عمارت کلاه فرنگی در جنوب محوطه پارک شهر (پارک محتشم) قرار دارد. این عمارت در کنار رودخانه گوهررود و با مساحتی حدود 15700 مترمربع ساخته شده است. در احداث این پارک، توجه به خیابان‌بندی، فواصل بین درختان و محوطه‌سازی و استفاده از روش‌های علمی، باعث شده تا این پارک یکی از زیباترین و بزرگترین پارک‌های ایران باشد.
سازنده این پارک و عمارت، صادق اکبر محتشم الملک ملقب به سردار معتمد است. او در زمان مشروطیت (1327 ق) از مالکین و حکمرانان قدیم گیلان بوده است.
قبل از اینکه شهر رشت توسعه پیدا کند و جمعیت آن افزایش یابد، این پارک و عمارت در یکی از مناطق کم تردد و ساکت رشت قرار داشت و برای سکونت تابستانی حکمرانان و فرمانداران استفاده می‌شد. اما با توسعه شهر و احداث خیابان‌های ارتباطی در کنار پارک، آرامش و سکوت این منطقه تحت تأثیر قرار گرفته و آن را به یکی از نقاط شلوغ شهر تبدیل کرده است.
عمارت کلاه فرنگی دو طبقه است و فرم پلان آن به صورت هشت ضلعی است. روی این دو طبقه، یک اتاقک چوبی قرار گرفته است که نیم طبقه بالایی را تشکیل می‌دهد. هر دو بنا در طبقات دارای بالکن هستند و 68 ستون در طبقه اول و دوم بار سقف بنا را به زمین منتقل می‌کنند. همچنین، یک ایوان دیگر روی نیم طبقه و در دور تا درو بنا وجود دارد. مساحت بنا در طبقه همکف و اول 162 مترمربع، در قسمت کلاه فرنگی 25 مترمربع و در زیر اتاقک بالایی 13 مترمربع است. برخی از عوامل تزیینی بنا شامل شیرسرها و اشک‌های لبه‌ها، ستون‌های خراطی شده و نرده‌های ایوان است. مصالح اصلی استفاده شده در ساخت بنا شامل آجر و چوب است و بام آن با خرپشته‌ها و پوشش سفال پوشیده شده است. این بنا به نام کلاه فرنگی شناخته می‌شود به دلیل شباهت طبقه بالایی آن به یک کلاه سیلندری (فرنگی).