آرامگاه مختومقلی گلستان در شهرستان مراوه‌تپه واقع شده است. این بنا در دوره قاجار و پهلوی ساخته شده است. مخدوم‌قلی شاعر ملی ترکمن‌هاست و در سال 1169 یا 1176 هجری قمری درگذشت. آرامگاه مختوم‌قلی در تاریخ 20 اردیبهشت 1378 با حضور صفرمراد نیازوف و عطاالله مهاجرانی افتتاح شد. هر سال در روز میلاد این شاعر برجسته مراسمی در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.مختوم‌قلی فراغی شاعری ترکمن و برجسته است. او در اشعار خود به مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت و شخصیتی روشنفکر در میان ترکمن‌ها بود. او به مسائلی مانند نقد چند همسری، تشویق سوادآموزی، نقش زنان در اجتماع، نکوهش فقر و اختلاف طبقاتی و آسیب‌های مواد مخدر پرداخته است.
مختوم‌قلی در ادبیات ترکمن‌ها جایگاهی برابر با حافظ شیرازی دارد و دیوانش نیز همچون دیوان حافظ برای مردم ترکمن است. او به احیای ادبیات و فرهنگ ترکمن در اشعار خود می‌پرداخت.
آرامگاه مختوم‌قلی در شهر مراوه‌تپه واقع شده است و توسط حاجی مراد دُردی قاضی بازسازی شده است. این آرامگاه قبلاً ساده بود اما پس از انقلاب اسلامی ایران با تعاملات بین ایران و ترکمنستان به‌روزرسانی شد. این آرامگاه شامل دو قبر و باغچه‌هایی با گل‌های شمعدانی است. طرح اصلی بنای آرامگاه از ترکیب نقش گل وحشی و آلاچیق ترکمن الهام گرفته شده است.
آرامگاه مختوم‌قلی در سال 1386 با شماره 22251 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه در شمال شرقی استان گلستان، در منطقه‌ای به نام آق‌تقه واقع شده است. برای سفر به این منطقه می‌توان از شهرستان گنبد کاووس یا شهرستان کلاله استفاده کرد. زمان مناسب برای سفر به این منطقه اوایل پاییز است.