مرز شمالی کنیا وحشی‌ترین منطقه این کشور است. گستره عظیم بیابان خشک و نیمه بیابانی تنها توسط دامداران بسیار عشایری مانند پوکوت، تورکانا، سامبورو و سویی اشغال شده است. شترها در کنار گاوهای سرسخت و گله دارانشان در امتداد مسیرهای خاکی شیاردار راه می‌روند. رشته‌ کوه‌های عظیم، وسعت بزرگ دریاچه تورکانا و مایل به مایل صحرای سخت وجود دارد. بیشتر مناطق مرزی شمالی کنیا برای گردشگران عادی غیرقابل دسترس است، و  تنها سخت‌کوه‌ترین کوله‌گردان‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. با این حال، در حال حاضر دو مکان وجود دارد که دسترسی به آنها امکان پذیر است. رشته کوه ماتیوس و دریاچه تورکانا. دو نقطه هیجان انگیز که مانند آن را نمی‌توانید در کنیا پیدا کنید. با این حال، برای همه مناسب نیست. به دلیل دور بودن منطقه هیچ پرواز برنامه‌ریزی شده‌ای به اینجا نمی‌رود. دسترسی با چارتر خصوصی از نانیوکی است و اقامت صرفاً برای افرادی که طبیعت ماجراجویی دارند مناسب است.

رشته کوه ماتیوس
رشته کوه ماتیوس در دسترس‌ترین مکان در مرز شمالی و محل استقرار یک کمپ کوچک اما عالی به نام کیتیچ است. کوه‌ها پر از سنگ، با جنگل‌های انبوه، بوته‌های باز، دره‌های عمیق و فضاهای باز زیبا هستند. کاوش فقط با پای پیاده امکان پذیر است زیرا جاده‌ای وجود ندارد و حیوانات آن وحشی اما پرکار است. فیل در تعداد زیادی یافت می‌شود، در حالی که شیر، پلنگ، کودو بزرگ، واترباک، گراز جنگلی غول پیکر، گاو میش و حتی سگ وحشی از دیگر گونه‌های یافت شده به همراه بیش از 200 گونه پرنده هستند. این منطقه محل زندگی مردم چوپانی سامبورو و سویه است و اقامت در اینجا امکان ملاقات و آشنایی با این  فرهنگ‌ها را فراهم می@کند.

دریاچه تورکانا
وسعت بزرگ دریاچه تورکانا حیرت انگیز است. این شهر به دلیل تعداد بالای کروکودیل هایش مشهور است و در حالی که احتمال اینکه یک زوج را در یک زمان ببینید زیاد است، اما سواحل شنی وجود دارد که می‌توانید صدها یا تعداد بیشتری از آنها را در شب ببینید. این دریاچه مکانی فوق‌العاده برای تماشای پرندگانی مانند فلامینگو، spoonbill، حواصیل جالوت و بسیاری از گونه‌های دیگر است. این دریاچه همچنین با بیش از 60 گونه ماهی در دریاچه مورد علاقه ماهیگیران جدی است. ببر ماهی، گربه ماهی، تیلاپیا و سوف غول پیکر نیل مورد توجه ویژه ماهیگیران هستند.
با وجود دو کمپ کوچک در سواحل دریاچه و تنها چارترهای خصوصی که در اینجا  قرار دارند، مکان گران قیمتی برای بازدید است، اما یکی از وحشی‌ترین مکان‌هایی است که در کنیا خواهید یافت.