استان خراسان جنوبی را می‌توان جزء بخش‌هایی از کشور دانست که در زمینه‌ی گردشگری توجه چندانی به آن نشده است؛ با این‌ حال جاذبه‌های گردشگری قابل توجه و مهمی در این استان جای گرفته‌اند که در گوشه و کنار استان می‌توان سراغ آثار طبیعی و تاریخی را گرفت. روستای اَفین در نزدیکی شهر قاین یکی از روستاهای هدف گردشگری استان خراسان جنوبی است که آثار تاریخی جالبی را در خود جای داده است.

روستای افین میزبان انبوهی از باغ‌های زرشک است که بخش مهمی از اقتصاد مردم این روستا را نیز تامین می‌کند. بازدید از باغ‌های زرشک در هر کدام از فصل‌های سال جذابیت‌های خاص خود را دارد.

از میان آثار تاریخی مهم این روستا می‌توان به مسجد جامع افین اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. به نظر می‌رسد ساخت این مسجد در دوران تیموری انجام شده است. بخش‌های زیادی از این بنا تخریب شده و اکنون تنها دیواره‌ها و گلدسته‌های اطراف ایوان به شکلی تقریبا سالم باقی مانده است. محراب ایوان اصلی مسجد جامع افین نیز از بخش‌های جذاب این بنا است که به زیبایی با هنر گچبری تزیین شده است.

در داخل بافت تاریخی روستای افین قلعه‌ای جای گرفته که خود دارای مسجد و مدرسه است. بر فراز کوهی مشرف به روستا نیز قلعه‌ی دیگری قرار گرفته که به قلعه کوه معروف است.

آسیاب آبی و مزار چهار گنبد از دیگر آثار تاریخی روستای افین هستند. نمایشگاه دائمی مردم‌شناسی روستای افین نیز در محل آسیاب آبی این روستا برپاست که فرصت بسیار خوبی برای گردشگران فراهم می‌کند تا با فرهنگ، مشاغل قدیمی، پوشاک و آداب و رسوم روستا آشنا شوند.

آب و هوای افین بر خلاف بیشتر شهرها و روستاهایی که در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند، نسبتا خنک است و حتی در فصل تابستان نیز هوایی مطبوع دارد. با این حال می‌توان فصل پاییز (حوالی ماه آبان) را بهترین زمان برای سفر به این منطقه دانست تا علاوه بر بازدید از آثار تاریخی بتوان از مراحل برداشت گل زعفران در شهر قاین و روستاهای اطراف آن بازدید کرد.

روستای افین در فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری جنوب شرق شهر قاین و در استان خراسان جنوبی قرار دارد. این روستا یکی از دهستان‌های شهرستان تازه تاسیس زیرکوه محسوب می‌شود.