لو که جولوو یا کاویروندو نیز نامیده می‌شود، مردمی هستند که در میان چندین قوم بانتو زبان در کشور هموار نزدیک دریاچه ویکتوریا در غرب کنیا و شمال تانزانیا زندگی می‌کنند. با بیش از چهار میلیون جمعیت، لوها چهارمین گروه قومی بزرگ در کنیا (حدود یک دهم جمعیت) پس از کیکویوها (که در سالهای  اول پس از استقلال کنیا با آنها قدرت سیاسی مشترک داشتند) ، لوهیا و کالنجین.
آنها به زبان Luo صحبت می‌کنند که به نام Dholuo نیز شناخته می‌شود که متعلق به شاخه Nilotic از خانواده زبان‌های نیلو صحرا است. Dholuo شباهت واژگانی قابل توجهی با زبان‌های دیگر مردمان لو دارد. به طور سنتی، مردم لو یک اقتصاد ترکیبی از دامداری، کشاورزی و ماهیگیری را انجام می‌دادند که با شکار تکمیل می‌شد.
امروزه، لو بخش قابل توجهی از نیروی کار ماهر و فکری آفریقای شرقی را در حرفه‌های مختلف تشکیل می‌دهد. آنها همچنین به مشاغل مختلف مانند ماهیگیری، کشاورزی در مقیاس کوچک و کارهای شهری می‌پردازند و بطور کلی آنها ماهیگیر و همچنین کشاورزان ساکن هستند که گاوهای زیادی نیز نگهداری می‌کنند. لو به طور سنتی به یک خالق برتر اعتقاد داشتند که او را Nyasi یا  Nyasaye می‌نامیدند و دارای آیین اجدادی قوی بود و در آغاز قرن بیست و یکم،  اکثر لو مسیحی بودند. مردم لو و مردم تبار لو سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن مدرن داشته‌اند.  تام امبویا و نایجل ان. موانگی چهره‌های کلیدی مبارزات ملی گرایان آفریقایی بودند.

دانشمندان لو، مانند رابرت اوما مولا (موسس مرکز بین‌المللی فیزیولوژی و بوم شناسی حشرات (ICIPE) و برنده مدال طلای آلبرت اینشتین یونسکو در سال 1991) و واشنگتن یوتو اوچینگ (برنده جایزه هارولد اسپنسر) مدال طلای جونز  در سال 2019 از مؤسسه سلطنتی ناوبری(RIN)) برای کمک‌های خود به تحسین بین‌المللی دست یافتند. پروفسور ریچارد اس اودینگو زمانی که جایزه صلح نوبل را در سال 2007 با ال گور دریافت کرد، نایب رئیس هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی بود. باراک اوباما، اولین رئیس جمهور سیاه پوست ایالات متحده آمریکا و برنده  جایزه صلح نوبل، از پدری کنیایی لو، باراک اوباما پدر متولد شد .