غارمعبد دامبولا که با نام معبد طلایی دامبولا هم شناخته می‌شود، در نواحی مرکزی سریلانکا واقع شده است. این مجموعه در ۱۴۸ کیلومتری شرق کلمبو (Colombo) و ۷۲ کیلومتری شمال کاندی واقع شده است. معبد طلایی دامبولا در سال ۱۹۹۱، در فهرست میراث جهانی یونسکو  جای گرفت.
دامبولا بزرگ‌ترین مجموعه‌ معابد غاری در سریلانکا است که به‌ خوبی حفظ و نگهداری شده‌اند. این صخره  ۱۶۰ متر بلندی دارد. در نواحی اطراف، بیش از ۸۰ غار ثبت شده وجود دارد. بیشتر جاذبه‌های این مجموعه حوالی پنج غار قرار دارند. این جاذبه‌ها شامل نقاشی‌های دیواری و تندیس‌های متعدد است. این نقاشی‌ها و تندیس‌ها همگی مرتبط با گاتاما بودا (Gautama Buddha) و زندگی او هستند. درمجموع ۱۵۳  تندیس بودا، سه تندیس از پادشاهان سریلانکا و چهار تندیس از الهه‌ها و خدایان در این مجموعه وجود دارد. نقاشی‌های دیواری مساحتی معادل ۲۱۰۰  کیلومتر مربع را می‌پوشانند. تصاویر دیواره‌های این غارها شامل تصاویری از اولین موعظه‌ بودا و وسوسه‌ دیو ماره (Mara) است.
اهالی این منطقه پیش از ورود آیین بودایی به سریلانکا در این غارها زندگی می‌کردند چرا که بخش‌هایی از این مجموعه مکان‌هایی برای دفن اموات بوده که  اکنون اسکلت‌های ۲۷۰۰ ساله در آن‌ها کشف شده است.