سفر به این کشور آفریقایی و خصوصا با خرید تور کنیا باید در لیست مقاصد گردشگری همه افرادی که به سفر و ماجراجویی علاقمند هستند، باشد. این کشور خیره‌ کننده دارای فرهنگ و میراث غنی است و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا بینشی از تاریخ استعماری، فرهنگ رنگارنگ ماسایی، و مصنوعات ماقبل تاریخ خود داشته باشند. مردم محلی خونگرم و صمیمی هستند و گردشگران می‌توانند راهنمایان تور آگاه را استخدام کنند تا اطمینان حاصل کنند که بازدید آنها مفید و پربار  است. کنیا به‌خاطر پارک‌های سافاری‌اش که مناظر دیدنی‌ای را ارائه می‌دهند و حیات‌ وحش تماشایی را که در خود جای داده است، مشهور است. سفر به این کشور ملزم به داشتن ویزای کنیا است که قطعا بدون بازدید از جزایر بکر آن ناقص است.

جزیره لامو – Lamu Island
جزیره لامو یکی از 10 جزیره برتر کنیا است که در چند مایلی ساحل شمالی کنیا قرار دارد. لامو یکی از طولانی‌ترین و حفظ‌ شده‌ترین سکونتگاه‌های باقی‌مانده از سنت سواحیلی (Swahili) در شرق آفریقا است. این جزیره به طور مداوم برای بیش از هفتصد سال مسکونی بوده و همچنان مرکز مهمی در شرق آفریقا است. جزیره لامو یک شهرک سواحیلی پر از فرهنگ‌های مختلف است. قبل از تولد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) بازرگانان و ملوانان از کشورها و مناطق مختلف  مثل شبه جزیره عربستان، چین، هند و آسیای جنوب شرقی از اقیانوس هند به  جزیره لامو در سواحل شرق آفریقا مهاجرت کردند. زبان سواحیلی به نام کیسوآلی  (Kiswahili) شناخته می شود و گویش های مختلفی در سراسر جزیره وجود دارد. دو جزیره اصلی در مجمع الجزایر لامو وجود دارد: جزیره لامو و جزیره ماندا. روی اینها در دریای فیروزه‌ای، جزایر مرجانی کوچک و سواحل شنی سفید دیده می‌شود. 

به دلیل وجود جاده‌های پر پیچ و خم کوچک در جزیره، ساکنان مجبورند پیاده یا با سوار بر حیوانات چهار پا به مقاصد مورد نظر خود بروند که تجربه‌ای  لذت‌بخش می‌تواند باشد. در امتداد خط ساحلی جنوبی آن، عمدتاً از تپه‌های شنی تشکیل شده است که آبخوان شلا (Shela) را می‌پوشاند که منبع اصلی آب جزیره است. گردشگران می‌توانند از غذاهای لذیذ محلی لذت ببرند، سوار کشتی و قایق شوند یا در ساحل شنی بکر استراحت کنند. این جزیره بسیار آرام است، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند استراحت کنند و نگرانی‌ها و استرس‌های خود را رها  کنند.در همان نزدیکی، مسافران می‌توانند از مکان‌های باستان‌شناسی و خرابه‌های باستانی در ماندا، کیویو، سییو و پاته دیدن کنند. همچنین امکان ماهیگیری در دهکده شلا و اقامتگاه‌های مناسب به راحتی فراهم و در دسترس است، بنابراین سفر به این جزیره راحت و پر از سرگرمی و  هیجان است. اکثر بازدیدکنندگان مجمع الجزایر به جزیره لامو می‌روند. این جزیره با 16 کیلومتر طول و 7 کیلومتر عرض، شبیه یک نسخه مینیاتوری Zanzibar است اما بسیار ساکت‌تر است.
مکان: مجمع الجزایر لامو، کنیا، اقیانوس هند

جزیره ماندا – Manda Island
جزیره ماندا یکی از بهترین جزایر کنیا و بطور کلی یک مقصد عالی برای تعطیلات و ماه عسل است. ماندا جزیره‌ای در مجمع‌الجزایر لامو کنیا است که به‌ خاطر بنادر پررونق تاکوا و شهر ماندا در قرن نهم شهرت دارد. این جزیره اکنون با کشتی به لامو متصل است و توسط کانال باریک Mkanda از سرزمین اصلی جدا شده است. جزیره ماندا مکانی عالی برای وقت گذراندن در کنار دریاچه و لذت بردن از محیط آرام منطقه است. 

جزیره ماندا که مکانی فوق العاده برای ورزشهای آبی هیجان انگیز، موج سواری و شنا است مخصوصا از آنجایی که ساحل بیشترین موج را در کنیا دارد، برای موج سواران در تمام سطوح ایده‌آل است. گردشگران همچنین می‌توانند از صخره‌های مرجانی نفس گیر، مناظر زیبای کوه سر به فلک کشیده Kwitutu و ویرانه‌های تاکوا که در سال 1982 به عنوان بنای یادبود ملی کنیا طبقه‌بندی شدند، دیدن کنند.
مکان: مجمع الجزایر لامو کنیا

جزیره مومباسا – Mombasa Island
جزیره معروف مومباسا یکی از بهترین جزایر کنیا است و یک رخنمون مرجانی به ابعاد 5 در 3 کیلومتر (3.1 در 1.9 مایل) است که در سواحل کنیا در اقیانوس هند واقع شده است. این جزیره از شرق به سرزمین اصلی از طریق یک گذرگاه، به شمال از طریق پل نیالی و از جنوب با کشتی لیکونی متصل می‌شود. فرهنگ مومباسا ترکیبی منحصر بفرد از فرهنگ پرتغالی‌ها، بریتانیایی‌ها و همچنین اعراب است و بندری است که به شهرهای ساحلی کنیا و همچنین بقیه شرق آفریقا خدمات رسانی می‌کند.

بخشی از شهر مومباسا از جمله شهر قدیمی در این جزیره واقع شده است. مناطق مسکونی مدرن و مناطق صنعتی اکنون بقیه جزیره را اشغال کرده‌اند. گردشگران می‌توانند از فعالیت‌های آبی هیجان انگیز مانند قایق سواری و غواصی در میان صخره‌های مرجانی پر جنب و جوش لذت ببرند. بطور کلی بازدید از این جزیره می‌تواند تجربه‌های شیرین زیادی را برای شما به یادگار بگذارد و این به خاطر مناظر زیبا و مکان‌های تاریخی بسیاری است که در این جزیره قرار دارند.
مکان: اقیانوس هند

جزیره مفنگانو – Mfangano Island
جزیره مفنگانو سرزمین آرامش است و یکی از بهترین جزایر کنیا است. این جزیره مکانی ایده‌آل برای دور شدن از شلوغی‌های زندگی مدرن است. این جزیره بزرگ‌ترین جزیره در دریاچه ویکتوریا است و بیشترین جمعیت آن را مردم Abasuba، یکی از کوچک‌ترین قبایل کنیا تشکیل داده است. در جزیره مفنگانو می‌توان به ماهیگیری، تماشای پرندگان و دیدن هنرهای صخره‌ای باستانی بپردازید. 

ماهیگیری در قایق‌های مجهز دریاچه ویکتوریا هیجان انگیز است و نیل پرچ و تیلاپیا را می‌توان صید کرد. علاوه بر این، زندگی پرندگان در اطراف دریاچه ویکتوریا و جزیره مفنگانو تماشایی است و بیش از 350 پرنده مختلف در اطراف جزیره مفنگانو شناسایی شده‌اند. همچنین، می‌توانید از هنر صخره‌ای باستانی در جزیره مفنگانو بازدید کنید. روستاها در سواحل دریاچه ویکتوریا پراکنده‌اند و فعالیت‌های اصلی ماهیگیری و تجارت در نیل پرچ و تیلاپیا است.مکان: خلیج هما، کنیا

جزیره واسینی – Wasini Island
آخرین مروارید در گردنبند ساحلی استوایی که در جنوب مومباسا امتداد دارد، جزیره واسینی است که در حدود 76 کیلومتری جنوب گذرگاه کشتی لیکونی قرار دارد. این جزیره کوچک فقط 5 کیلومتر طول دارد. واسینی که از سرزمین اصلی و آخرین نقطه‌ی پرجمعیت در سواحل جنوبی کنیا جدا شده است، به خاطر جنگل درختی بائوباب، روستای واسینی با مردمان قومی سواحیلی و پیوند تجاری چند صد ساله با جزایر زنگبار و پمبا معروف است. بنابراین با تجهیزات مورد نیاز برای یک کمپ کامل در کنار ساحل آماده است. شما می‌توانید تمام روز را زیر درخت انبه بنشینید و هیچ کاری نکنید، یا در کنار خط ساحلی با شن‌های سفید قدم بزنید، از پارک ملی دریایی Kisite و زیباترین صخره‌های غواصی در ساحل دیدن کنید.

قبایل وومبا (Vumba ) و مویکرو (Mwikro ) در روستاهای واسینی و مویکرو در دهکده نیوما ماجی زندگی می‌کنند که در زبان سواحیلی به معنای «پشت آب» است. آنها با هم 3000 نفر از ساکنین جزیره را تشکیل می‌دهند. باغ مرجانی واسینی یک تالاب داخلی دریاست که هر روز همراه با جزر و مد آب جاری و خالی می‌شود. در این جزر و مد، اشکال مرجانی زیبایی ظاهر می‌شوند که می‌توانید بدون نیاز به ماسک و باله از آنها دیدن کنید.

جزیره فونزی – Funzi Island
جزیره فونزی در سواحل جنوبی کنیا واقع شده و حدود 1500 نفر جمعیت دارد. این جزیره میزبان مجموعه‌ای از اکوسیستم‌ها، از جمله تالاب‌های ساحلی دست‌ نخورده، جنگل‌های حرا، نخل‌ها، سواحل شنی، رودخانه‌ها، مصب‌ها، جنگل‌های ساحلی و دشت‌های دست نخورده است. جزیره Funzi به دلیل سواحل بکر خود و اینکه بهترین مکان کنیا برای انواع لاک‌پشت‌های دریایی مانند لاک‌پشت سبز، Chelonia mydas، پوزه عقابی،  Eretmochelys imbricata، و پشت چرمی (Dermochelys coriacea) است، شناخته می‌شود که از گونه‌های درحال انقراض به شمار می‌روند.

در جزیره فونزی می‌توانید در یک سافاری بازدید از کروکودیل در رودخانه رامیسی شرکت کنید یا به یک تور فرهنگی در روستا بروید و از یک وعده غذای لذیذ سنتی لذت ببرید که شرکت کنندگان در تورهای فرهنگی همچنین از رودخانه رامیسی و باغ‌های اطراف دیدن می‌کنند. علاوه بر اینها مهاجرت سالانه تماشایی نهنگ‌های گوژپشت بین ژوئن و  دسامبر اتفاق می‌افتد که تماشای آنها تجربه جذابی خواهد بود. همچنین در ساحل شنی که در نزدیکی روستای فونزی واقع شده است، بهترین تجربه شنا را می‌توانید تجربه کنید. این نکته قابل ذکر است که جزیره فونزی هتل‌های زیادی ندارد و Funzi Cove و Funzi Keys اصلی‌ترین‌ها هستند که هر دو از اوایل سال 2021 بسته شدند.مکان : شهرستان کوال، کنیا

جزیره ندره – Ndere Island
جزیره ندره در محیطی آرام در امتداد خلیج وینام دریاچه ویکتوریا قرار دارد و مقصدی عالی برای تعطیلات است و یکی از بهترین جزایر کنیا است. این جزیره دارای تنوع جغرافیایی و فرهنگی زیادی است که برای هر کسی که می‌خواهد از زیبایی‌های غرب کنیا لذت ببرد، جذاب خواهد بود. گونه‌های جانوری جزیره ندره عبارتند از: عقاب ماهی آفریقایی، اسب آبی،  تمساح نیل، جمله اسب آبی، مارمولک های مانیتور، کروکودیل‌های نیل، چندین گونه ماهی، مارها، بابون‌ها، ایمپالاها، بز کوهی نادر سیتاتونگا، جوجه‌های آبی، گورخرها و تاگ‌ها می‌توانید دیدن کنید.

این جزیره که در دریاچه ویکتوریا قرار دارد، پناهگاهی برای پرندگان است.  همچنین مناظر زیبایی از تپه‌های هما در جنوب، جزیره Mageta در شرق و نماهایی از کامپالا در اوگاندا فراتر از افق جنوب غربی ارائه می‌دهد.
مکان: دریاچه ویکتوریا، کنیا.

جزیره پات – Pate Island
جزیره پاته یکی از بهترین جزایر کنیا است و در اقیانوس هند و نزدیک به سواحل شمالی کنیا قرار دارد. پات بزرگترین جزیره در مجمع الجزایر لامو است که بین شهرهای لامو و کیونگا و نزدیک به مرز سومالی واقع شده است. این جزیره تقریباً به طور کامل توسط جنگل‌های حرا احاطه شده است. جزیره پات مستعمره اعراب و ایرانیان نیست، اما یک شهر آفریقایی است که عرب‌ها، ایرانی‌ها، هندی‌ها و دیگران در آن رفت و آمد می‌کنند.

 بندر سواحیلی پاته برای تسلط اقتصادی بر این منطقه مدت‌ها با لامو و تاکوا (در جزیره ماندا) رقابت می‌کرد و در حدود قرن چهاردهم به شهرت رسید. با این حال، در اواخر قرن نوزدهم تحت تسلط لامو قرار گرفت. حمل و نقل عمومی توسط چند مینی‌بوس (به اصطلاح ماتاتوس) تامین می‌شود.
مکان: مجمع الجزایر لامو، کنیا.