ییلاق آق اُولَر و مِریان از دیدنی‌ترین روستاهای گیلان هستند و از توابع تالش به‌شمار می‌روند. این روستاهای ییلاقی به‌ویژه در فصل‌های گرم سال شهرت زیادی میان طبیعت‌گردان دارد.

از پایتخت تا تالش حدود ۶ ساعت فاصله است. ۳۰ کیلومتر که از شهر فاصله بگیرید و به دل کوه بزنید، ییلاق مریان در انتهای جاده‌ای آسفالته منتظر شماست. فاصله‌ی تالش تا مریان بسیار باصفاست؛ مسیری کوهستانی که از قلب جنگل‌ می‌گذرد.

تنها فیلبند نیست که ارتفاع زیادی دارد. مریان تالش ۱۰۸۰ متر از سطح دریا بلندتر است. جایی که کوه‌ها باوجود جنگل تنومند به‌رنگ سبز درآمده‌اند و تا چشم کار می‌کند دشت و مرتع سبز دیده می‌شود. در جنگل، درخت گلابی و سیب فراوان است و اطراف روستا پر شده از گندمزارهای طلایی.

گرگان‌رود در سر راه رسیدن به دریای کاسپین از کنار روستا می‌گذرد و چشم‌انداز دلپذیر آن‌را چند برابر زیبا می‌کند. مریان تالش از غرب به روستای آق‌اولر می‌رسد که آثار تاریخی و طبیعتی دیدنی دارد.

اما جذابیت‌های گردشگری این منطقه به طبیعت آن محدود نمی‌شود. کارشناسان عمر گورستان باستانی آن را به پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. این گورستان از مریان شروع شده و تا آق‌اولر کشیده می‌شود. گورها سه‌طبقه هستند و شبیه دخمه به‌نظر می‌رسند. از این‌رو می‌توان حدس زد سالیان درازی‌ست که این‌جا محل سکونت بوده است.

حمام قدیمی مریان یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه است که از اواخر دوره صفوی یا ابتدای دوره‌ی قاجار به‌جا مانده. کاخ سفید یا کاخ سردار امجد آق اولر در زمان مظفرالدین شاه قاجار ساخته شده، زمانی که سردار امجد حکمران این منطقه بوده است.

اکنون کاخ سردار امجد به پایگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل شده است. حسینیه، مسجد شیرخان و قبر پیرعلی از دیگر دیدنی‌های آق اولر به‌شمار می‌روند.

بهترین زمان سفر به مریان تالش و آق اولر از اردیبهشت تا مهر است، هرچند طبیعت‌گردان حرفه‌ای زمستان پربرف و دیدنی اینجا را از دست نمی‌دهند.