سامبورو مردمی نیلوتیک در شمال مرکزی کنیا هستند. سامبورو دامداران نیمه عشایری هستند که عمدتاً گاو گله می‌کنند اما گوسفند، بز و شتر نیز  نگهداری می‌کنند. نامی که آنها برای خود استفاده می‌کنند Lokop یا Loikop است. سامبورو به گویش سامبوروی زبان ماا که یک زبان نیلوتیک است صحبت می‌کند. زبان ماآ نیز توسط 22 قبیله دیگر از جامعه ماآ صحبت می‌شود که به نام ماسایی شناخته می‌شود. پارک‌های بازی بسیاری در این منطقه وجود دارد که یکی از شناخته شده‌ترین  آنها، ذخیره گاه ملی سامبورو است. قبیله سامبورو بعد از کیسونکو (Isikirari) در تانزانیا و پورکو از کنیا و تانزانیا، سومین قبیله بزرگ در جامعه ماآ در کنیا و تانزانیا است.
مردان پارچه‌ای می‌پوشند که اغلب صورتی یا مشکی است و به شکلی شبیه به لباس اسکاتلندی به دور کمر آنها پیچیده می‌شود. آنها مانند دیگر قبایل زیرمجموعه جامعه ماسایی، خود را با گردنبند، دستبند و خلخال می‌آراستند. اعضای موران (یعنی “جنگجویان”) معمولا موهای خود را به صورت بافته‌های بلند می‌بندند، که وقتی بزرگتر می‌شوند موهای خود را می‌تراشند که ممکن است با استفاده از اخرای قرمز رنگ شود. بدن آنها گاهی با اخرا نیز تزئین می‌شود. زنان دو تکه پارچه آبی یا بنفش می‌پوشند، یک تکه به دور کمر و دومی روی سینه. زنان موهای خود را تراشیده نگه می‌دارند و گردنبندها و دستبندهای  متعددی می‌پوشند. در دهه گذشته، سبک‌های لباس سنتی تغییر کرده است.
برخی از مردان ممکن است از پارچه تارتان قرمز به سبک دهه 1980-1990 استفاده کنند یا ممکن است یک پارچه چهارخانه سبز/آبی تیره دور کمر خود به نام «کیکوی» بپوشند. برخی از خانم‌ها هنوز دو تکه پارچه آبی یا قرمز می‌پوشند، اما امروزه پوشیدن پارچه‌هایی با طرح‌های حیوانی یا گلی با رنگ‌های عمیق مد شده است. دامن‌های چهارخانه نیز رایج شده است. به طور سنتی سامبورو تقریباً فقط به گله‌های خود متکی بود، اگرچه تجارت با همسایگان و استفاده از غذاهای وحشی نیز مهم بود. در صورت موجود بودن، شیر بخش ارزشمندی از رژیم غذایی معاصر سامبورو است و ممکن است به صورت تازه یا تخمیر شده نوشیده شود. امروزه سامبورو به‌طور فزاینده‌ای به محصولات کشاورزی خریداری‌شده متکی  است – با پولی که عمدتاً از فروش دام به دست می‌آید – و معمولاً پودر ذرت به صورت فرنی درست می‌شود. چای نیز بسیار رایج است که با مقادیر زیادی شکر و (در صورت امکان) شیر زیاد مصرف می شود و جزء اصلی رژیم غذایی سامبورو معاصر است.

هم از حیوانات زنده خون گرفته می‌شود و هم از حیوانات ذبح شده جمع آوری می‌شود. حداقل سیزده روش برای تهیه خون وجود دارد و ممکن است یک وعده غذایی کامل را تشکیل دهد. برخی از سامبوروها این روزها به کشاورزی روی آورده‌اند که نتایج متفاوتی را در پی دارد. دین سامبورو به طور سنتی بر الوهیت چند وجهی آنها (Nkai) تمرکز می‌کند. نکای (اسم مؤنث)، نقش فعالی در زندگی سامبورو معاصر دارد. سامبورو معتقد است که انکای منبع تمام محافظت در برابر خطرات احتمالی آنها است. همچنین بسیاری از سامبوروها به عیسی مسیح ایمان دارند.