سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada  Maligawa) یا معبد دندان مقدس، یک معبد بودایی در شهر کاندی (Kandy) است. این معبد در یک مجموعه‌ کاخ پادشاهی قرار گرفته که متعلق به امپراتوری کاندی بوده است. این معبد محل نگهداری دندان بودا است. از زمان‌های قدیم، این دندان مقدس نقش مهمی در سیاست این منطقه داشته است چرا که اهالی اعتقاد دارند هر کسی این یادگار مذهبی را در اختیار داشته باشد، حکومت کشور را به دست می‌گیرد. کاندی آخرین پایتخت پادشاهان سریلانکا بود و امروزه به خاطر این معبد، به‌عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
در این معبد مراسم مذهبی هنوز هم انجام می‌شود. این آیین‌های مذهبی سه بار در  روز اجرا می‌شوند؛ سپیده‌ دم، ظهر و شب. هر چهارشنبه‌، یک مراسم نمادین شست‌ و شوی دندان برگزار می‌شود. برای شست‌ و‌ شو از آب معطری استفاده می‌کنند که گل‌های معطری به نام Nanumura Mangallaya در آن ریخته‌اند. معتقدند که این آب مقدس، شفا بخش است و بین افراد حاضر در مراسم توزیع می‌شود. این معبد در بمب‌گذاری‌های یک گروه نظامی جدایی طلب به نام ببرهای تامیل، در سال ۱۹۹۸ آسیب دید ولی کاملا بازسازی شده است.
بودایی‌های امروزی معتقدند زمانی که بودا از دنیا رفت، میان مریدانش اختلاف بزرگی ایجاد شد؛ هرکدام برای دفن جسد او نظری داشتند و نمایندگان هر کشور بودایی تلاش می‌کردند که افتخار به خاک سپردن جسد بودا را نصیب سرزمین خود کنند. اما بودای بزرگ به یک کشور خاص تعلق نداشت و یک پیشوای مذهبی بود و این بود که سرانجام به این نتیجه رسیدند که هر قسمت از بدن بودای مقدس را به یک کشور بسپارند.
به این ترتیب، یکی از دندان‌های او نصیب کشور سریلانکا شد. این دندان را با تشریفات و احترام خاصی به سریلانکا آوردند و برای اینکه همه مریدانش بتوانند آن را زیارت کنند معبد عظیمی بر پا کردند و نام این معبد را معبد دندان گذاشتند.