عوامل  متعدد اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دست به دست هم داده‌اند تا آشپزی سریلانکا شکل بگیرد. تاثیر دوران استعمار هلند را نمی‌توان بر آشپزی این منطقه نادیده گرفت، ضمن اینکه آشپزی اندونزی و جنوب هند هم بر سریلانکا تاثیر  گذاشته است. امروزه برنج، نارگیل و ادویه‌های متعدد از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ غذاهای سریلانکایی هستند. مهم‌ترین ویژگی رژیم غذایی در سریلانکا، استفاده از برنج آب‌پز یا بخارپز است که با انواع خوراک، کاری ماهی، مرغ، گوشت گوساله یا گوسفند سرو می‌شود. انواع دیگری از خوراک هم وجود دارند که با سبزیجات و حبوبات تهیه می‌شوند و در کنار برنج سرو می‌شوند. همراه با غذا، انواع ترشی میوه و سبزیجات، چتنی و نوعی سس استفاده می‌کنند که از پودر نارگیل، فلفل و آبلیمو تهیه می‌شود.

در ادامه با تعدادی از غذاهای مشهور سریلانکا آشنا می‌شویم:

Kottu
این غذا از نانی به نام godhamba roti تهیه می‌شود. مواد دیگر تشکیل‌دهنده‌  این غذا عبارت است از تخم‌مرغ، گوشت و پنیر که هر کس طبق ذائقه‌ خود از  آن‌ها استفاده می‌کند.

Hoppers
این  غذا را با خمیری تهیه می‌کنند که با آرد برنج، شیر نارگیل و ادویه‌جات  درست می‌شود. این غذا را یا بخارپز یا سرخ می‌کنند. این غذا انواع مختلفی  دارد هم شور و هم شیرین. انواع شیرین آن عبارت‌اند از vandu appa و pani  appa. برای تهیه‌ انواع شور آن از موادی چون تخم‌مرغ و شیر استفاده  می‌کنند. همراه با آن‌ها سسی به نام lunu miris سرو می‌کنند که ترکیبی از  پیاز قرمز و ادویه‌جات است.

Hoppers غذای سریلانکایی

عکس از وب‌سایت tastytreat.net (عکاس: نامشخص)

Lamprais
این  غذا از آن دسته غذاهایی است که از آشپزی هلندی الهام گرفته و یادگار دوران  استعمار است. این غذا ترکیبی از برنج و خوراکی متشکل از گوشت، بادمجان و  سبزیجات مختلف است که در برگ موز پیچیده شده و در فر طبخ می‌شود. این غذا،  غذای مناسبی برای موقعیت‌ها و مهمانی‌های خاص است که افراد زیادی دور هم  جمع می‌شوند. چراکه مراحل آماده‌سازی آن نسبتا طولانی است. این غذا دوبار  پخته می‌شود. یک بار برنج و مواد اولیه جداگانه پخته می‌شوند و بار دوم  همه‌ مواد داخل برگ موز پیچیده می‌‌شوند و در فر یا تنور پخته می‌شوند.  همین مرحله، باعث ایجاد طعمی منحصربه‌فرد در این غذا می‌شود.

Kool
این غذا یکی از غذاهای دریایی است که در آن از انواع آبزیان استفاده می‌شود. اسفناج و آلو و لوبیا از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ این غذا هستند.

Roti

دیدنی های سریلانکا

این  نان، جزو دسته‌ی نان‌های غیر حجیم یا مسطح قرار می‌گیرد که با آرد گندم  تهیه می‌شود. این نان انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن thengappu roti  نام دارد که در تهیه‌ خمیر آن از نارگیل خردشده استفاده می‌شود. نوع دیگر  Uraippu roti نام دارد که برای تهیه‌ آن داخل خمیر از موادی چون فلفل سبز و  پیاز خورد شده هم استفاده می‌کنند.

دسرها و شیرینی‌ها

یکی  از دسرهای رایج در سریلانکا، kevum نام دارد. این دسر یک نوع کیک روغنی  است که با آرد برنج و شیره‌ قند تهیه می‌شود. خمیر این شیرینی را در روغن  سرخ می‌کنند تا طلایی مایل به قهوه‌ای شود. این دسر هم انواع مختلفی دارد.  مثلا برای تهیه‌ یکی از انواع آن که Moong Kevum نام دارد از آرد یک نوع  لوبیا استفاده می‌کنند و قبل از سرخ کردن آن را به‌شکل الماس درمی‌آورند.

از دیگر شیرینی‌های سریلانکا می‌توان موارد زیر را نام برد:
Aluwa: یک نوع شیرینی که با آرد برنج و به‌شکل الماس تهیه می‌شود.
Bibikkan: یک شیرینی با ظاهری شبیه به کیک که با آرد گندم، شیره‌ نارگیل و نارگیل خرد شده تهیه می‌شود و مخصوص مناطق ساحلی است.

Bibikkan شیرینی سریلانکایی

عکس از وب‌سایت life.lk (عکاس: نامشخص)

Kokis: نوعی غذا با ظاهری شبیه بیسکوییت ترد که از آرد برنج و شیر نارگیل تهیه می‌کنند.
Pushnambu: نوعی شیرینی با ظاهری شبیه کیک که از شیره‌ نارگیل و آرد گندم تهیه می‌شود.