وستای پامنار یکی از روستاهای باصفای دزفول در استان خوزستان است که میان دو سد کرخه و دز قرار گرفته است. پامنار با مناظر دیدنی و سکوت و طبیعت دلپذیرش، گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. این‌جا بهشت طبیعت‌گردان و علاقمندان به روستاگردی است.

از دزفول تا روستای پامنار کمتر از یک ساعت با ماشین فاصله دارید. کافی‌‌ست به‌سمت شمال شرقی دزفول در جاده‌ی شَهیون حرکت کرده و تابلوهای راهنما را دنبال کنید. در جاده‌ی دریاچه، تابلوی راهنمای روستا دیده می‌شود. بدون ماشین شخصی هم می‌شود به مقصد رسید. اگر تاکسی خطی پیدا نشود، باید از داخل دزفول ماشین بگیرید.

جذابیت این منطقه در طبیعت دلچسب آن است. اقامتگاه‌های سنتی مناسبی در روستای پامنار وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تجربه اقامت در خانه‌های روستایی در کنار دریاچه سد را داشته باشید، غذای محلی بخورید و با بومی‌ها گپ بزنید و از حال و هوای روستا قبل از احداث سد و تغییراتی که بعد از آن ایجاد شده است خبردار شوید.

گردشگرانی که به پامنار می‌روند، خودشان را به ساحل دریاچه شهیون می‌رسانند. از آن‌جا می‌شود سوار بر قایق به جزیره رفت. جایی که سکوت و طبیعت در کنار هم تجربه‌ی شگفتی می‌آفریند. گشتی در این جزیره کوچک و لختی آرامش در آن، خستگی ماه‌ها کار را از تن شما بیرون خواهد کرد.

به‌جز لذت بردن از ساحل و تماشای موج‌های ریز دریاچه،‌ می‌شود قایق‌سواری کرد. قایق‌ موتوری‌ها برای گشت سد و گشت جزیره‌ها فراهم هستند. برای سوارشدن باید به اسکله‌ی روستا بروید و قبل از سوار شدن گشت مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ اطراف سد یا جزیره‌ها.

از طرفی بازار ماهیگیری در دریاچه شهیون داغ است، البته بهتر است با قایق کمی از ساحل دور شوید. بعضی‌ها هم ترجیح می‌دهند تنی به آب بزنند که به دلیل نبودن نجات‌غریق و عمق زیاد دریاچه توصیه نمی‌شود.

بعد از گذراندن یک روز پر از هیجان و سرخوشی، غروب پامنار از راه می‌رسد. جایی که خورشید پشت تپه‌ها شروع به پایین رفتن می‌کند و نور نارنجی‌اش را روی دریاچه می‌پاشد. غروب بهترین زمان برای عکاسی در این منطقه است. شب که از راه می‌رسد و آسمان ناگهان پر از ستاره‌ می‌شود، وقت آن است که  چندتایی ستاره بچینید و همراه خیال شوید.

مردم روستا از برگ نخل، کَپو می‌بافند که خوشبختانه به دلیل معرفی خوب این صنایع دستی و رونق گردشگری در منطقه، این هنر هم‌چنان زنده است.  بعد از خرید کپو به عنوان سوغاتی، در راه برگشت می‌توانید به قلعه شاداب و گورستان قدیمی آن سر بزنید. کافی‌ست از پامنار به جاده‌ی دریاچه برگردید. این قلعه از دوره ساسانی به‌جا مانده و ارزش بازدید و تماشا دارد. پایین قلعه، یک گورستان قدیمی وجود دارد که کنده‌کاری‌ روی سنگ‌های ایستاده‌ی آن توجه شما را جلب خواهد کرد.