هتل گراند در شرق خیابان پیغمبریه واقع شده است. این هتل یکی از آثار اواخر دوره قاجاریه است. ورودی اصلی هتل در ضلع غربی قرار دارد و دارای  درب‌های چوبی است. این ورودی به فضای تقسیمی می‌رسد که در طبقه میانی قرار  دارد. در دو طرف این فضا، تالارهای ستون‌دار با سقف طاق و تویزه قرار گرفته‌اند. این تالارها از سمت غرب به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستون‌دار محدود می‌شوند. ستون‌های ایوان سنگی هستند و از سطح حیاط 2/90 متر بالاتر  قرار دارند.
فضای تقسیم به حیاط و طبقه پایین هتل توسط پلکان چوبی متصل می شود. این طبقه نیز همانند کف حیاط، به صورت تالاری با ستون های قطور آجری و با سقف طاق و تویزه است. اتاق‌های هتل در طبقه اول قرار دارند. ارتباط بین این طبقه و فضای تقسیم از طریق دو پلکان چوبی صورت می‌پذیرد.
در این طبقه، 18 اتاق وجود دارد که از طرف غربی و شرقی به ایوان و خیابان و حیاط مشرف هستند. همچنین یک ردیف اتاق در سه طبقه در ضلع شمالی حیاط قرار دارند که طبقه بالاتر دارای اتاق‌های اقامتی کوچکتر از اتاق‌های اصلی هتل است و طبقات دیگر به فضاهای خدماتی و راهروهای رسیدن به سینمای گراند که در سال 1311 ساخته شده است، اختصاص داده شده‌اند. سقف هتل شیروانی است و نماهای شرقی و غربی آن دارای ستون‌های سنگی و چوبی هستند. این هتل قدیمی‌ترین مهمانخانه باقیمانده در ایران است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.