شماره تلفن تماس با ما

051-34227301

 

My title

اطلاع رسانی گم شده ی مسیرهاي گردشگری ایران

اطلاع رسانی گم شده ی مسیرهاي گردشگری ایران

«همگانی کردن سفر » که شعار، آقای رحیم مشایی و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است جز با اطلاع رسانی مناسب، فراگیر و حرفه ای دست یافتنی نیست.

تعریف و ارائه «مسیرها ی جدید ایرانگردی» امری پسندیده است که مدت ها دیر نیز انجام شده است. هنوز قفل شدن راههای شمال کشور در تعطیلات میانه خرداد را از خاطر نبرده ایم. روزهایی که راهنمایی و رانندگی مکرر در اطلاعیه هایش از مردم می خواست که به همین علت سفر نکنند؛ دقیقاً همان مردمی که سازمان گردشگری در طول سال مشوق آنها برای سفر کردن است!؟

اخیرا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تعریف ۱۰۰۱ مسیر گردشگری ایران و ارائه اطلاعات ضروری مورد نیاز برای طی این مسیرها خبر داده و مدعی شده که این اتفاق برای نخستین بار در کشور رخ داده است .

بر اساس اعلام او، دراین بانک اطلاعات زمان پیشنهادی سفر به مناطق مختلف کشور، جاذبه¬های گردشگری ، تاریخی و طبیعی مسیر ، وجود یا عدم وجود مکان های اقامتی و خدمات بین راهی نظیر پلیس راه ، پمپ بنزین و درمانگاه برای اطلاع رسانی به عموم مردم تهیه و تدوین شده است .

این مسیرها با توجه به جاذبه های گردشگری استان های کشور تعیین شده و برای مثال استان خراسان رضوی با ۶۸ مسیر تعریف شده در صدر و استان هرمزگان با ۹ مسیر درانتهای جدول ارائه شده توسط معاونت گردشگری قرار دارند.

سرازیرشدن های میلیونی مردم در ایام تعطیلات به مسیرهای کم ظرفیت منتهی به چند شهر خاص کشور نوروز هر سال هم رخ می دهد و مشکلات عدیده¬ای را پدید می آورد که روزهای آغازین امسال نمونه بارزش را در جزیره قشم ملاحظه کردیم .

شکی نیست که هم افزایش جمعیت جوان جامعه و هم فرهنگ سازی رسانه ها و سازمان گردشگری به توسعه امر سفر در سال های اخیر انجامیده است ، اما نکته مهم در این میان ، نبودن تعادل میان تقاضای توقع سازی شده برای مردم با زیر ساخت های کم و فرسوده گردشگری در مقاصد سنتی و همیشگی سفر ایرانیان است .

مشهد مقدس ، استان های ساحلی شمال کشور، اصفهان ، شیراز و یزد از جمله این مقاصد دیرینه¬اند که مردم گاهی برای بار دوم هم آنها را ظرف مدتی کوتاه به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند. شاید علت اصلی این امر آشنا نبودن هموطنان ما با همین مسیرهای تازه ایرانگردی و جاذبه¬های هنگفت نهفته در دل آنهاست .

... اما سئوال اصلی ، مرحله پایانی و مهمترین بخش این طرح یعنی رساندن این اطلاعات به دست عموم مردم به منظور همگانی کردن سفر در دولت عدالت محور نهم است .

حسن ختامی که به نظر می رسد برنامه ریزی خاصی برای آن تا کنون نشده و به همین علت مهم کل طرح با خطر بی نتیجه بودن مواجه است .

جالب اینکه آقای معاون تأکید دارد که او و همکارانش این کار سخت را تا اینجا پیش برده¬اند و اطلاع رسانی آن دیگر دست رسانه¬ها را می بوسد !!

او قرار دادن این اطلاعات بر روی سایت اینترنتی stsi.ir را هم به عنوان اطلاع رسانی همگانی قلمداد و از کپی گرفتن و دست به دست چرخیدن جزوه اطلاعات گردشگری کشور میان دانش آموزان وجوانان توسط آنها نیز به عنوان دیگر راهکارها یاد کرده است.

او وقتی در پاسخ خبرنگاری به حرف هایش ، با این استدلال ها مواجه شده که :

۱) رسانه ها از جمله صدا و سیما امروزه با توجه به مشکلاتشان توجیهات اقتصادی برایشان بیش از پیش مطرح است و تبلیغ پفک نمکی که سودآور است به ناچار ارزشی بیشتر دارد .

۲) بر اساس آمارهای اعلام شده عده اندکی از مردم دسترسی به اینترنت دارند که این اطلاع رسانی شامل همگان نمی شود.

۳) نمی توان از دانش آموزانی که با این اوضاع تورم برای کپی گرفتن از جزوه درسی شان مشکل مالی دارند توقع تکثیر جزوه¬های اطلاعات گردشگری داشت .

۴) نباید اطلاع رسانی را بخشی جدا از طرح دانست و به دیگران واگذار کرد تا کل زحمات بی فایده شود، دست هایش را بالا برده و گفته است : « بنویسید پاسخی نداریم !! »

اطلاع رسانی در حوزه گردشگری را به ۱۰۰۱ دلیل نمی توان کاملا به گردن دیگران انداخت و یا از زیر بار مسئولیت مستقیمش شانه خالی کرد. باید در این زمینه تعاملی حرفه ای با رسانه ها برقرار و آن را تا انتها مدیریت کرد .

شک نکنید طرح ۱۰۰۱ مسیر گردشگری بدون اطلاع رسانی مناسب به مردم- مانند بسیار دیگری از طرح هایی که در کشورمان بودجه¬های هنگفت صرفشان شد و به سرانجامی نرسیدند و از یادها رفتند ، عقیم خواهد ماند.

 

 

منبع: http://www.aftabir.com

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.