قلعه لمبسر با شکوهی بی‌همتا در بخش رودبار شهرستان قزوین قرار گرفته است. این قلعه که یکی از مهمترین قلاع اسماعیلیه در عصر سلجوقی محسوب می‌شود، در شمال شرقی روستای رازمیان واقع شده و البته سال دقیق ساخت آن در متون تاریخی ذکر نشده است.
این قلعه با توجه به اهمیت ویژه‌ای که در دوران حاکمیت اسماعیلیه داشته، شهرت بسزایی پیدا کرد به طوری که پس از قلعه الموت، مهم‌ترین قلعه آن دوران به شمار می‌رفته. قلعه لمبسر بر فراز تپه‌ای وسیع و مسطح واقع شده که به دلیل قرار گرفتن میان رودخانه‌های اطراف، از رشته کوه‌های پیرامون جدا افتاده است. همین موقعیت طبیعی موجب شده تا لمبسر حتی از دژ مستحکم الموت نیز امن‌تر باشد.
به دلیل وجود پرتگاه‌های بلند در سه سوی آن، این قلعه از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و وسعت زیاد آن نیز امکان کشت و کار و ذخیره‌سازی مواد غذایی برای مقابله با محاصره‌های طولانی را مهیا می‌کرده است.
قلعه لمبسر با ابعاد تقریبی 480 در 190 متر، دارای اختلاف سطح 150 متری میان بالاترین و پایین‌ترین نقاط خود است. در بخش شرقی آن که به رود نینه مشرف است، دیوارهای بلندی ساخته شده که بقایای آن هم‌اکنون موجود است. در بخش‌های دیگر، به دلیل دسترسی دشوار طبیعی، برج‌ها و دیواره‌ها کوتاه‌تر ساخته شده‌اند.
تنها راه دسترسی به قلعه از بخش شمالی آن بوده که متأسفانه هیچ اثری از آن باقی نمانده است. با این حال با توجه به بقایای موجود، مسلماً این بخش دارای دروازه مستحکم، برج‌ها و دیوارهای بلندی بوده است.  
آب مصرفی قلعه از طریق آبراهه‌هایی که در سنگ تراشیده شده بود، از رود نینه تأمین می‌شد و در مخازنی ذخیره می‌گردید. همچنین راهرویی سرپوشیده در امتداد دیواره شرقی وجود داشته که با پله‌های ناهمواری، ارتباطی 190 متری میان سطح رود و بالاترین نقطه قلعه برقرار می‌کرده است.
محققان ایرانی و خارجی، قلعه لمبسر را یکی از چشمگیرترین و وسیع‌ترین قلاع دفاعیِ ساختهٔ دستِ بشر می‌دانند.