبوس در محوطه پایانه، مسافران اصفهان را فرا می خواند...»

از «وهاب زاده» که جزو مسافران اصفهان است، پیش از آن که به پاسخم جواب کامل بدهد می پرسم آن همه سفر مربوط به رشته تحصیلی اش است؟ با خنده ای کوتاه و بی صدا، دلیل ایرانگردیش را همراهی با دوستی که در بخش گردشگری فعالیت می کرده است ذکر می کند. او از رهگذر سیر و سیاحت ها با مرام، کردار، نحوه داد و ستد و ارتباطات مردمی، وضعیت شهری و فرهنگی قشرهای هموطنان آشنا شده است. می گوید مسافرت فواید زیاد دارد، یکی از آن ها تجربه و آموزندگی در شرایط مختلف زندگی است «بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.» می گویم: صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی- می گوید: همینطور است. در سفر انسان وقتی با سرزمین ها، موقعیت آب و هوایی و آداب مردمان مختلف آشنا می شود فکرش بازتر می شود. آموزه ها در ذهن، درس و زندگی زیاد می شود. تجارب به دست آمده از دیدارهای مردمی و آثار تاریخی و... باعث هوشمندی بیشتر انسان می شوند.»

● حال و هوای انسان عوض می شود

یک راننده اتوبوس مسافربری اگرچه حرفه اش پیاپی سفر کردن است در همین حال، چند روز فرصت برون رفت از مسیرهای کار و دور شدن از پیچ و خم های متعارف طبیعت ادامه زندگی و مسافرت و گردش آزاد شخصی را سبب آرامش ویژه فکری و شگفتی های آثار باستانی و فرهنگ گذشتگان می خواند.

«بابایی» با بیش از ده سال سابقه رانندگی معتقد است مسافرت های تفریحی حال و هوای روحی و فکری انسان را عوض می کند. یک سفر ۵یا ۱۰روزه و دور بودن از مشکلات معمولی زندگی آدم احساس آرامش خیال می کند و طی سفر و تفریح فرصت می کند با فرهنگ های بومی، دیدن آثار باستانی و نوع زندگی دیگران آشنا شود. دقت و تأمل در هنرهای معماری و فرهنگی، چگونگی تهیه وسایل و حمل ونقل و کاربرد مصالح ساخت و سازهای تاریخی صدها سال پیش، از فواید گشت وگذار در نقاط مختلف کشور است. با این حال خیلی از افراد مسافر در جریان سفر به دنبال آشنایی با نکاتی ظریف تر در بافت و ساخت بناها و طرح و نقش ها هستند، بعضی افراد هم در مسافرت بیشتر به فکر استراحت و خوردو خریدها هستند.» بخش دیگر صحبت این راننده از سفر، تجربه آموزی است و اعتقاد دارد تجارب و آموختگی های مسافرت در زندگی صددرصد مؤثر هستند. وی می گوید: «ما که راننده هستیم در همین رفت و آمد ها و دیدن های کوتاه مقطعی کم و بیش با آداب و رسوم مردمان در شهرهای مختلف نیز آشنا می شویم. همین شناخت ها روی فکر اثر می گذارند.» از او می پرسم، با این توضیحات، در فرصت های تعطیلی با خانواده تان سفر می کنید؟ می گوید: «با خانواده هم به سفر می رویم.»

«یونس دلاوری» دانشجوی سال آخر فیزیک، عازم سفر به مقصد دانشگاه در همدان است. او درباره مزیت های سفر می گوید: «انسان در سفر احساس خوب سبک شدن می کند و روح و جسم آدم از استرس ها رها می شود. سفر سبب آشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ مردمان در شهرها می شود. کلاً شناخت خوی مردم، محیط زندگی و رفتارها در جریان سیر و سیاحت تجربه مفید زندگی مسافر می شود.»

«سفر یعنی فرصت طلایی» این را فروشنده بلیت یک شرکت مسافربری می گوید و سپس به همین جمله که روی یک صفحه منقش نوشته شده است اشاره می کند بعد هم مفهوم «طلایی» را «آدم در سفر تجربه می آموزد» می داند. «گل محمدی» فرزند پدری سواد نیاموخته است که، تمام سرزمین ایران را گشته و سیر و سیاحت ها، سطح دید و روحیه اش را بالا برده و تجربیاتش را به اعضای خانواده از جمله این فرزندش منتقل می کرده که تا حدودی اثرگذار بوده است.

از او سؤال می کنم شما که سروکارتان با مردم متقاضی بلیت سفر است و متأثر از آن پدر اهل مسافرت، چقدر به سیر و سیاحت می پردازید؟ می گوید: «تنها کم، بیشتر با خانواده ام مسافرت می کردم. در هر صورت تأثیر سفر روی روحیه انسان بسیار عالی است. سعی می کنم در جریان سفر از اماکن تاریخی- باستانی دیدن کنم، با اقوام مختلف در جغرافیای گشت وگذار باب دوستی باز می کنم. هرجا گردشگر خارجی می بینم تا حد امکان راهنمایی و کمک شان می کنم.» وی تأکید دارد مردم در هر شهری به توریست ها به عنوان میهمان احترام می گذارند و نسبت به آنان رفتار مهربانانه دارند.»

● فرصت را غنیمت بشماریم

سفر آزموده کند مرد را

هم از دل براند غم و درد را

سفر همه اش ولخرجی و همان خورد و خواب و شتاب کار و... نیست با یک برنامه ریزی مشورتی با اهل و عیال و یک جهش همت عالی می توان یک آب و هوای تازه ای را استنشاق کرد.

مسافرت نسخه تسکین اعصاب و پرواز رؤیایی در آسمان استراحت است. تا از خانه و دیار بیرون نرویم، زندگی همین است و همین رنگ و تکرار و تکرار. پای به جاده بگذاری سهل و ناآگاه ذهن و روح همچون پرنده ای در قفس بوده، بال می گشایند در گستره سبزه زارها، تپه ماهورها و شناور در امواج رودخانه. احساس سبک شدن می کنیم و حتماً اغلب این که: چرا کوتاهی می کنیم و در طول سال و تابستان این پا آن پا می کنیم که مثلاً سفر «مایه» می خواهد، یا کار فرصت نمی دهد و هزارتای اگر و مگر... بهار گذشت، همچنان که عمر می گذرد، تابستان زندگی را دریابیم...

مدیرعامل سازمان پایانه های شهر تهران با اشاره به تشکیل ستاد سفرهای تابستانی می گوید: «به منظور ارایه خدمات نوین و بهتر برای مسافر از بدو ورود تا پایان خروج از پایانه ها برنامه ریزی های گسترده کرده ایم. این برنامه ها از پانزدهم خرداد تا پایان شهریور ماه ادامه خواهند داشت.»

وی می گوید: «سالانه هفتاد میلیون مسافر از پایانه های چهارگانه تهران: بیهقی، غرب، شرق و جنوب با هشت هزار اتوبوس توسط یازده هزار راننده جابه جا می شوند.»

● تهیه بلیت با «اس.ام.اس»

«مهندس ولی آذروش» درخصوص تسهیلات تهیه بلیت اظهار می دارد: «در جهت آرامش و کاهش تنش ها، با راه اندازی فروش اینترنتی بلیت، بازار سیاه دیگر نیست. کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند با مراجعه به مراکز و شرکت های مسافربری و یا در پایانه ها بلیت موردنیاز خود را تهیه کنند. خوشبختانه اخیراً هم به طریق «اس.ام.اس» از شرکت های تعاونی مسافربری می توانند بلیت تهیه کنند.» وی سپس با بیان این که پایانه محل آرامش، آسایش و رفع استرس ها به لحاظ صرف وقت در پایانه ها و در طول راه مقصد است و نیز این که سالانه هفتاد میلیون نفر در پایانه های شهر تهران و هفتصد میلیون نفر طی یک سال در پایانه های کشور جابه جا می شوند، می افزاید: «بنابراین همانطور که اشاره شد برای مسافر از بدو ورود تا خروج برنامه داریم. خط مشی مدیریتی در همه پایانه های تهران، ایجاد و گسترش فضاهای سبز و آبنماها، تسهیلات فرهنگی و رفاهی برای همه سنین است.»

وی در توضیح بیشتر پیرامون برنامه ریزی ها و چگونگی ارایه خدمات به مسافران در طول تعطیلات تابستانی، یک سری کارهای تجهیزاتی، رفاهی و فرهنگی را مطرح می کند از جمله احداث «اتاق مادر و کودک»، احداث خوابگاه برای رانندگان، تجهیز اتوبوس به کمک های اولیه در طول سفر و ایجاد واحد معاینه فنی است. پس از گفت وگو، در فرصت دیگری که برای ادامه تهیه گزارش به پایانه غرب می رویم و به اتفاق مسئول دفتر مدیر پایانه از نزدیک سرویس های مذکور مشاهده می شود. نمی توان تأثیر این اقدامات را در تأمین آسایش و امن تر شدن حال مسافر و راننده در چرخه خدماتی و رفاهی را نادیده انگاشت. احداث «اتاق مادر و کودک» در طبقه فوقانی سالن بزرگ پایانه شامل دو قسمت، یک اتاق مبلمان مدرن و تجهیزات مناسب سرگرمی کودک و یک اتاق همجوار مجهز به چند سرویس دستشویی است.

مادر برای تغذیه کودک و یک استراحت کوتاه مدت از این محل استفاده می کند. سوی دیگر طبقه بالا ردیف اتاق های خوابگاه رانندگان است و اتاق هر شرکت مسافری مشخص و دارای تابلو است. هر اتاق دارای چند تختخواب است. نظافت و سکوت در خوابگاه ها کاملاً محسوس می باشد. رانندگان پیش از احداث این خوابگاه در فضای باز محوطه پایانه روی زمین پتو پهن می کردند و یا در ماشین خود می خوابیدند. حالا می گویند برای استراحت و خواب خیلی راحت هستند. مورد دیگر، تجهیز اتوبوس ها به امکانات کمک های اولیه در طول مدت زمان سفر است. چنانچه مسافری دچار ناخوش حالی شود و نیاز به حمایت داشته باشد از امکانات کلینیکی در اتوبوس استفاده می شود تا اگر نیاز باشد به اولین درمانگاه رسانده شود.

● تلطیف روان در پناه طبیعت

روی نیمکت سالن انتظار پایانه نشسته و مشغول مطالعه یک کتاب قطور است. آرام کنارش می نشینم. با تأنی سربلند می کند. می گویم: درباره سیر و گشت نظرتان چیست؟ روان بخش که در یک شرکت مهندسی ساختمان فعالیت شغلی دارد، می گوید: «درباره سفر هم در دین و هم در ادبیات ما توصیه ها شده است. انسان موقعی که سفر می رود و کوه و رودخانه و دشت و دمن را با تمام شکوه شان می بیند احساس خوشی پیدا می کند و آفریدگار را ستایش می کند. گفته اند اگر می خواهید روحیه بگیرید به طبیعت پناه ببرید. باتوجه به جامعه مان که ماشینی شده و مردم در شهرها درگیر مسایل روزمرگی هستند، به همین خاطر روح لطیف انسان نیاز به آرامش دارد. سفر کردن یک عامل توجه و درک آسودگی روح است. من در سفر هنگامی که کشتزارهای غرب کشور و هر جای دیگر را می بینم واقعاً لذت می برم و روحیه ام تلطیف می شود.»

از این مسافر درباره آموزه های سفر می پرسم. جوابش را با این جمله می خوانیم: «اگر دوست را بشناسی باید با او همسفر باشی. اگر با یک دوست در سفر روی یک صندلی کنار هم نشستید با آداب و دیدگاه های یکدیگر آشنا می شوید. این می تواند تبادل تجارب هم باشد. در سفرهای تفریحی و حتی کاری و شغلی هم آدم می تواند از اتفاقات تجربه های مفید بیاموزد.»

مسافر از لحظه ای پا به رکاب سوار شدن هر نوع وسیله حمل و نقل از قبیل قطار، اتوبوس و هواپیما می گذارد و یا با وسیله نقلیه شخصی قصد مسافرت می کند به برخورداری از امکانات رفاهی، بهداشتی و حمایتی در هر جا می اندیشد، در این میان مسافران وسایل نقلیه عمومی به عنوان میهمان و مجموعه دست اندرکاران خدماتی در طول سفر، میزبان محسوب می شوند از جمله در اماکن غذاخوری، تفریحی عمومی و میهمان پذیری ها. اما یک هدف عالی و حیاتی در تامین رضایت مسافران وجود دارد و آن، نظیف بودن محیط و بهداشتی بودن هر بخش از مکانی که مورد نیاز و استفاده است. مردم به سفرهای تابستانی می روند و هزینه می کنند که چند روزی با آرامش خاطر و امنیت و رضایت از امکانات اماکن بهره مند شوند اما هنوز این خواست های محق نیز در برخی جاها به ویژه رعایت جامع بهداشتی مورد توجه متصدیان اماکن شهری و بین راهی واقع نشده است و این مشکل چه در بخش غذاخوری ها و چه در محل «دستشویی»ها وجود دارد.

تامین ضرورت و نظارت مستمر مدیریتی در بخش های بهداشتی و تسهیلاتی در اماکن و تفرج گاه های عمومی و غیره قطعاً بر تعدیل روحی و فکری مردم و مسافران تاثیر مثبت خواهد گذاشت. اجابت پایدار رصد مدیریتی در تمامی بخش های اجرایی و خصوصی، یک مفهومش حرمت نهادن به شخصیت انسانی و حقوق اجتماعی افراد است.

● بهداشت مواد غذایی

مسئولیت اجرایی «اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در یک تعریف کلی، برنامه ریزی و سیاستگذاری در بخش بهداشت مواد غذایی، مراکز و اماکن عمومی و تهیه و ابلاغ دستورالعمل ها و آیین نامه های مقررات بهداشتی مربوطه است. این مراکز شامل کلیه واحدهای- تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن بین راهی و عمومی از جمله مراکز- اقامتی، تفریحی، آموزشی، سالن های ورزشی، ترمینال (پایانه)های مسافربری، سرویس های بهداشتی پارک ها و... است.

از «مهندس سیدرضا غلامی» رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت؛ نیز در خصوص شیوه های اجرایی موارد یاد شده در سطح کشور از جمله اماکن و غذاخوری های بین راهی، سؤال می کنم. وی می گوید: «این برنامه ها به صورت جاری است که توسط بازرسان بهداشت محیط مستقر در مراکز بهداشتی- درمانی تابعه مراکز بهداشت شهرستان انجام می شود. حال اختصاصاً باتوجه به برنامه های کوتاه و درازمدت، فعالیت های خاص همراه با برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارتقاء سطح اطلاعات بازرسان بهداشت عمومی به صورت زمان های مشخص به عنوان فعالیت های ویژه علاوه بر فعالیت های جاری انجام می شود ضمن این که در مراسم خاص از جمله دهه غبارروبی مساجد اختصاصاً بحث بهداشت محیط مساجد در دهه سوم شعبان و طرح های ضربتی تابستانی در فصول گرم سال بسیج سلامت نوروزی هر سال از اول اسفند ماه به مدت ۴۵ روز و طرح ضربتی ماه رمضان و محرم؛ نذور به صورت طبخ غذایی با همکاری کارشناسان ما و بچه های دانشگاه علوم پزشکی صورت می گیرند.»

● این شماره تلفن را به خاطر بسپارید

پرسش دیگرم از «غلامی» با در نظر گرفتن کمیت اماکن و واحدهای مذکور در وسعت جغرافیایی کشور معطوف به ماحصل فعالیت یک سال گذشته و مرتبط با موضوع تخلفات بهداشتی است.

وی اما نخست مطالبی درباره موقعیت های بازرسی اماکن و... مطرح می کند و می گوید: «آنچه که ما انتظار داریم بر مبنای دستورالعمل ها است که بازرسان حداقل هفته ای یکبار و روی طرح های ویژه دو هفته یکبار از کلیه مراکز بازدید کنند. ولی باتوجه به نقص های منابع و تعداد و وسعت حجم کار هر ماه یکبار بازرسی انجام دهند. از سوی دیگر در بعضی از مراکز به دلیل وسعت و مسافت آنان ماهی یکبار هم نمی توانند نظارت کنند. بنابر این، حدود سه ماه است ستاد- فوریت سلامت محیط و کار را تشکیل داده ایم. شماره تلفن ۰۹۶۷۸ را برای جامعه (مردم) اعلام کرده ایم مبنی بر این که از هر کجای ایران چنانچه احساس می کنند مواردی در خصوص مواد غذایی و مکان نامناسب و غیربهداشتی وجود دارد (غیر از فرآورده های گوشت، مرغ، ماهی و دیگر فرآورده های مربوط به سازمان دام پزشکی) موضوع را به مراکز بهداشت اطلاع دهند تا در کوتاه ترین زمان پیگیری و رسیدگی شود.» وی ضمن تأکید بر این که مردم در هر حال باید بازرس وزارت بهداشت باشند، می افزاید: «در مدت مزبور خوشبختانه برنامه ها جلو می روند و ارایه گزارش مردم هم نشان دهنده مشارکت شان درخصوص تخلفات بهداشتی است؛ کاری که وزارت بهداشت هم به آن نیاز دارد.»

«غلامی» حالا به آن پرسشم چنین پاسخ می دهد: «سال گذشته توسط پنجهزار بازرس حدود سه میلیون مورد بازرسی در سطح کشور داشتیم و از آنجا که هدف و سیاستگذاری مان ارتقاء وضعیت بهداشتی مراکز، اماکن و مواد غذایی و با دیدگاه افزایش آگاهی و اطلاعات شاغلان و متصدیان مراکز مربوطه است، لذا با توجه به این نگرش، در مراکز و یا محل هایی که نیاز به اجرای قانونی بوده اقدام قانونی صورت گرفته است. در همین جهت و بر مبنای گزارش های کشوری، سال گذشته بالغ به دویست و پنجاه هزار مورد مبنی برخلاف های بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی شده است. از این تعداد بالغ بر هفتاد و پنج هزار مورد تعطیلی موقت قانونی برای مراکز غیربهداشتی گزارش شده که بیشترین موارد مذکور در تابستان بوده است. همچنین بالغ بر پانصد تن موادغذایی غیربهداشتی در سال گذشته (۸۸) شناسایی و جمع آوری شده است.»

ادامه بیان وی حاکی از آن است که مردم اماکن بین راهی راحتی با ۵ سال قبل مقایسه نکنند. او در عین حال می افزاید: «نمی گویم مشکل نداریم مشکل داریم ولی وضعیت فعلی مراکز بهینه شد و از مراکز شهری هم بهتر شده البته باید گفت خوشبختانه برنامه و همکاری ها با کمک سازمان گردشگری، بهتر شده است. ما در بخش بهداشت اماکن انتظار داریم مشارکت بخش های گردشگری، راه، قضایی و... بیشتر شود تا در این راستا قدم های موثر بیشتری برداریم.»

● سرویس های بهداشتی

مسئله دیرینه سرویس های دستشویی در برخی از اماکن مسافرتی، تفریحی و... همواره توسط شهروندان و مسافران برون شهری مطرح شده است. «مرادی» شغل آزاد، می گوید: «در مسیرهای بین راهی می بینیم بیشتر محل های غذاخوری ظاهر شیک و تزیین و چراغ های الوان دارند اما وقتی وارد سالن شان می شویم مشاهده می کنیم وسایل و محیط غذاخوری چیزی دیگر است. کارکنان لباس شان سفید نیست. لباس های رنگی وضعیت پاکیزگی شان نشان نمی دهند. یا با یک تکه پارچه آن هم آلوده به چرک همه میزها را تمیز می کنند. دستشویی ها بعضا ظرف مایع دستشویی شان خالی است و یا یک صابون پرمصرف شده دارند. توالت ها ناهنجار است. افراد خانواده رغبت نمی کنند پا به این جور مکان ها بگذارند. درحالی که نظافت در هر بخش، هر نوع رستوران و در هر جا یک ضرورت و احترام به مشتریان است. نظافت نشان ایمان است ولی متأسفانه برخی رعایت نمی کنند.»

● نمره صفر برای دستشویی ها!

یک راننده با ۱۹-۱۸ سال سابقه سرویس دهی در مسیر انزلی- تهران، وضعیت بهداشتی واحدهای غذاخوری بین راهی را صفر می خواند.

«محمودی» معترضانه و با صدای بلند درباره اوضاع بهداشتی درون برخی غذاخوری ها می افزاید: «کارکنان لباس و کلاه مخصوص پخت و پز غذا، ندارند. یکبار در غذایی که صرف کردم مو بود. میز و صندلی ها تمیز و رعایت بهداشت را ندارند. در سرویس های دستشویی مایع شستشوی یا نیست یا کم هست. بهداشتی نبودن دستشویی ها باعث انصراف برخی مسافران از دستشویی ها می شود. مسافران خارجی هم به دلیل نبود توالت فرنگی از چنین دستشویی هایی استفاده نمی کنند.»

● ... وضع چنان بود که گفتنی نبود

از «گل محمدی» فروشنده بلیت یک شرکت مسافربری که در شماره قبلی گزارش تعریف سفر را «فرصت طلایی و کسب تجارب عالی» ذکر کرد، درباره وضعیت بهداشتی مکان های رستورانی بین راهی می پرسم. او با ابراز تأسف می گوید هم سرویس بهداشتی و هم نظارت بر نرخ ها مناسب نیستند. به عنوان نمونه، حدود سه سال پیش در مسیر یکی از مناطق غربی کشور، دستشویی - به اصطلاح سرویس بهداشتی- هیچ بهداشتی نبود. وضع آن چنان مهوع بود که از شدت ناراحتی حتی موضوع را به مدیر رستوران تذکر ندادم چرا که نمی خواستم بیان و اعتراضم باعث آزردگی روحیه همسفران شود. وی پیرامون چگونگی کمیت سفرهای مردم در فصل تابستان، با اشاره به این که آمار مسافرت ها با اتوبوس افت کرده و علتش را زیاد شدن سواری های شخصی می داند، می افزاید: «ضمناً جیب مردم هم سبک شده است!»

می گویم: اما آمارهای منتشره سفرهای نوروزی حاکی از چندین میلیون سفر بود. جواب می دهد: «جمعیت زیاد شده است!»

بهداشتی بودن سرویس های دستشویی ۵۰ درصد است، انتظار ۱۰۰ درصد داریم

اما نظر «مهندس غلامی» درباره چگونگی سرویس های بهداشتی و دستشویی در گسترده مکان های گوناگون، چنین است: «سرویس های عمومی، پارک ها، مراکز، تفریحگاهی، اقامتی، بین راهی یا جایگاه های سوخت گیری هرچند نسبت به سال گذشته وضعیت بهداشتی شان ارتقاء پیدا کرده است ولی آنچه که ما انتظار داریم این است که کلیه سرویس ها تمام امکانات اولیه از قبیل آب، دستشویی، مایع و صابون داشته باشند و نظافت مستمر انجام شود. هرچند بر مبنای شاخص کشوری، این سرویس ها بالای پنجاه درصد مناسب هستند ولی همچنان انتظار ما صددرصد است. مسئولان ذیربط اعم از دولتی و خصوصی به اهمیت این موضوع توجه کنند و برنامه ریزی لازم را در جهت هرچه مناسبتر انجام دهند ضمن این که مردم باید به رعایت نکات بهداشت فردی و حفظ تأسیسات و امکانات موجود بهداشتی توجه نمایند.»

● توصیه های بهداشتی

از رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، در بخش پایانی گفت وگو، درباره توصیه های بهداشتی و مصونیت های غذایی به مسافران در فصل تابستان می پرسم. وی در این خصوص، نکات با اهمیت حیاتی را گوشزد می کند از جمله این که مردم تحت هیچ شرایطی از دستفروشان و حواشی گذرگاه ها مواد غذایی خطرناکی شامل ساندویچ سرد و گرم، جگر و... همچنین بستنی، پالوده، شربت و آب زرشک خریداری نکنند. در مدت مسافرت برای مصرف آب فقط از شبکه های آبرسانی شهری و روستایی و از شیر آب شرب برداشت، یا در صورت لزوم از آب بسته بندی شده دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند.

نکته دیگر این که آب در بطری های یکبار مصرف اصلاً نباید یخ بزند زیرا احتمال خطر انتقال ذرات (مولکول های) تشکیل دهنده بطری و آب یخ زده به داخل آب وجود دارد.» به گفته وی تأثیر ملکول های بطری از جنس پلیمر و پلاستیکی احتمال خطر سرطان زایی را بالا می برد. در مسافرت ها تحت هیچ شرایطی مواد غذایی پخته شده را حمل نکنند. توصیه با اهمیت دیگر این مقام وزارتی، چنین است: «حداقل، مراتب بهداشتی مواد غذایی بسته بندی شده در هنگام خرید را از مراکز و مغازه ها به خصوص اماکن

بین راهی را رعایت کنند. در مسافرت ها ته مانده موادغذایی شان را به عنوان زباله در جایگاه های جمع آوری زباله بریزند. اصولاً در هر حال و شرایط، بهداشت فردی رعایت شود به ویژه دست ها باید با آب و صابون یا مایع قبل از دست زدن به مواد غذایی شسته شود.»

در پایان، لازم می دانیم از همکاری مؤثر مدیرعامل سازمان و هماهنگی های بدون اتلاف وقت مسئول روابط عمومی پایانه های مسافربری شهر تهران و پارک سوار شهرداری، مدیر پایانه غرب و همیاری مسئول دفتر ایشان و همچنین روابط عمومی واحد رسانه وزارت بهداشت که همواره در اسرع زمان پاسخگو بوده و ما را در تهیه این سری گزارش نیز یاری کردند تشکر کنیم.

 

منبع: aftabir

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.