پارک ملی یالا، پربازدیدترین و دومین پارک ملی بزرگ سریلانکا است. این پارک به پنج قسمت تقسیم شده که در حال حاضر دو قسمت از آن برای بازدید عموم باز است. هرکدام از این بخش‌ها نام جداگانه‌ای دارند. بخش اول پارک ملی روهونا (Ruhuna) و بخش دوم پارک ملی کومانا (Kumana) یا یالای شرقی نام دارد. این مجموعه در نواحی جنوب شرقی این کشور واقع شده و در استان جنوبی و استان  اووا (Uva) قرار گرفته است. این پارک وسعتی معادل ۹۷۹ کیلومتر مربع دارد و در ۳۰۰ کیلومتری کلمبو واقع شده است. این پارک در سال ۱۹۰۰ به‌عنوان منطقه‌  حفاظت‌ شده‌ حیات وحش انتخاب شده است و به خاطر تنوع حیوانات وحشی شهرت دارد.
پارک ملی یالا اهمیت زیادی در حفظ فیل‌های سری‌‌لانکایی، پلنگ‌های سریلانکایی و پرندگان آبی دارد. در مجاورت این پارک، شش پارک ملی و ۳ منطقه‌ حفاظت شده‌ حیات وحش وجود دارد که یکی از بزرگترین آن‌ها پارک ملی Lunugamvehera است.
این پارک اکوسیستم‌های متعددی را در بر می‌گیرد؛ از جنگل‌های بارانی و مرطوب گرفته تا منابع آب شیرین و تالاب‌ها. ۲۱۵ گونه‌ متنوع از پرندگان که شش تای آن‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند، در این پارک پناه گرفته‌اند. تعداد پستانداران این پارک ۴۴ گونه است و یکی از بزرگترین تجمع‌های پلنگ در دنیا در این پارک است.
نواحی اطراف این پارک، در گذشته محل زندگی تعدادی از تمدن‌های باستانی بوده است. دو زیارتگاه مهم Sithulpahuwa و Magul Vihara در این پارک واقع شده‌اند. در سال ۲۰۰۴، سونامی اقیانوس هند، آسیب‌های زیادی به این پارک وارد کرد و ۲۵۰  نفر در نواحی مجاور پارک جان خود را از دست دادند. تعداد گردشگران این پارک  از سال ۲۰۰۹ روز به روز افزایش می‌یابد چرا که اقدامات امنیتی زیادی در این  پارک برای گردشگران صورت گرفته است.